Nu vs Då + Meteorregnet Perseiderna

Nikon D80 // Tamron 10-24mm 
 
Nu börjar ju nattfotosäsongen närma sig lite smått och jag kollade tillbaka på några av mina första nattbilder. Tänkte att jag skulle visa och jämföra hur bilderna såg ut då vs nu. Första gången jag testade var 2009 (under, vänster) och sen 2010 (över). 2013 var det jag började lite mer "på riktigt". Man kan kanske säga att jag lärt mig något under åren i alla fall. Dom två nyare bilderna är från 2015 (under, höger) och 2016 (sista). Nu tycker jag att nattfoto är något av det roligaste att fota, speciellt när jag upptäckt att man kan fota norrsken här nere också :p 
Jag har ett inlägg där jag förklarar hur jag fotar mina nattbilder, så om ni är intresserade av att läsa det finns det här
 
 
På tal om nattfoto så kommer meteorregnet Perseiderna synas på himlen nu och man kommer kunna se massor av stjärnfall, fler än tidigare år har jag läst. Förra året var jag ute för att se det för första gången och det var riktigt häftigt, vissa var riktigt tydliga och starka, dock fick jag ingen bra bild på stjärnfallen då dom inte ville dyka upp där jag riktade min kamera :p  
 
För att se det så bra som möjligt behöver man ju komma bort från ljus från städer, vilket är svårt om man bor i en storstad som jag gör. Jag brukar oftast åka ut till havet för då har man i alla fall väst ganska fritt från ljus. Förra året en kväll satt jag på min balkong här i Göteborg och såg flera stycken, så det går att se även i städer, men då bara dom starkaste stjärnfallen. Det kan komma stjärnfall lite överallt, så det bästa är att lägga sig ner och bara titta uppåt mot himlen. Det kan vara kallt, så ta med filt och kanske något varmt att dricka :)) 
 
Det kommer synas flera nätter framöver så jag ska åka ut någon natt i helgen om vädret är bra. Tänkte åka ut ikväll också, men det är ingen som kan åka med mig så det blir nog bara att sitta på balkongen :)) 
 
Nikon D800 // Nikon AF-S 16-35/4 G ED VR

Så vackra bilder!! :)

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Tess

Super! Tänkte minsann vara med detta tåget i år :) vilken tid går du ut för att fota? 23.00 är det en bra tid :)? Mvh Therese

Svar: När det blir mörkt börjar det synas, är ju lite olika tider beroende på var i landet man bor :)) Jag satte mig på balkongen igår lite före 23 och såg några stycken.
Johanna Fåglund

Dina nattbilder är så fina! Jag tänkte försöka fota inatt här på Öland, hoppas det är stjärnklart! :D

Svar: Tack så mycket! Vad roligt, lycka till :))
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: