Svar på frågor II

Här är svaren på resten av frågorna jag fått :)) 
 
- Jag undrar om du alltid blir nöjd med dina bilder, och hur du försöker tänka kring om du inte blir det :) Typ om du bloggar dem ändå eller inte osv?
Nej, det är många bilder jag inte blir nöjd med. Till exempel när jag var ute i fredags och fotade bilderna i förra inlägget tog jag ca 140 bilder och när jag gick igenom dom sen raderade jag typ 100 av dom (det var ingen jättebra fotodag för mig då). Tycker inte om att spara dåliga eller halvdåliga bilder som bara ligger och tar plats.
Jag tänker på vad jag inte gillar i bilderna och försöker komma ihåg det tills nästa gång jag ska fota. 
 
- Hur fotar du bokeh när man tar av objektivet osv?
Vet inte riktigt vad du menar med ta av objektivet (kanske freelensing? Det har jag inte testat på iaf). Men för att få bokeh i bilderna behöver man fota med en stor bländare (lågt bländartal). Ha gärna några ljuspunkter med i bakgrunden som tex. lampor eller solen som lyser genom träd eller reflekteras i blad eller kanske vatten. Bokeh är även fint att ha i förgrunden, det får man genom att ha någonting nära kameran samtidigt som man fokuserar på något lite längre bort. 
Nikon D800 - 50mm 1.4
- Jag undrar hur lång tid det tog för dig att göra din design.
Det är lite svårt att säga eftersom jag inte gjort hela på en gång, utan gjort om lite olika saker då och då, men det är många timmar iaf. 
 
- Vad du har för favoritfärg?
Rosa och Turkos :)) 
 
- Har du några syskon? Hur många i så fall?
Ja, jag har en lillebror, Viktor som är 21år. 
Här är han. Från när vi två var på Cypern 2010. Bilder från hela resan finns bland mina kategorier i menyn. 
Nikon D80 - 18-135mm - Undervattenshus
 
- Om du fick önska dig 5 saker just nu, vad skulle du önska dig?
Det var ingen lätt fråga, men det här är dom sakerna som kom upp i huvudet först :p
1. En fin lägenhet på något bra ställe. 2. Att mina ögonlock ska läka. 3. Massa pengar så jag kan resa. 4. En ny dator. 5. En lång sommar. 
 
- Skulle du vilja ha fotograf som heltidsjobb? 
Ja, det skulle jag vilja :)) 
 
- Tror du att du skulle kunna lägga upp lite mer redigeringstips?
Det skulle jag kunna göra. Har bara svårt att komma på vad för tips jag ska skriva om, så ni får gärna skriva vad ni skulle vilja ha tips på. 
 
- Favoritfilm?
Vet inte om jag har någon direkt favoritfilm faktiskt, men Harry Potter-serien är ju väldigt bra (men böckerna är sååå mycket bättre) :p 
 
- Vad har du för kamera? Vad har du för objektiv och linser? Vad har du för andra tillbehör till din kamera?
Jag använder en Nikon D800, objektiven jag använder mest är Nikon 50mm 1.4, Nikon 16-35mm och Tamron 90mm 2.8 macro.. All min kamerautrustning kan ni se här
 
- Har du några tips till nybörjare? 
Först och främst borde man lära sig inställningarna på kameran, det kommer man väldigt långt med. Ha tålamod, vet att man vill lära sig allting på en gång, men det tar tid. Våga testa olika vinklar och inställningar, det gör ingenting om man man ser helt knäpp ut när man sitter där och fotar, det är det värt för en bra bild. Gå ut olika tider på dygnet och testa att fota i olika ljus. Sen öva, öva, öva! 
 
- Vilken kamera ska man börja med? 
Det jag tycker man ska göra när man ska välja en kamera är att åka in till en fotobutik och känna på olika kameror och se vilken som känns bra att hålla i, kolla lite i menyerna för att se vad man gillar. Dom flesta nybörjarkamerorna är rätt lika, så man ser ingen större skillnad på kvalitén på bilderna. 
Sen måste man inte heller börja med en systemkamera. Jag använde en Canon Powershot G9 när jag lärde mig att fota, det är en kompaktkamera som man kan ändra inställningarna på och har några olika funktioner. Sen efter ett år bytte jag upp mig till en systemkamera, Nikon D80. Tyckte att det var ett jättebra sätt att lära sig på då det inte blev för mycket på en gång. 
Denna bilden som flera av er säkert sett innan är tagen med min Canon Powershot G9. Tog den i början när jag lärde mig fota och den är fortfarande en favorit. 
 
- Vad ska man tänka på? 
Det mesta skrev jag nog i frågorna över, men en annan sak är att det är bra att ta åt sig av konstruktiv kritik (alltså en snäll kritik om vad som är bra och mindre bra i bilden). Får ni inte sån kritik så ofta går det jättebra att fråga mig om ni skulle vilja. 
Nya objektiv gör det alltid roligare att fota också. Ett tips kan vara att köpa ett 50mm 1.8 till exempel som är ett billigt, men bra, roligt och användbart objektiv (som kan ge massa fin bokeh i bilderna). 
 
- Har en fråga angående din design. I inläggen har du bilderna enda ut i kanten och texten ligger lite längre åt vänster, lite nyfiken på hur du gjorde detta? :)
Först bestämmer man hur mycket längre in man vill ha texten. Såhär gör man det:
- Gå in i stilmallen och bläddra ner till .entrybody {
- Ändra Padding  tills ni är nöjda där texten ligger. (har ni ingen padding där, sätt in koden: padding: 10px; och ändra 10 till något som passar er)
För att sen fixa så bilderna ligger i kanterna gör ni såhär:
- Kopiera koden här under och klistra in den den efter samma avsnitt som ovan. Ni får ändra -12px till det som passar just eran blogg. Sen får ni tänka på att lägga upp bilderna i den storleken som bloggen är. Min är 744px bred, så jag får ändra alla mina bilder till den storleken innan jag lägger upp dom. 
.entrybody img { 
margin-left: -12px; 
}
Såhär ser det ut för mig. Har markerat dom två koderna som jag skrivit om. 
 
Då har jag svarat på alla frågor som jag fick. 
Vad tycker ni om sånna här små frågestunder? Är det något jag borde ha lite då och då? 
 

trevligt med frågestund. synd bara att folk inte förstår hur man kollar i menyn efter redan förklarad info (typ kamerautrustning)

men har du gjort en beskrivning på hur du gör dina collage?
annars kanske du kan göra det :)

Svar: Ja, en del saker får man skriva flera gånger :p Nej, det har jag inte gjort. Kan göra det någon gång :)) Inte för att det är något speciellt sätt jag gör på direkt, men ändå.
Johanna Fåglund

Dina tips är verkligen guld. Håller helt med dina tips, och med din hjälp har jag verkligen utvecklats som fotograf. Fortsätt med dina tips!

Svar: Åh, verkligen roligt att höra att man kan hjälpa andra :D
Johanna Fåglund

Frida

Hur brukar du tänka innan du tar en bild? Men ljus, kompostition, inställningar mm,, Du tar så fantastiska bilder!
Hur har du lärt dig att fota? Har du gått någon kurs? Kan man gå kurser hos dig?


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: