Månförmörkelse

Vilka tittade på månförmörkelsen ikväll? Jag var såklart ute vid havet och fotade. Tog en ganska lång stund innan det gick att se den på grund av att det var så disigt i horisonten, men vid 22.40 dök den upp bakom diset. Då hade den ju redan varit förmörkad i över en timma och var inte så lång tid kvar innan den började bli ljusare igen.
Denna blodmånen var inte riktigt lika bra som den jag såg för tre år sedan. Då var det ju helt mörkt på himlen, så den röda färgen var tydligare. Men det var väldigt kul att se en till nu och tur att alla moln som drog in under dagen försvann! 
 
Jag fick en del bilder, men med vidvinkeln ser ju månen pytteliten ut och det är svårt att få exponeringen rätt på både månen och resten av bilden. Så på denna bilden under har månen och bakgrunden var sin exponering som jag lagt ihop, plus att jag förstorade upp månen för att den inte bara skulle se ut som en liten prick :p 
 
 
 

Läcker bild, ser så snyggt ut med ljuset som är över vattnet! Jag missade det den här gången men som sagt den för tre år sen var mäktig men då var det ju fler fenomen samtidigt den var ju "supermåne" också. Nu väntar man ju på 30-31 juli för att se om man kan fota Mars. :)

Svar: Tack! Synd att du missade det. Är ju häftigt att se även om förra var bättre. Denna gången var ju månen längre ifrån jorden än den brukar, så den var lite mindre än sist :p Man ser Mars på bilden här, den lilla pricken under månen. Kommer den bli bättre att fota 30-31 juli?
Johanna Fåglund

Jo det klart, det är ju kul att se så mycket som möjligt, jag misstänkte att det var det. Ja enligt "digitalfotoföralla" så ska Mars vara som närmst då och så nära är den inte så ofta.

Svar: Okej, då får jag försöka kolla på Mars om det är fint väder :D
Johanna Fåglund

Så snyggt!! Jag såg inte månen alls tyvärr...

Svar: Tack! Vad synd! :/
Johanna Fåglund

Snyggt som vanligt! Du lyckas jämt! Jag och grannen hade klurar ut liknande motiv ute i skärgården... men vi blev blåst på diset... vi packade ihop vid 23 tiden...

Svar: Tack så mycket! Diset förstörde mycket för oss också i början, men efter ett tag gick det att se :))
Johanna Fåglund

Det var så fint! =) Jag hade aldrig sett det förr, så det var speciellt att kunna uppleva blodmånen.

Jättefin bild! ☺️

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Så otroligt vackert. Vi fick uppleva en riktig blodmåne i somras, det var jätte häftigt!

Svar: Ja, det är verkligen häftigt med sånna fenomen :D
Johanna Fåglund

Magisk bild ! det är svårt att få en riktigt fin och skarp, detaljrik bild på månen! sjukt imponerad, mycket vackert! Med vänlig hälsning Victor på vpfoto

Svar: Tack! Vad glad jag blir av att höra det :D
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: