Vattenfall

Igår åkte jag till botaniska för att fota vattenfallen som finns där. Köpte ett nytt filter för någon vecka sen som jag ville testa, ett Haida ND 1.8 (x64). Det är ett filter som tar bort 98,5% av allt ljus, så man kan ha längre slutartider. Funkade väldigt bra. Fotade dom två första bilderna med 30 sekunder lång slutartid och bländare 13. Utan filtret kunde jag ha knappt 1sek med samma bländare utan att det skulle bli överexponerat. Så det är väldigt bra vid sånna här tillfällen :))
Köpt filtret på tvspelsweb.se. Klicka -->här<-- för att komma till sidan med ND-filter.

Golden forest

Idag har jag och mamma varit och fått massage :)) Jag fick friskvårdskuponger från Volvo för 500kr som man kunde använda där. Riktigt härligt! Jag har ofta ont i ryggen och har nog sträckt min arm trodde hon. Har haft ont i den väldigt länge och hon kunde känna precis var jag hade ont ;o Så en timmas massage var inte helt fel :D

Redigerade en bild till från i söndags när jag och Tobias var ute i änggårdsbergen. Visste precis hur jag ville redigera bilden när jag fotade den. Har redigerat den rätt mycket för att få fram den "magiska" höstkänslan :P

Höst

Igår var jag och Tobias ute och gick i änggårdsbergen. Jättehärligt väder var det, sol och rätt varmt så man kunde gå med t-shirt eller linne :)) Lite höstfärger hade det blivit på en del träd och det var väldigt mysigt även om jag skulle vilja ha mer sommar :P Vi gick i nån timma tills vi kom till botaniska trädgården och där inne var det massa fina färger.

25 Augusti

Då var bilderna från sista dagen på Kreta klara.
Vi skulle lämna vårat rum klockan 12.00 och bussen till flygplatsen skulle gå 22.55, så vi hade en hel dag utan hotellrum. Jag tyckte det var lite jobbigt att inte ha kvar rummet tills eftermiddagen iaf, så man kunde göra iordning sig där efter stranden. Men vi började med att lämna våra väskor nere i ett rum vid receptionen och sedan gick vi ner till stranden, lite senare än vi brukade. Vi stannade på stranden till 16-tiden och gick sedan upp till hotellet.
I rummet där vi hade lämnat väskorna stod det ungefär 50 väskor till eller något, så det var ganska trångt (tur att rummet var rätt stort), men det som jag oroade mig mest för var när vi skulle duscha eftersom det bara fanns en dusch för tjejer och en för killar. Vi hade sett i pärmen med bussavgångarna att vi skulle vara dom sista som åkte (med ca 7 personer till) så vi tänkte att vi skulle duscha lite senare efter alla andra som skulle åka några timmar tidigare än oss.
Så vi gick till hotellrestaurangen och åt lunch. Pommes frites med tzatziki :D Älskar det! Vi satt där en stund och åt och sen hade vi ingenting att göra så vi gick ner till rummet där väskorna var. Det var ingen kö till duscharna så vi passade på att duscha och göra oss i ordning. Lite jobbigt när det inte fanns något lås till varken duschen eller toaletten ;o När vi var klara gick vi runt på hotellområdet och fotade lite. Det var ett väldigt fint hotell med massa träd och blommor runt om byggnaderna. Sen gick vi in mot Platanias för att äta middag. Först kollade vi i lite affärer för att fördriva tiden, men köpte ingenting. Vi gick till restaurangen som vi ätit på två gånger tidigare i veckan. Vi gillade den och den var mysig :)) Sist hade maten varit så god, så jag tog samma, fast med kyckling istället denna gången.
Nu hade vi lite mer än två timmar kvar tills bussen skulle gå. Vi gick tillbaka till rummet på hotellet där vi hade våra grejer och hämtade stativen och gick ner till stranden. Det var kolsvart ut mot havet och det var rätt svårt att fota, men det var en fin stjärnhimmel :)) Var nere i nästan en timma innan vi gick upp till hotellet igen. Vi packade i ordning våra grejer och gick till hotellbaren för att vänta ut den sista timman. Jag tog en milkshake och Tobias en smoothie så länge.
Sen gick vi bort för att vänta på bussen. Inte en lika farlig bussresa som när vi åkte till hotellet, men ändå läskigt när dom kör så snabbt i mörkret ;o På flygplatsen fick vi vänta ett tag innan vi kom in, men sen gick allting snabbt och lätt. Det gick till och med snabbare att åka hem än beräknat. Vilken tur man har att det gick snabbare på både ditvägen och hemvägen :D Flög över ett åskoväder och såg massa blixtrar ovanifrån. Det var tufft :P
Ca 04.10 landade vi på Landvetter, svensk tid och mamma hämtade oss där :))

Det var allt från denna resan. Hade en jättebra vecka med min älskling <3
Blev ganska många bilder sista dagen :P

Supermarket som låg en liten bit från hotellet..

Vi hade det bästa rummet :D Hela den övervåningen där var våran.

Sånna här äckliga syrsor fanns överallt i träden ;o Fokusen kom lite fel på bilden..

Water Marble - steg för steg

Jag har fastnat lite för Water Marble :P Kan bli riktigt snyggt faktiskt. Jag gjorde det idag på mina naglar, samtidigt tog jag lite bilder under tiden för att visa hur jag gör.
Har använt Dazzling Acqua och Dazzling Ocean från Isadora och Silver (nr 223) från Depend. Det är bäst med tunna nagellack tycker jag. Mitt Dazzling Ocean har blivit lite tjockt och det ville inte flyta ut riktigt i vattnet.

Såhär gör jag:
Jag börjar med att tejpa runt nageln så det inte ska komma nagellack på huden. Sen målar jag en basfärg för dom jag använder är rätt tunna.

Jag har en mugg med vatten, ganska kallt hade jag det. Så droppar jag i nagellacken (man kan dutta penseln på vattenytan för att det lättare ska droppa). Det ska flyta ut och bilda ringar.

Sen tar jag en smal pinne, drar med den i nagellacken och gör mönster. Gör detta ganska snabbt eftersom nagellacken torkar rätt fort, speciellt det yttersta lagret.

När jag är klar med mönstret doppar jag i nageln. Börjar med toppen och sen resten, rätt snabbt. Håll nere nageln under vattnet, ta pinnen och ta bort nagellacket som är runt om fingret, så det inte åker med upp sen.
Ta upp nageln långsamt och sen har den förhoppningsvis ett fint mönster på sig :P

Sen är det färdigt. Som ni ser blir det rätt kladdigt, så det är bäst att använda tejp :P

Såhär blev det. La på lite glitter i det blåa också :)) Dom lila naglarna hade jag innan jag gjorde dom blåa (Tobias som fotat bilden på dom lila)

Det är rätt svårt, detta. Första gången försökte jag jättelänge innan jag lyckades och testade massa olika nagellack. Det är tredje gången jag gjorde det här nu, så man lär sig ganska fort iaf :P

En vinterbild

Redigerade en gammal bild från förra vintern. Saknar verkligen inte snö, men det kan vara rätt mysigt ibland :P Som det var denna dagen när jag fotade bilden här nere. Snö, dimma och sol :))

I höstsolen

Härligt väder var det i fredags. Efter Tobias hade kommit till mig gick vi ut en stund, bara runt omkring där jag bor. Fotade lite motljusbilder, tycker om motljus väldigt mycket :P Man bli glad av att fota det :)) Hade hoppats att detta vädret kunde hålla i sig, men såklart har det regnat i helgen. Var på Frölunda Torg och i stan igår och idag har vi bara kollat på serier typ :P
Här är några bilder från i fredags..

24 Augusti

Denna dagen var vågorna mindre och jag badade riktigt för första gången på hela resan. Näst sista dagen haha. Jag fotade lite bilder på vägen ner till stranden. Solade och badade tills vi gick upp lite senare och gjorde i ordning oss för att åka in till Chania på kvällen. Där började vi med att gå runt i lite affärer. Jag skulle köpa ett sånt turkost halsband som inte blev av för dom var för dyra (men det löste ju sig ändå veckan efter). Vi blev hungriga och började leta efter en restaurang. Hittade en som verkade mysig och hade ett bra erbjudande för två personer på en rätt som vi tog. En tallrik med olika kött som vi fick dela på och pommes frites med tzatziki till det + efterrätt :)) Så gott var det! Och riktigt mysig var den också.
Vi åkte tillbaka till hotellet vid 22 eller något och tog en drink igen i hotellbaren. Denna gången blev det en Pina Colada för mig (älskar cocos!) och Tobias tog en San Fransisco. Gott! Efter det gick vi upp på rummet och började packa i ordning våra grejer eftersom vi skulle lämna rummet klockan 12 dagen efter. Sen blev det en film :))

Vågorna var mindre, men fortfarande inte små :P Gillar min nya bikini också som jag köte några veckor innan vi åkte :))

Två kissekatter hittade vi :)) Den understa såg vi varje dag när vi gick ner mot gatan.

Väldigt mysigt i solnedgången. Jag har knappt redigerat dom här två bilderna över. Bara ljusat upp lite och lagt på skärpa.

Bubblor

Hade en mugg med vatten på skrivbordet som jag ställde där igår när jag skulle försöka göra water marble igen. Tyckte bubblorna var fina så jag fotade lite med mitt macro :P Den rosa färgen kommer från nagellack som fastnat på kanten..  Var svårt att få bra fokus :P
Fotade också blixtar nu på kvällen. Himlen blinkade väldigt mycket, men blixtarna var för långt bort, så man såg dom inte och jag fick inte med någon på bild ;/ Att dom ska vara långt bort när det äntligen kommer många! ;o

23 Augusti

Över halva veckan hade gått och dom tog äntligen bort den röda flaggan på stranden och man fick bada. Fast vågorna var fortfarande stora, så jag kände inte för att gå i vattnet ändå, men Tobias badade lite iaf :P Låg och solade som vanligt till runt 16-tiden och sen gick vi upp till hotellet. Innan vi gick in till Platanias för att äta gick vi ner till stranden och tog lite bilder. Gick ut på en sån sten-pir och fotade lite, skorna var ganska blöta efter vågorna som hade skvätt upp :P Sen fortsatte vi att gå en bit längs stranden, men gick upp sen till den vanliga gatan.
Åt på samma restaurang som vi åt på första dagen. Jättegod mat var det, nog den godaste på hela resan :)) Senare gick vi till hotellbaren och drack en drink. Denna gången tog jag en Strawberry Daiquiri, ganska god var den :P Mycket mer än såhär hände väl inte denna dagen..

Som ni ser var vågorna fortfarande stora.. Tobias är där inne i vågen :P

Tyckte det blev bra när vågorna gick upp så långt på stranden, men det var ett väldigt fult hjärta som jag gjorde med vänster hand :P

Nageldekorationer

För ungefär en och en halv vecka sen beställde jag lite nageldekorationer från Ebay. 20st sånna där hjul med massor av pärlor för 10kr, sen var det frakt på 68kr också, men det var klart värt pengarna. Ett sånt hjul kan ju kosta typ 70-80kr i affärerna här. Jätteroligt att pilla med sånt tycker jag. Ville inte ta bort mitt egna nagellack, så jag frågade min brors flickvän om jag fick måla hennes och det fick jag. Blev bra tycker jag, men har ingen bild på det :P

Igår testade jag en grej som heter Water Marble. Man droppar nagellack i vatten och sedan doppar i nageln och det kan bli rätt snyggt. Det var inte lätt kan jag säga :P Testade massa olika nagellack, men ingen ville sprida ut sig i vattnet som det skulle. Testade med olika temperaturer i vattnet också och till slut funkade det iaf. Blev väl sådär, gillar färgerna tillsammans, men mönstrerna kunde väl ha blivit bättre haha :P Klicka här för att se hur man gör.
Här är bild på mina naglar och på dekorationerna :))

Massa fina :D Ska nog fixa mina naglar imorgon :))

Regndroppar

I lördags var jag och Tobias ute på en promenad. Vädret var väl inte det roligaste, grått och duggregn. Tog med mig kameran ändå och det blev några bilder iaf. Fast det var inte så kul när det var så dåligt ljus ute. Fotade mest spindelnät med vattendroppar på, har velat fota det jättelänge och nu när jag äntligen hittade det så blev jag inte nöjd ;o Vill ha sol!

Sjuk ;o

I helgen har jag varit hemma hos Tobias. Har väl inte gjort speciellt mycket. Gick en promenad igår för att fota lite, men blev inte så många bilder för det började regna. Har inte orkat gå igenom bilderna än. Åkte hem lite tidigare än vi hade tänkt idag eftersom jag inte hade kunnat sova på hela natten för jag mådde inte bra. När jag kom hem fick jag feber, så jag har bara legat i sängen idag typ. Men just nu är det lite bättre efter att jag har tagit en tablett. Hoppas jag inte får tillbaka febern innan jag ska sova.. Det är så jobbigt att sova när man är sjuk ;o Nu ska jag iaf gå och lägga mig och se på någon serie tills jag förhoppningsvis somnar :P

Klickade bara på en mapp och redigerade en bild från det datumet. Fotad en dimmig dag i januari 2009..

Tre . . .

Tre gamla vattenbilder. Dom två första är från 2009 och den sista från 2010..

Glad

När jag började fota för lite mer än tre år sedan trodde jag verkligen inte att så många skulle gilla mina bilder. Det är hur kul som helst att så många går in och kollar på mina bilder och kommenterar både här och på Dayviews. Såg en sak som gjorde mig väldigt glad för en stund sen. Dom har gjort om framsidan på DV för någon dag sen och överst på sidan har dom "Dayviews tipsar" och där hade dom skrivit till mig nyss :D Texten dom hade skrivit gjorde mig så glad :))

"Johanna McFly Fåglund är en av Dayviews bästa fotografer.
Med en egen stil och bilder som kan få en att tappa andan är McFly väl värd att bevaka"

22 Augusti

Som vanligt började vi dagen med att gå ner till våran mini-market och köpte frukost och efteråt ner till stranden. Var fortfarande stora vågor, så den röda flaggan satt kvar på stranden. Många dumma människor som försökte bada ändå, men då kom badvakten med en gång. Känns inte så smart att simma ut när det är sånna där vågor som det var och vattnet är väldigt strömt.
Vi tänkte att vi skulle åka in till Chania igen denna kvällen. Denna gången visste vi iaf vart busshållplatsen låg ;P Det var många som skulle in till Chania den tiden, så vi fick stå upp i bussen hela vägen. Lite jobbigt med tanke på hur dom kör där och det var så varmt ;o När vi var framme gick vi runt lite på smågatorna och fotade lite. Väldigt mysigt är det och fina gamla byggnader. Lite svårt att få bra bilder när det är mycket folk, men jag blev ganska nöjd med några ändå :)) Sedan kom vi till havet där solen höll på att gå ner. Fint med vågorna i solnedgången.
Vi åt på en restaurang där vid vattnet som inte var bra alls. Ingenting var bra med den och efter en liten stund började något liveband spela hög grekisk musik precis bakom oss, så man kunde ju knappt prata. Maten var jättedålig och efteråt mådde jag väldigt illa ;o Det var jobbigt.. Fick vänta länge på notan efter vi hade frågat om den och sen fick vi inte ens så mycket pengar tillbaka som vi skulle. Vi brukar lämna dricks, även om den är inräknad i notan ger vi lite, men väldigt dåligt när dom tar pengarna själva när det inte står på notan. Nä, synd att jag inte kommer ihåg vad stället hette så jag kunde varna folk som ska till Kreta att inte gå dit :P
Jag mådde inte bra på hela kvällen, så vi åkte tillbaka till hotellet och kollade på en film på min dator.

Såg en tant som hissade ner någonting i en korg till en person nere på gatan. Såg så kul ut :P Jag fick ändra inställningarna rätt snabbt för att få det ljusare, men råkade få lite för lång slutartid så bilden blev suddig ;o

Tobias tog en bild på mig :)) Tycker om min nya frisyr väldigt mycket :D

Lite kul var det för jag skulle få med den där fyren i bakgrunden och hade vidvinkel på bilden, men fick ändå ta flera bilder för att den skulle komma med för jag missade hela tiden :P Så kom den med lite på kanten på denna bilden och det fick duga :)) haha <3

21 Augusti

Tredje dagen på Kreta. Vi gjorde inte så mycket mer än var på stranden till kanske 15.30. Gjorde i ordning oss och satt en stund på balkongen ett tag innan vi gick in mot Platanias. Hon i receptionen hade ju gett oss några tips på restauranger nån dag tidigare och vi tänkte att vi skulle gå till en uppe på ett berg som hon hade rekommenderat. Vi hade en karta som tur var för annars hade vi inte hittat :P Vi gick in till buss och taxistationen och sedan upp för en backe, en väldigt lång backe :P Jättevarmt att gå där i solen. Men vi kom fram iaf efter en stund. Hon hade sagt att det var en väldigt fin utsikt där uppifrån och det hade hon helt rätt i. Så fort man kom in såg man ut över Platanias och Agia Marina. Jättefint var det :)) Skulle bara ha sett solnedgången också så hade det vart perfekt, men den gick ner bakom berget. Fast var rätt härligt ändå att vara i skuggan efter att ha gått upp dit :P Maten var väldigt god också. Vi gick lite vilse på vägen ner bara, eller kanske inte vilse, men vi hamnade en bra bit bort ifrån där vi gick upp, så fick lite längre promenad tillbaka, men det gjorde ingenting :P
När vi kom tillbaka till hotellet gick vi in till hotellbaren och tog var sin drink :)) Det var inte så mycket folk där, men drinkarna var goda iaf :P Blev inte så många bilder denna dagen, tog mest kort på varandra :P

Jag gillar min klänning :))

Påväg till restaurangen.

Såhär såg det ut när man kom in på restaurangen :)) Helt okej!

Vi fick ett bort längst ut vid kanten. Väldigt mysigt..

En servitör tog en bild på båda oss med Tobias kamera :))

Mat!!

Baren på hotellet. Lite folk var det där iaf :P

Min Pink Lady till vänster och Tobias Sex on the beach till höger :))

Sköldpadda

Follow my blog with Bloglovin När jag var i Grekland såg jag massa turkosa smycken som var hur fina som helst! Jag älskar turkos, har blivit en favoritfärg nu den senaste tiden :P Skulle köpa ett sånt halsband redan förra året i Turkiet, men det blev aldrig av, så jag tänkte att jag skulle köpa det nu på Kreta istället. Det jobbiga var att det inte gick att pruta och halsbanden var väldigt dyra. Jag ville inte betala flera hundra kronor, så jag köpte inget...
Viktor, min bror hade bokat en resa till Rhodos och skulle åka bara två dagar efter jag hade kommit hem, så jag frågade honom om han kunde försöka köpa ett åt mig, han och Lisa fick bestämma vilket dom ville. Andra dagen han var där ringde han och sa att han hade köpt ett för typ det priset jag ville :)) Inatt kom dom hem, så jag fick halsbandet idag, en sköldpadda blev det. Jättefint :D

Halsbandet glänser både i blått och grönt :)) Ingen jättebra bild när jag har på mig det, men det kanske kommer någon bättre en annan gång :P Kedjan ser typ grå ut på bilden, fast det är den inte egentligen :P haha

- - - -

Stod för någon dag sen att tropisk värme från medelhavet skulle komma hit i helgen och det stämde faktiskt. Har varit jättevarmt idag, ungefär 26 grader och sol :)) Fast blev lite molnigt senare på dagen. Säkert sista sommarvärmen för i år, så tråkigt ;o Jag vill ha mer sommar! Fast man kan ju hoppas att september blir varm iaf :P
Jag och Tobias var ute en stund och gick lite. Tog med mitt 85mm 1,8 som jag inte brukar använda så ofta. Det är ett väldigt bra objektiv, men jag gillar inte närgränsen så mycket. Därför brukar jag inte fota så mycket med det.

Några bilder

Blev så härligt väder lite senare på dagen igår, så jag åkte ut och fotade lite :))

Denna sista bilden är typ oredigerad, bara lagt på lite skärpa

Leopard

Målade om mina naglar igår. Vill ändra hela tiden, så brukar måla om dom rätt ofta :P Denna gången blev det rosa med leopardmönster. Har aldrig testat att göra det innan, men har sett andra som har det och tycker det är snyggt, så jag ville också testa det. Blev rätt nöjd med dom :)) Sen gjorde jag en sminkning på kvällen som passade till naglarna för att fota :P