Haida's rektangulära, halvtonade gråfilter

Jag har länge velat se hur det är att fota med kvadratiska eller rektangulära filter och nu har jag fått möjlighet att, i samarbete med Kamda.se, testa ett halvtonat filter från Haida's 100mm serie. Har gjort en artikel som ni kan läsa här om ni vill se lite mer utförligt. 
 
 
Såhär ser filtret ut när det sitter på kameran. Det som gör detta bättre än mitt vanliga, runda halvtonade filter är att det går att styra över var toningen ska börja någonstans. Har jag horisonten högt upp i bilden flyttar jag bara upp filtret eller tvärt om om jag har en låg horisont. Sen blir det heller ingen vinjettering som det kan bli med mitt andra, vilket jag tycker är extra bra när jag sätter på två filter, eftersom det blir ännu mer vinjettering då, men det slipper jag med detta. Går även att ha i tre filter samtidigt i denna hållaren. 
Mitt filter är i styrkan ND0.9, vilket kan beskrivas med att man kan ha tre steg lägre bländartal eller längre slutartid på det mörkaste. 
Nackdelen är att det är lite mer ömtåligt än det andra och kan inte sitta på kameran hela tiden om man lägger ner kameran i väskan igen, utan man får sätta på det varje gång man tar upp kameran. 
 
 
Det här är anledningen till varför jag älskar halvtonade filter. Dom här bilderna är fotade med precis samma insällningar. Den vänstra är utan filtret och den högra är med filtret. Jag ställde in exponeringen för att vattnet längst ner i bilden skulle vara lagom ljust, men ni ser då att himlen är helt överexponerad. Skulle himlen vara bra exponerad hade ju vattnet blivit jättemörkt istället. 
Därför använder jag ett halvtonat filter för att göra det mörkade vid himlen och slipper detta problemet. Och nu med detta rektangulära filtret slipper jag också vinjettering och kan styra över var i bilden jag vill att det mörka ska börja. 
 
Denna bilden har jag fotat med detta filter för att få en lagom exponering över hela bilden. 
 

Snyggt!
Vänligen Magnus

Hoppas du haft en bra kväll & lycka till med bloggen! Kram<3

Svar: Tack, detsamma :))
Johanna Fåglund

Kul samarbete och fint inlägg :)

Svar: Jaa! Tack :))
Johanna Fåglund

Vilka vackra bilder :)

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: