En natt under stjärnorna

Som jag skrev igår firade jag och Tobias 6år tillsammans. Vi brukar ofta göra någon resa runt årsdagen och jag ville göra någonting denna gången också, fast bara över en natt. Eftersom meteorregnet Perseiderna syntes i helgen bestämde vi oss för att åka ut till ett mörkt ställe, långt ifrån allt ljus från stan och tälta. Tanken var egentligen att vi skulle åka in mot landet, men eftersom vädret skulle vara bättre vid kusten kollade jag på google maps och hittade ett ställe som heter Islandsberg som verkade bra. 
På vägen dit åkte vi genom flera ösregn, men jag hade sett på väderprognosen att det skulle bli bra på kvällen där ute och när vi parkerade bilen hade solen kommit fram och det var helt blå himmel över oss. Det var en ganska lång bit att gå och det var rätt jobbigt med all packning. Till slut kom vi fram till den gamla fyren och hittade ett bra ställe att sätta upp tältet på. 
 
Till en början var det hur mysigt som helst. Vi låg inne i tältet och hade månen över havet som utsikt och väntade på att den skulle gå ner och stjärnorna skulle komma fram. Under tiden såg vi en film och gick ut för att fota några gånger. När filmen nästan var slut och månen nästan var nere började det blåsa massa helt plötsligt! Och då menar jag inte lite, det blåste rejält och blev bara värre! Det hade inte stått på väderprognoserna jag kollat på att det skulle blåsa såhär mycket. Eftersom månen var nere blev det ju helt kolsvart och vi fick gå ut flera gånger för att se till att tältpinnarna satt kvar. Vi försökte ligga ute på berget en stund och titta på meteorregnet, det gick bara en stund, men vi fick iaf se flera stycken under den tiden. 
 
Jag kunde inte sova någonting för det kändes som att tältet skulle antingen flyga iväg eller gå sönder, det var jättejobbigt. Som tur var blåste det inte kallt iaf, så man behövde inte frysa. När det började bli ljust vid 5-tiden sa jag till Tobias att jag ville packa ihop och åka hem, så det gjorde vi. Det var svårt att packa ihop tältet i den blåsten, men det gick bra ändå och vi började gå tillbaka till bilen. Ont överallt och trötta var vi hemma vid 8-tiden. Det var såå härligt att lägga sig i sängen då och sova några timmar :p 
 
Det här gick ju inte riktigt som vi tänkt oss men vädret är ju ganska oförutsägbart ibland. Är iaf glad att vi till en början hade det lugnt, så början av kvällen blev ju bra. Såklart fotade jag lite också. Försökte så gott jag kunde i blåsten när månen gått ner, men det gick inte att undvika att det blev lite skakningsoskärpa i bilderna. Hade med min D80 också för att göra en timelapse, den stod uppe ända tills batterit tog slut (därför den avbryts lite konstigt). 
 
När månen var nere såg man väldigt mycket fler stjärnor :)) Jobbigt bara att jag höll på att blåsa bort när jag fotade :p 
 
Timelapse från när vi kom dit och tre timmar fram tills batterit tog slut. 

Anonym

Vilken natt 😉men en sak är säker detta 6-års firande kommer ni inte att glömma ☺💘men vackra bilder har du fått, kram och lycka till

Svar: Haha jaa, verkligen :p Tack så mycket!
Johanna Fåglund

Vad tråkigt att vädret inte var på er sida men verkar som ni hade mysigt ändå :D Superfina bilder :D

Svar: Det hade vi, iaf till typ 12-01 när det började blåsa så :p Tack!!
Johanna Fåglund

Åh men magiska bilder verkligen :) Så vackert!

Svar: Tack så mycket! :D
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: