Norge 8 Juni 2016 - Alnes Fyr och Ålesund

Nu har det gått tre månader sen vi var i Norge och jag har fortfarande inte lagt upp bilder från alla dagarna än, så jag kände att det var på tiden att jag fortsatte med dom bilderna nu. 
Det var sista dagen innan vi skulle hem och vi bestämde oss att vi skulle åka till Ålesund. Jag har en kompis som bor där just nu, så jag skrev till henne och vi bestämde att vi skulle träffas. Hon tipsade oss även om Alnes Fyr som ligger ute på en ö precis bredvid Ålesund och eftersom vi hade några timmar innan vi skulle träffa Erika åkte vi dit en sväng. Var flera långa tunnlar för att komma dit ut, och det var verkligen jättefint där. Vi började med att gå till fyren, där inne låg det ett fik där vi fikade lite. Så mysigt ställe med hembakade kakor, såå gott!
 
Efter vi hade fikat gick vi ner till den lilla stranden med turkost vatten och vit sand. Vi hade fortfarande fint väder, men denna dagen var kallare och det blåste mycket där ute. Annars hade det säkert varit en bra badplats :)) Sen gick vi upp en bit på berget som låg bakom fyren där vi fick en riktigt bra utsikt över ön och havet. Skulle gärna gått hela vägen upp, men vi behövde snart gå tillbaka till bilen för att åka in till Ålesund, så vi stannade istället och tog det lugnt och fotade :)) 
 
När vi hade hittat rätt gata inne i Ålesund träffade vi Erika och fick se hur hon bodde. Vi bodde grannar när vi var 13 till typ 20 eller så och var väldigt bra kompisar, men har inte träffats så mycket dom senaste åren sen hon flyttade ifrån Göteborg, så det var väldigt kul att ses igen :)) Vi fick en rundvandring i stan och ner till båtarna där hon jobbar. Sen åt vi middag på en restaurang ute i solen (det var inte lika kallt längre) och efter det gick vi upp på berget där det finns en utsiktsplats över staden. Var jättefint att se! 
 
Sen började vi gå ner till bilen igen och sa hejdå till Erika. Vi tog en annan, lite längre väg hem eftersom den vi körde dit inte hade så mycket roligt att se, plus att det var två dyra vägtullar på vägen. Så istället för att köra vid havet blev det inne bland bergen och efter en stund kom vi in på samma väg som vi åkte några dagar tidigare med trollstigen och så. Eftersom ljuset var så tråkigt när vi var vid trollstigen sist gjorde vi ett litet stopp där nu istället när klockan var 21.40. Det var mycket bättre ljus och vi var helt själva. Alltid så härligt att vara själva på ett sånt ställe. Sen hade vi inte långt kvar till stugan. Vi hade varit borta i tolv timmar och skulle hem dagen efter, så vi gick och la oss ganska så direkt när vi kom tillbaka. Var en jättebra sista dag i Norge. Har några bilder från hemresan också, så det kommer ett inlägg till någon dag :)) 
 
Det här stället fotade jag en fin solnedgång på för tre år sedan. Det var även här jag såg mitt första norrsken, också tre år sedan :D 
 
Framme vid Alnes Fyr. Det var verkligen ett fint ställe! 
 
Denna sanden alltså ;o 
 
På väg upp för berget. Var ingen lång väg att gå, men det var brant. 
 
Utsikten var helt okej ändå :p 
 
:o 
 
Bort mot Ålesund. Själva stan tror jag ligger lite bakom berget här.  
 
Inne i Ålesund med Erika :)) 
 
Denna staden bestod typ av hus, vatten och backar :p 
 
Här ser man samma hus som bilden över, fast lite mer ovanifrån :)) 
 
Utsikt över Ålesund. Solen låg inte jättebra för att fota här just då. Svårt med motljus på en sån här bild. 
 
På vägen hem 
 
Tobias vid Trollstigen 
 
Igen :)) 
 
Längre ned vid Trollstigen. 
Nikon D800 // Nikon AF-S 16-35/4 G ED VR
 
 
Hoppas att ni gillade bilderna :)) 

Åh vad vackert!

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Maria

wow ♥

Svar: :))
Johanna Fåglund

Superfina bilder som vanligt!
Jag sitter själv och ska åka till Norge för att fota. Jag har för mig att du har skrivit ett "den här vägen åkte och de här platserna besökte vi" - inlägg. Men jag kan inte hitta på det. Kan du länka det åt mig, eller kanske skriva en sådan? Norge är ju så stort och jag har ingen aning om vart jag ska åka! :D

Svar: Tack så mycket! :)) Vad roligt, ska bli kul att se dina bilder sen! Självklart kan jag länka. Det hade hamnat i kategorin "resor", men har lagt in det i "fototips" nu också så man hittar det lättare :)) Hoppas att du kan få någon hjälp av inlägget iaf :p http://stargirlphoto.blogg.se/2016/august/tips-for-norgeresor.html
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: