Att fota blixtar

Det var väldigt roligt att så många gillade min blixtbild jag la upp. Fick flera frågor om hur man fotar blixtar, så jag tänkte skriva lite om det i detta inlägget och lägga upp resten av bilderna jag tog då. 
 
Ett stativ ett nästan ett måste när man fotar blixtar (eller något annat stadigt man kan ställa kameran på) eftersom man ska fota med långa slutartider. Tänkte att jag skriver ungefär hur man kan ha inställningarna när man ska fota både på natten och dagen. Det är inte hur man måste eller ska ha, men på ett ungefär. (Inställningar som jag själv har använt vid blixtfoto) 
 
Fota blixtar när det är mörkt: 
Slutartid - Runt 30 sekunder är bra att ha. Då har man lång tid på sig att få med någon blixt. Skulle man ha längre slutartid får man se till att bländaren är högre, annars är det risk för överexponering. 
Bländare - Man får testa sig fram lite, men på bilderna här under hade jag 7.1. Då blev bilderna lagom exponerade. 
ISO - 100. Vill man ha bilderna ljusare får man antingen ha längre slutartid eller sänka bländaren. Ju högre ISO desto mer brus blir det i bilden. 
 
Fota blixtar när det är ljust: 
Slutartid - Slutartiden är svår på dagen. Man får se hur lång slutartid det går att ha utan att det blir för ljust. 
Bländare - Så högt bländartal som möjligt. 
ISO - Så lågt som möjligt (oftast 100, men vissa kan gå ner till 50).
(Denna bilden fotade jag när det var ljust, då hade jag inställningarna: 2sek f/22 ISO 50)
 
Fler tips: 
- Använd ett objektiv med kort brännvid, alltså vidvinkel. Det är svårt att veta var på himlen blixten kommer, så det är bra att få med så mycket av den som möjligt. Beskär sedan bilden om du tycker det behövs. 
- Ta många bilder efter varandra. Får du inte med någon blixt på 30sek, ta nästa bild med en gång så du inte missar något. 
- Tänk på att det är bättre att bilden blir underexponerad än överexponerad ifall du är osäker på inställningarna. Det är lättare att fixa en underexponerad bild efteråt. 
- Fota i Raw-format. Går att fixa bilderna mycket bättre och det går att rädda bilder som kanske inte blivit så bra. 
- Använd inte ett Gråfilter/ND-filter, det finns risk att blixten inte kommer synas då. Kanske kan funka med ett som inte är så mörkt, funkar inte med ett ND 1.8 iaf har jag märkt. 
 
30sek f/7.1 ISO 100 på alla tre bilder här under. 
Nikon D800 med Nikon 16-35mm 
 
Lite kul att det var stjärnklart samtidigt som det blixtrade :)) Blev väldigt nöjd med bilderna jag tog, inte ofta man får ett sånt tillfälle. Jag gick till och med ut i mina pyjamasbyxor (rosa med dödskallar på) för att jag inte hann byta om för jag blev stressad. Var ändå inga andra ute :P 
Hoppas ni tyckte det var ett bra tips och att ni får användning för det snart. 
 
Idag ska jag och Tobias åka hem till hans föräldrar igen, så kommer vara där tills på söndag. Kanske gör någon uppdatering i helgen, annars finns jag på instagram som vanligt (stargirlphoto). 

Riktigt bra tips!! Ska definitivt testa någon gång! :)
Bilderna är helt sjukt snygga!

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

Måste köpa mig ett stort stativ och prova fota blixtar när tillfälle ges :) Blir ju grymt snyggt!

Svar: Gör det! :)) Stativ är bra att ha vid andra tillfällen också.
Johanna Fåglund

jätte bra tips, hoppas man får chansen att prova det någon gång :)

Svar: Kul att du tycker det. Ja, hoppas det :))
Johanna Fåglund

Alltså galet snyggt !!!!

Svar: Taack :D
Johanna Fåglund

Snyggt!

Snyggt!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Grymt snyggt :)

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

Åh vad häftigt!

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Wow vad häftigt! Hade varit riktigt kul att ha en proffskamera!

Svar: Tack :)) Man behöver ingen proffskamera för detta, bara en som man kan ändra inställningarna på.
Johanna Fåglund

Jätte bra tips! :D

Svar: Kul att du tycker det :))
Johanna Fåglund

Tack för tipsen! :D
Fick förresten hem halsbandet i förrgår, jättefint var det! ;)

Svar: Vad bra :D
Johanna Fåglund

Wow... Your photos are unbelievable! Nice work! :)

Blir fan förvånad för varje gång jag ser dina bilder, sjukt.

Svar: Hehe jasså :p
Johanna Fåglund

Ja, det vore jättekul om du gjorde det :)
Hoppas att du har haft en bra helg!

Carina

Du levererar bilder av toppklass, som alltid!
Tack för tips!

Svar: Tack Carina :))
Johanna Fåglund

Gud vad grymma bilder!

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

va fina bilder! :)

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Superbra inlägg!

Svar: Kul att du tycker det! :))
Johanna Fåglund

Men åh så bra tips!
Jag har alltid tänkt att en måste ha bulb-funktionen (som när en fotar fyrverkerier) och hinna snabbt som fan att trycka av, vilket känns hopplöst. haha vet inte vart jag fått det ifrån. Detta var ju skitsmart!
Synd att jag är så satans rädd för åska bara, hade vart kul att prova fota!
Mycket skog ivägen också, om jag ska hålla mig på balkongen..

Svar: Hehe ja, på detta sättet är det bara att ställa upp kameran och hoppas på att man har lite tur :p
Johanna Fåglund

Elsa

wow, vilka fina bilder!

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Åh vilka bilder!!!!! Så otroliga!

Vilket bra tips! Då vet jag vad jag ska göra nästa gång det åskar! :D

första bilden var jättefiiiin! :)

Svar: Taack :))
Johanna Fåglund

Fantastiska bilder!!! Jag avskyr åska och särskilt på natten men min dröm är att fotografera blixtar!! Men jag vet inte om jag vågar....måste ha med någon att hålla i handen hela tiden och då blir det lite svårt av annan anledning!! ;)

Svar: Tack! :D Jag tyckte inte om åska förr, men nu gillar jag det, speciellt när man kan fota. Kanske ändrar sig för dig också någon gång :))
Johanna Fåglund

Otroliga bilder! D: gu va du är duktig! :D

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Åh, vilka bra tips!

Svar: Så kul att du tycker det! :))
Johanna Fåglund

så underbara bilder, du hade riktigt tur med vädret, var grymt fint att det var stjärnklart också :)

Svar: Tack så mycket :)) Jaa, verkligen!
Johanna Fåglund

Kan du hur man gör om man vill fotografera månne och stjärnor?

Svar: Jag har ett inlägg om det. Gå in på fototips i min meny och skrolla ner :))
Johanna Fåglund

Underbara bilder! Tack för tipsen, nu väntar jag bara pà ett àskväder sà jag fàr prova själv :)

Svar: Tack :D Ja, lite fler sånna åskväder borde komma.
Johanna Fåglund

Wow, nu längtar jag hem så jag kan prova :-D Här blixtrar det extremt sällan, vi har aldrig dåligt väder. Det har varit torka i tre år så lite rusk oh regn vore efterlängtat!

Svar: Vi har inte haft mycket blixtar i sommar heller, men fick i alla fall ett tillfälle :p Hehe kan tänka mig att det kan behövas efter så lång tid av torka! Här frös jag idag och ville ha tillbaka sommaren :p
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: