Canon // Nikon

När Tobias höll på att packa ner kameragrejerna han skulle ha med till Japan ställde vi upp våra kameror och objektiv på bordet för att se hur mycket vi har, man brukar ju oftast inte se det uppställt såhär tillsammans. Vi har samlat på oss en del under åren ändå. När vi träffades hade jag bara tre av dom objektiven som står där (+ ett som jag sålt). 
Lite kul att Tobias fotar med Canon och jag med Nikon :p Så vi kan ju inte dela på grejerna heller. Det är både bra och dåligt, bra att man slipper köpa dubbelt av det man använder mest och dåligt att vi inte kan dela på det man använder då och då.  
Här är en bild på våran lilla uppställning (ja, jag har tappat bort locket till 50mm :p). 
 
 
På bilden ser ni:
Nikon D800 // Nikon D80 
Nikon AF-S DX Nikkor 18-135/3,5-5,6G ED // Nikon AF-S 70-300mm F4.5-5.6G IF-ED VR // Nikon AF 16-35mm 4.0G ED VR AF-S // Nikon AF 50/1,4G // Nikon AF 85/1,8D // Tamron AF SP 90/2,8 Di VC USD Macro 1:1 // Tamron AF 90/2,8 SP DI Macro 
 
Canon 6D // Canon 450D
// Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS II // Canon EF 17-40/4,0 L USM // Canon 70-200 4,0L USM // Canon EF 50/1,8 II // Tokina AT-X M100/2,8 Pro D // Tamron AF 70-300/4-4,5 Di LD // Nissin speedlite di622 // Mellanringar 

Kan du rekommendera Canons ef 50/1,8 till en nybörjare?

Svar: Ja, det är verkligen ett bra och användbart objektiv även för nybörjare. Tycker nästan det är ett måste att ha ett fast 50 i kameraväskan :p
Johanna Fåglund

Såg att din sambo har en sån kamera jag använder mig av, en Canon 6D och såg att du har två tamron macro objektiv, passar dem båda på Canon 6D? :)
Hoppas du förstår vad jag menar. Stor kram!

Svar: Båda macro från tamron är för Nikon, men dom finns även att köpa med canonfattning. Tokina-macrot på bilden är Tobias macroobjektiv :))
Johanna Fåglund

Sanna johansoon

hej! jag undrar vad är det för objektiv jag behöver om jag vill fota typ månen eller stjärnor? jag har canon eos 1300D och jag har nu objektiv efS 18- 55mm

Svar: Det beror på vad du vill ha för bilder. För att få med stjärnhimlen är vidvinkel bra, det du har borde funka till det. Vill du ta närmare bilder på månen är det en tele-zoom du behöver. Jag kan inte canons objektiv, men någon brännvidd på kanske 70-300 eller 70-200 funkar bra för det :))
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: