Att fota norrsken

Det börjar ju bli mer populärt nu att fota norrsken även här i dom lite mer södra delarna av Sverige, så jag tänkte att det kan passa bra att göra ett inlägg om hur man kan gå tillväga för att få se och fota det :)) 
 
Hur vet man att det är norrsken? 
Det händer lite då och då att det blir så mycket norrsken att man kan se det här nere (Göteborg, liknande breddgrader och söder ut), men för att jag ska veta om det blir något eller inte brukar jag ha koll på sidan Norrsken på Facebook, utan den sidan hade jag missat det nästan alla gånger. Dom brukar uppdatera hur chanserna ser ut, samt lägga upp en observationstråd på kvällen där folk postar bilder på hur mycket det syns och var dom ser det. Hur bra som helst! 
 
Sen vill jag säga att norrsken i verkligheten inte riktigt ser ut som på bilder där kameran har stått öppen i många sekunder och samlat in ljuset från norrskenet. Det är olika varje gång beroende på hur mycket det är, men när jag har sett det har det ibland varit som en dimma av grön nyans, ibland ser man en båge lite svagt, men så kommer dom där peakarna som kan bli mycket mer tydliga och man ser hur det rör sig över himlen i några minuter (detta är hur jag sett det i Göteborg då, ju mer norrut desto bättre syns det). 
 
Var kan jag se det? 
Förutom att kolla efter hur långt ner i landet norrskenet tar sig, får man hitta en bra plats att se det ifrån. Det bästa är att vara på en så mörk plats som möjligt, helst långt ifrån ljusföroreningar från städer. Här finns en bra karta där man kan se hur ljusföroreningarna ser ut där man bor. Mitt ställe där jag fotar ligger inte helt utan föroreningar, men ändå i den gröna zoonen, så det funkar rätt bra ändå. Jag har även fotat norrsken från min balkong som ligger i den mörkröda zoonen, så i vissa fall kan det också gå, men det syns inte alls lika mycket som om man står på ett mörkt ställe. Det man också ska tänka på är att ha en bra utsikt åt norr, för det är dit ni ska kolla, därför är det bra att inte ha en storstad precis framför en i norr. 
 
En annan sak som kan försämra ens chanser att få se norrskenet förutom moln då är månen. Det är bra att ha lite koll på hur den ser ut, är det fullmåne kommer norrskenet synas ganska mycket svagare än om det är nymåne. Det bästa är om månen inte ens är uppe på natten. En bra sida för att se detta kan ni hitta här
 
Nu till hur man kan fota norrsken! 
Jag har tidigare gjort ett inlägg om hur man fotar stjärnor, det är typ samma sak med norrsken, men jag drar igenom det en gång till. Glöm inte stativ och ha laddat batteri på kameran, det brukar ta slut snabbare när det är kallt ute och speciellt då om man fotar med långa slutartider.  
 
Slutartid - Hur lång slutartid man kan ha utan att stjärnorna blir små streck av jordens rotation beror på vilket objektiv man har. När jag fotar med 16mm på min fullformat är det gränsfall att ha 30 sekunder, helst ska man ha lite kortare. Fotar jag med 50mm till exempel brukar jag ligga på runt 5 sekunder. 
Bländare - Här är bäst att ha en så stor bländare som det går på det objektivet man använder (lågt bländartal)
ISO - Här beror det lite på hur ljust det är, om månen är uppe eller inte. Man får testa sig fram efter att man ställt in slutartiden och bländaren. Ibland kommer jag upp över 2000 och ibland om det är ljusare runt 1000, men något runt där brukar bli bra. 
 
Såhär olika kan det se ut beroende på var man fotar och om månen är uppe på himlen eller inte. Inställningarna blir också lite annorlunda. 
Nikon D800 // Nikon 50mm 1,4G (panorama) 
4sek // f/1,4 // ISO 1250 (ingen måne)
 
Nikon D800 // Nikon AF-S 16-35/4 G ED VR
30sek // f/4 // ISO 1000 (nästan fullmåne högt på himlen) 
 
Nikon D800 // Nikon AF-S 16-35/4 G ED VR
30sek // f/4 // ISO 2000 (ingen måne)
 
Nikon D800 // Nikon AF-S 16-35/4 G ED VR
6sek // f/4 // ISO 1000 (ingen måne, men inne i en stor stad) 
Såhär såg det ut från min balkong i södra Göteborg en väldigt bra natt förra året. Var ute vid havet tidigare på kvällen, men det peakade när jag kom hem. Tänk hur mycket mer jag hade sett det om jag var kvar ute vid havet. Men riktigt häftigt var det ändå! Timelapse finns här
 
Hoppas att ni gillade inlägget och att ni också får se norrsken någon gång. Ni får gärna länka bilder till mig om ni fotat det eller om ni gör det i framtiden. Hade vart jättekul att se era bilder också :)) 

Jättefina norrskensbilder

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Super bra tips! Hoppas att jag någon dag får uppleva norrsken! :)

Svar: Kul att du tycker det :)) Jaa, det kommer du säkert få göra!
Johanna Fåglund

Vilka bra tips, tack!! :D

Svar: Roligt att du tycker det :))
Johanna Fåglund

Vilka vackra bilder! Och bra tipps!

Svar: Tack så mycket :))
Johanna Fåglund

vackra bilder. bra tips

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Jättefina bilder och bra tips! :)

Svar: Tack! 😁
Johanna Fåglund

Det vill jag testa någon gång, blir så jäkla coola bilder ju!

Svar: Det borde du göra :D
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: