Från kväll till natt

Jag kände för att göra en timelapse förut när solen gick ner. Hade egentligen tänkt stoppa den efter solnedgången, men lät den stå kvar tills det blev mörkt. Bilderna är tagna under ca tre timmar, hade gärna haft en halvtimma längre för att den inte skulle ta slut så fort det blev mörkt och man såg stjärnorna bättre, men batterit på kameran tog slut. Får bli längre en annan gång istället :p 
 
Fyra bilder från olika tider i timelapsen. Kul att se hur himlen ändrar sig :p 
 
Glöm inte att ändra till 1080p på det lilla kugghjulet för bättre kvalité :)) 

Åh så otroligt fint!! hur har du lyckats så bra med bilderna, vilka inställningar? :)

Svar: Åh, tack! :D Jag har haft på bländarprioritet eftersom ljuset ändras så mycket, då funkar det inte så bra med helt manuella inställningar. Bländaren hade jag på 4 och ISO 100, sen har slutartiden varierat allt mellan 1/8000sek och 30sek.
Johanna Fåglund

Fina bilder :D

Svar: Tack Annika:))
Johanna Fåglund

Så häftigt när man ser stjärnfallen och sånt :D

Svar: Menar du stjärnan som rör sig i slutet, i så fall är det jordens rotation som gör så att dom flyttas :)) Sen är det flygplan som blir som vita streck, vet inte om det kan ha varit det du menade också :p
Johanna Fåglund

Hur gjorde du filmen? den var ju cool när man ser hur molnen och allt annat rör sig osv :D

Svar: En timelapse gör man av massa bilder som man tar efter varandra som man sen lägger ihop till en video i ett program :))
Johanna Fåglund

Såg väldigt coolt ut!! ställer du in kameran på att ta bilder konstant under några timmar då eller hur funkar det och vilket program använder du för att sätta ihop det sedan? :)

Svar: Ja, jag har en funktion som heter intervallfotografering, så jag kan välja hur många bilder som ska tas och hur långt mellanrum mellan varje. Sen har jag en timelapsefunktion också där kameran sätter ihop bilderna till en film själv, men jag tycker det är bättre att sätta ihop dom i ett program som heter Adobe After Effects.
Johanna Fåglund

Hittade just hit! Fotar själv men har aldrig fotat himlen eller stjärnorna som du gör. Blir taggad på att prova det nån gång! Jag har alltid velat göra en timelapse men ha aldrig riktigt fattat hur man gör. Det vore kul om du kunde göra ett inlägg om det! :)

Såg att du valt bländarprio och intervallfotografering, Det sistnämnda har jag inte hört om. Har förstått att du har Nikon (eller?), jag har Canon så det är ju kanske inte helt samma där, men var hittar du den funktionen på din kamera?

Svar: Så kul att du hittat hit! :)) Det är verkligen roligt att göra en timelapse (eller segt ibland att vänta på alla bilder, men resultatet blir ju häftigt). Ja, bländarprioritet för att ljuset ändras och det hade blivit för mörkt med samma inställningar i slutet som i början. Intervallfotografering hittar jag i min meny under fliken "fotograferingsmeny". Har ingen aning om det är samma på Canon (finns kanske inte heller på alla kameror). Jag kommer nog inte göra en tutorial på hur man gör, men jag kan länka till den som jag lärde mig utav, den är jättebra och lätt att förstå :)) http://dayviews.com/mickewoxberg/2011/12/1/
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: