Eclipse

Som dom flesta nog vet så var det solförmörkelse idag. Vaknade upp till en helt grå himmel där man inte ens kunde se var solen var någonstans, så jag antog att jag inte skulle kunna fota den. Tog med Elton ut på en promenad vid 10.30 och tog med kameran med telezoomen på ifall jag skulle få se den. Kollade ofta upp mot himlen för att se om jag kunde se solen någonstans, men det var helt grått. Lite efter 11 tog jag upp kameran för att fota några fåglar som satt i en buske och helt plötsligt kommer solen fram lite! Jag blev väldigt stressad med att få till rätt inställningar och hitta fokus för jag visste ju inte hur länge den skulle synas, men den kom fram flera gånger så jag kunde ta rätt många bilder :)) Eftersom det fortfarande var moln ivägen kunde man titta på den på riktigt också korta stunder. 
Den maximala solförmörkelsen i Göteborg var vid lite innan 11 och jag såg den inte förrän 11.10, så fick aldrig sett den som mest täckt, men jag är glad att solen ändå ville titta fram lite efteråt, så att man fick se det över huvud taget. 
 
Den sista bilden tog jag en stund efter att jag kommit in. Bara en liiiten bit kvar av månen som syns :p 
 
Nikon D800 / Nikon AF-S 70-300mm F4.5-5.6G IF-ED VR

Men gud vad häftigt att du fick med det på bild :D

Svar: Ja, blev väldigt glad för hade ställt in mig på att inte kunna få se det pga molnen :))
Johanna Fåglund

coola bilder! Här var alldeles för molnigt för att se någon sol alls :(

Svar: Tack! :)) Vad tråkigt! Här har solen varit borta precis hela dagen förutom ca en halvtimma under solförmörkelsen, så hade väldigt mycket tur :p
Johanna Fåglund

Så fina bilder :)

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

De va verkligen så coolt! Hade bara min mobil med mig så de blev inte så roliga bilder som du har här!! :D Men det va coolt att ha sett de =)

Svar: Ja, mina bilder i början blev helt suddiga (vet inte varför), men tänkte att jag hade sett det iaf så jag var nöjd. Fast en stund senare fick jag ändå några skarpare bilder :p
Johanna Fåglund

Häftiga bilder, kul att man fick se den genom dina bilder i alla fall. Haha vi hade så grått och tråkigt här hemma.

Svar: Tack! :)) Så tråkigt, här hade jag väldigt tur att solen kom fram precis då!
Johanna Fåglund

Åh vad coolt att du lyckades få bilder på den!

Svar: Ja, det var häftigt :))
Johanna Fåglund

Du har tagit dom bästa bilderna jag har sett på årets solförmörkelse :)

Svar: Oj, vad glad jag blir! Tack så mycket :D
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: