Lighthouse

Önskar att jag hade en fyr nära där jag bor som jag lätt kunde åka och fota, men jag har ju tyvärr inte det. Då får man redigera ihop något istället av gamla bilder :p Denna fyren är fotad i Norge medan båda bilderna jag använt till himlen är fotad här hemma i Göteborg.

Är ni intresserade av hur jag redigerar ihop sånna här bilder? Tänkte att jag i så fall skulle kunna försöka mig på att kanske göra en speed edit eller något när jag redigerar en bild. Vad tycker ni, hade ni velat se något sånt? :))

Teneriffa 2018 - A walk through the roots of volcanoes

Efter den långa vandringen i Masca-ravinen dagen innan kände vi för en lite lugnare dag (fast den blev nog inte så lugn ändå :p). Jag hade läst om en strand i sydväst där man kunde se sköldpaddor i vattnet, så dit åkte vi. Blev en biltur runt havla ön, men som tur är är det inte så långt, tog ca 1h 30min att köra dit, kanske lite längre med våra felkörningar, haha.. Vädret var helt annorlunda i söder, mycket soligare och varmare än vad vi hade det i Puerto de la Cruz, där det stod att det skulle vara moln och regn typ hela veckan, tur vi hade bil.

Vi parkerade bilen och gick ner till stranden, det var ingen jättefin strand, men vi skulle ju bara ut och simma. Jag trodde det skulle vara kallt då det är Atlanten, men det var det faktiskt inte. Vi såg dock inga sköldpaddor, tror vi var för nära land, men det var härligt med en liten simtur. När vi kände oss klara gick vi upp till bilen igen och åkte tillbaka en bit in till Los Cristianos där vi la oss på straden en stund.

Sen tänkte vi att vi skulle åka upp mot Teide och ta den vägen tillbaka till Puerto de la Cruz. Så vi började våran körning mot 2000 meters höjd. Det var så himla häftigt att se hur landskapet blev helt annorlunda och till slut kom vi fram till Teide. Vi hade tänkt att vi skulle åka upp till toppen (eller nästan toppen iaf) med kabinbanan, men den var stängd på grund av hårda vindar, såå segt! Vi hade inte tänkt på att kolla upp innan om det var öppet eller inte, men det höll vi koll på resten av veckan iaf. Dock öppnade den igen dagen efter att vi hade lämnat tillbaka bilen, så vi kom aldrig upp dit.

Vi bestämde oss för att åka till Roques de Garcia som ligger i närheten. Där gick vi en vandring runt massa stora stenar och lava. Det var rätt häftigt faktiskt, vi gick ganska långsamt, så den tog en stund att gå. Jag hade läst innan också att här uppe i Teide nationalpark är en av världens bästa ställen att observera stjärnorna på, så självklart var jag ju tvungen att fota stjärnor här någon kväll. När vi ändå var här uppe och solen var på väg ner tänkte vi att vi lika väl kunde vänta på att det skulle bli mörkt. Det var lite segt att vänta, men till slut var det kolsvart ute. Just denna kvällen var de 0% måne också, så det var ju verkligen perfekt! Jag har aldrig sett så många stjärnor som då, alltså det var helt galet! Jag fotade en del bilder, men till slut blev det alldeles för kallt, det var ju bara några få grader där på 2000 meters höjd och blåste mycket. Så vi började köra mot hotellet i mörkret. Det var lite jobbigt att komma ner från en sån hög höjd, man litar ju helt helt på bromsarna på en hyrbil. Vi hamnade i en jättebrant backe nere i någon by, kändes som att den lutade nästan 90 grader i en smal gränd. Jag har aldrig åkt en sån brant backe förut och vill inte göra det igen!! Så läskigt!

Till slut var vi tillbaka på hotellet, klockan var rätt mycket så vi hann inte gå ut och äta middag denna dagen, men det var det värt efter den stjärnhimlen!

Jag hade såklart med mitt undervattenshus till kameran, dock fanns det inte så mycket att fota där, då vi inte såg några sköldpaddor. Denna gången hade vi köpt vattentäta fickor till mobilerna också för att vi inte skulle behöva lämna dom på stranden eller i bilen.

Här ser man den lilla stranden Playa Puertito

Inne i Los Cristianos efter att ha letat parkering i typ 20 min. Tyckte det var en mysig stad :))

På denna stranden, Playa de las Vistas låg vi en stund innan vi åkte upp mot Teide

Här är Roques de Garcia med Teide i bakgrunden

Vandring runt Roques de Garcia

Nästan klara med vandringen. När man vände sig om såg det ut såhär. Längs den slingriga stigen till vänster hade vi gått och runt berget till höger.

Men det var ännu finare efter solen gått ner :))

Teide med vintergatan ovanför

Sen åkte vil tillbaka till hotellet i mörkret

Hoppas ni tyckte om bilderna från denna dagen :))

Heart

Hoppas ni alla får en mysig alla hjärtans dag :))
Här är en bild på mig och min pojkvän som jag gick lös på i photoshop med lite olika blandade bilder. :p

Redigering

Här är en av mina nyare redigeringar. Jag har sagt det förut, men alltså det är så kul att skapa något helt eget av bilder man fotat på helt olika platser. Som denna bilden här över till exempel. Himlen är fotad 2010 när jag var i Turkiet, bakgrunden för vattnet är också från den gången, båten är från en kväll här hemma ute vid havet, toppen av berget från våran senaste resa i Nore, den undre delen av berget fotade jag för någon vecka sen på Teneriffa. Det blir så många minnen i en och samma bild, tycker det är rätt kul :))

Vad tycker ni om mina nya sånna här bilder? Vill ni se mer finns det på min instagram johannasdreamworld

Dream world

Denna bilden redigerade jag ihop igår. Eller började egentligen för ett tag sen med att frilägga båten med alla lampor, det tog sin lilla tid. Båten fotade jag när jag var på Liseberg i julas och direkt när jag såg den var jag tvungen att ta bilder så jag kunde göra en redigering med den. Tycker den blev ganska mysig. Vad tycker ni? :))

Jag har startat ett nytt instagramkonto för mina redigeringar, johannasdreamworld. Följ mig där om ni vill se mer av mina sånna här bilder. På min vanliga instagram (johannafaaglund) kommer jag bara att fortsätta med mina foton, alltså inga ihopredigerade bilder :))