Night Sky

Nikon D800 / Nikon AF-S 16-35/4 G ED VR
 
Äntligen har jag varit ute och fotat lite igen! Jag hade läst att det kanske kunde bli norrsken under natten till idag, men på kvällen stod det att det kanske inte alls blir något ändå. Jag och Tobias som hade bestämt att åka ut till havet gjorde det i alla fall även om det inte skulle bli något för jag ville fota stjärnor nu när det väl var stjärnklart och ingen måne. 
När vi kom dit tog jag en testbild åt norr och det var inget där, så jag tog bilder till panoramabilden högst upp här över. 
Såg ett jättestarkt stjärnfall medan vi satt där, men som vanligt åt ett annat håll än det jag fotade :p Innan vi åkte därifrån tog jag några sista bilder på Tobias och vintergatan. Jag tittade inte så noga på bilderna och sen åkte vi. Stannade på ett till ställe som jag skulle ta en till bild på, men mitt batteri på kameran dog. Tar ju slut snabbare när det är så himla kallt (12 minus). 
När jag kollade igenom bilderna hemma innan jag skulle sova såg jag på dom två sista att det hade dykt upp lite norrsken! Antagligen tänkte jag inte på det när jag tog bilderna eftersom ljuset från stan kommer från det hållet. Så det var tur att jag fick en bra bild det sista där när jag fick med det. Och kanske tur också att jag inte såg det när vi var där eftersom batterit tog slut :p 

Oliwia

Hur gör du för att ställa in skärpan på stjärnorna när det är mörkt? Tycker detta är ganska svårt själv :) Underbara bilder!

Svar: Jag har på autofokus och försöker fokusera på en stark stjärna, lampor långt bort eller så. Kan vara lite svårt, men det brukar funka. Tack så mycket! :))
Johanna Fåglund

Sjukt fina bilder! Och självklart har du ju turen på din sida också :P

Svar: Tack så mycket! Hehe ja, ibland får man ha lite tur :p
Johanna Fåglund

Helt magiska bilder!! Färgerna är amazing

Svar: Taack :D
Johanna Fåglund

Fina bilder!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Åh vad kul att det blev lite norrsken ändå :D Helt otroliga bilder!

Svar: Jaa, blev en kul överraskning när jag kollade igenom bilderna :p Tack!!
Johanna Fåglund

Helt sjukt fina bilder!

Svar: Tack så mycket :))
Johanna Fåglund

vilka underbara bilder!!

Svar: Åh, tack så mycket! :D
Johanna Fåglund

Så magiskt!

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Alltså wow, så vackert :) Otroliga bilder verkligen!

Svar: Åh, tack! :D
Johanna Fåglund

wow, vilka bilder!

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Så snygga bilder...får man lov och fråga vilka inställningar du har, jag har också D800. Har gjort ett tappert försök att fota natthimmel men upplever de inte så skarpa och fina som dina. :)

Svar: Tack så mycket! Jadå, jag har ett inlägg om hur jag fotar mina stjärnbilder här: http://stargirlphoto.blogg.se/2013/september/att-fota-stjarnor-2.html :))
Johanna Fåglund

GOSH du tar så fina bilder! Jag blir så avis :( <3

Svar: Tack så mycket! :))
Johanna Fåglund

otroliga bilder! fantastiskt fina :D

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Alltså gud. Man blir ju helt tagen så vackra bilder! <3

Svar: Åh, tack så mycket! :))
Johanna Fåglund

sjukt fina bilder :D vackert!

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

Var just ute och försökte fota stjärnhimlen med en vän, och så hamnar jag in på din blogg och ser uunderbara bilder! :) Vilka inställningar använder du? Får inte rätt inställningar! :(

Svar: Det är ju så kul att fota stjärnhimlen, men kan vara svårt i början. Jag har ett inlägg om hur jag gör som du kan se här: http://stargirlphoto.blogg.se/2013/september/att-fota-stjarnor-2.html :))
Johanna Fåglund

Mycket handlar om att ha turen på sin sida med dessa ögonblick MEN med fotografens skicklighets hantering med att kunna göra dessa ögonblick så rättvist som möjligt på bild =)... både tur och skicklighet krävs!
Super vackra bilder tjejen, TREVLIG HELG nu...

Svar: Hehe ja, det är precis som du säger. Vädret måste man ha lite tur med, men såklart behöver man veta vad man gör för att fånga det bra på bild :)) Tack så mycket! Detsamma :))
Johanna Fåglund

Gud vad fina bilder! Hur fotar man sådär, stjärnor alltså, krävs det något speciellt objektiv? :)

Svar: Tack så mycket! Jag har ett inlägg om hur jag fotar mina stjärnbilder här: http://stargirlphoto.blogg.se/2013/september/att-fota-stjarnor-2.html
Johanna Fåglund

lillemor

Fina bilder

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

men wow vilka bilder!!

Svar: Tack!! :D
Johanna Fåglund

Dina stjärnbilder alltså <3 Så fint!!

Svar: Tack så mycket Emma! :D
Johanna Fåglund

Vilka fantastisk fina bilder :)

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

VAckert!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Wow!! Så snygga bilder :D

Svar: Tack!! :D
Johanna Fåglund

tjusiga foto :D

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Vilka magiska bilder!
Kram

Svar: Tack så mycket :))
Johanna Fåglund

Super fint :)

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Helt fantastiska bilder!

Svar: Tack så mycket! :))
Johanna Fåglund

åhhhhh så snygga bilder!?<3

Svar: Tack så mycket!! :D
Johanna Fåglund

Men åhh så fina bilder!

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

så fina bilder!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Vilka fina bilder!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Wow! Vilka bilder!!

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Underbar blogg du har & fantastiska bilder
Lycka till med din blogg!
Kika gärna in min, Kraaaam<33333

Svar: Tack så mycket :)) Det ska jag göra!
Johanna Fåglund

Gnistrande vackert :)
Önskar jag hade en råd med en bättre kamera, skulle vara så kul att lära sig fota lite bättre...

Svar: Tack så mycket! :)) Ja, det är tråkigt när man inte har råd med en ny, bättre kamera när man känner att man "vuxit ur" sin gamla. ;/
Johanna Fåglund

Åhh så vackert! :)

Svar: Taack :))
Johanna Fåglund

Helt fantastiska bilder!! :)

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

Så vackra bilder!!😍 Behöver man dra långt upp i landet för å se sånt här?

Svar: Tack! Nej, bara till ett mörkt ställe. Dom här har jag fotat vid kusten i Göteborg. :)) Fast norrsken syns inte jätteofta här nere.
Johanna Fåglund

Så otroligt härliga bilder! Wow!

Svar: Tack så mycket :D
Johanna Fåglund

Men åh vad vackert! Skicklig du är, tycker det är assvårt att fota stjärnor:P Fotar du med manuell fokus när du tar kort på stjärnor?

Svar: Tack så mycket! Jag brukar använda autofokus och fokusera på antingen en stark stjärna eller någon lampa långt bort.
Johanna Fåglund

Så vackra bilder!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Oh, den andra bilden var ju hur läcker som helst. Gillar pannlampan som lyser en stråle som möter stjärnhimlen.

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Åhh så himla fint! Vill också kunna fota stjärnor, går det med Sony Alpha 3000 (system) tror du? Enda kameran jag har. Måste man vara långt bort från stadens och byarnas samt månens ljus?

Svar: Tack :)) Jadå, det borde gå med alla kameror som man kan ändra slutartid, bländare och iso på. Ja, rätt så långt bort behöver man vara, i alla fall ha utsikt åt ett håll där det inte ligger någon storstad åt. Om du vill veta mer har jag ett inlägg om hur jag fotar mina stjärnbilder här: http://stargirlphoto.blogg.se/2013/september/att-fota-stjarnor-2.html
Johanna Fåglund

Underbara bilder :)

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Riktigt läckra bilder! Har fotat norrsken några gånger på senaste när det varit rejält med norrsken! Så himla roligt när man lyckas få kanonbilder!!

Svar: Tack! :)) Det är väldigt kul att fota norrsken, fast här brukar det inte bli så mycket :p
Johanna Fåglund

Så fint :)

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Vilka vackra bilder <3 <3 <3 :D

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Sofia

Hej! Du tar så otroligt fina bilder på stjärnor!!! Undrar en sak bara, när jag ska fota stjärnorna vill gärna träden och det framför mig bli väldigt ljusa och orangea.. Vet du varför?

Tack på förhand :D

Svar: Hej! Tack så mycket :)) Det är antagligen för att dom är upplysta av något, gatlampor skulle jag gissa på när du skriver att dom blir orangea. Det du kan göra är att fota på ett helt mörkt ställe utan lampor i närheten, eller ta en egen exponering för träden och en för himlen som du sen lägger ihop. Går också att ändra vitbalansen mot det blåare hållet för att få bort det orangea.
Johanna Fåglund

Fint!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: