Externa hårddisken med bilder trasig?

 
Jag köpte en ny extern hårddisk förra sommaren, 4TB, liten och smidig som man inte behöver koppla till ett eluttag. Tänkte att jag ska ha alla mina bilder lättåtkomligt på den och använda mina andra som backup. Jag hade börjat fylla min nya och nu har den slutat fungera.. Eller det är datorn som inte hittar den, för den blinkar och låter som att den är igång och det låter i datorn när jag kopplar in den, men den dyker den inte upp. Verkar som att det är många som haft samma problem när man googlar, men ingen av lösningarna har funkat för mig. 
 
Nu hade jag inte jättemycket bilder på den som jag inte redan har på andra hårddiskar, men jag hade bilder som jag inte tagit backup på än. Typ alla bilder som jag fotade mellan augusti-december. Bland annat flera utflykter, mina bilder på Elton bland ljungen och ett jättebra norrsken. Tur att jag har några enstaka bilder från dessa tillfällen sparade på en annan hårddisk i min mapp med bilder jag använder när jag gör mina redigeringar (mina redigeringar har jag på ett annat ställe, så dom är kvar!), så precis allt är inte borta i alla fall. Trodde också för en stund att allt jag fotade på Teneriffa var förlorat, men dom bilderna ligger kvar på minneskorten eftersom jag inte hade hunnit göra backup på dom, tur!! Dom redigerade bilderna därifrån har jag dock inte kvar ifall jag inte får igång hårddisken, men det är ju inte hela världen. 
 
Jag hoppas verkligen att den går att fixa på något sätt. Det verkar ju som att andra har kunnat lösa det.. Jag har testat massa, men har en sak till jag vill testa och det är att koppla in den i en mac-dator. Då kom problemet att min bror som har en sån inte har några usb-portar. Får se om jag kan hitta någon, annars får jag gå tillbaka med hårddisken till där jag köpte den och prata med dom. 
 
Så ett tips till er är att ta backup på bilder! Och gör det ofta, så det inte blir som för mig. För det är inte kul att bli av med sina bilder. 

Åh fy vad tråkigt att det ska strula för dig... Har också haft det problemet med usb-minnen och så, himla irriterande. Men så funkade jag inte riktigt med Windows heller så kanske låg problemet delvis hos mig haha!
Alltså jag borde bli bättre på att göra en backup på mina bilder men samtidigt känns det så omständigt att hålla på och lägga över bilder på ytterligare en hårddisk och att lagra på internet är jag lite skeptisk till, nackdelen med att vara lat antar jag... ^^

Svar: Det är jättejobbigt när det blir såhär. Man borde verkligen vara bättre på att göra backup, men man skjuter ju bara upp det hela tiden ;o haha..
Johanna Fåglund

Om du har tur så fungerar ändå hårddisken men att det blivit något annat fel och allt finns sparat på och då brukar man kunna lämna in de så kan man få tillbaka det som var på :)

Svar: Ja, det verkar som att den inte är helt trasig, bara att min dator inte hittar den, inte Tobias dator heller iofs.. Men jag hoppas det går att lösa i alla fall!
Johanna Fåglund

Nej vad jobbigt! Vet känslan allt för mycket då jag förlorade en hel semester med flera 100 bilder då kortet av någon anledning formaterade sig! :( Nu kör jag extern hårddisk så fort jag har nya bilder. Väldigt bra för datorn också då det numera alltid finns utrymme på den hahaha

Svar: Åh, så tråkigt! Jag har haft externa hårddiskar så länge jag fotat, men det jobbiga är att ha allting på två olika ifall en skulle gå sönder ;o Man orkar inte alltid fixa det med en gång.
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: