Mina ögon

Kommer ni ihåg att jag har haft så mycket problem med mina ögon? Började för två år sedan med att det kliade så himla mycket i ögonen och dom bara rann hela tiden. Efter någon månad fick jag mycket eksem på ögonlocken och jag blev inte av med det vad jag än testade. Var på vårdcentralen, hudläkaren och ögonläkaren upp mot tio gånger sammanlagt, jag fick massa olika krämer, salvor, ögondroppar och andra tips, men ingeting hjälpte. 
Nu i våras blev det ännu värre än det varit tidigare. Till slut ringde jag till hudläkaren igen även om jag inte hade så stora förhoppningar, men jag var tvungen att göra något, jag kunde inte ha det såhär längre. Fick träffa en ny läkare efter bara en dag (hade tur att någon avbokat precis, annars hade jag fått vänta tre månader). Hon hav mig ett recept på en salva som hon sa hade hjälpt flera mot svåra eksem i ansiktet och den innehöll ingen kortison, så man kunde använda den på ögonlocken också. Då kom mina förhoppningar tillbaka. Det var en rätt ny salva, hade bara funnits i något halvår eller nåt, så det är nog därför jag inte fått den tidigare. Efter bara någon dag hade ögonen blivit mycket bättre! Då hade jag haft problemen i mer än ett och ett halvt år och trodde nästan att det aldrig skulle försvinna. Men dom har varit bra nu i sommar och jag är så himla glad! 
Har tänkt skriva detta inlägget ända sen i våras, men har inte blivit av. Tar emot lite att lägga upp den bilden på mina ögon när dom var som värst, men nu gör jag det. Det är flera som skrivit till mig att dom också har eksem i ansiktet. Elidel var den salvan som hjälpte mig, den kanske kan hjälpa er med liknande problem också :)) 
 
Idag gjorde jag en sminkning. Så härligt att kunna sminka sig igen utan att behöva tänka på några dumma ögon som bara rinner, kliar, flagnar och gör ont. 
 
Den översta bilden visar hur mina ögon var när dom var som värst i våras. Ser helt hemsk ut. Det var verkligen hur jobbigt som helst. Bilden under är hur dom ser ut nu, ganska mycket friskare.
 
Och här är sminkningen som jag gjorde idag i mina favoritfärger :))

så skönt att det blivit bra!! :)

Svar: Ja, verkligen! :))
Johanna Fåglund

Gud vad härligt för dig! Super fin sminkning också!

Svar: Ja, tack :D
Johanna Fåglund

Åh jag har också eksem, men mer på kroppen än ansiktet. Det är verkligen skitjobbigt. Skönt att du fått träffa bra läkare, det är verkligen guld!

Svar: Så jobbigt! Jag har på kroppen också, haft hela mitt liv. Det är rätt bra nu, men blir nog sämre till vintern som det brukar bli. Hoppas bara ögonen håller sig bra.
Johanna Fåglund

Jag fick träffa en asbra läkare tillslut, och han sa till mig att jag inte har eksem, utan väldigt mycket allergier som framkallar det. Fick göra en stor utredning och ja... jag är superallergisk mot parfym, konserveringsmedel och massor med kemiska ämnen, men bara jag håller mig undan från allt så är det bra! Ganska jobbigt men att gå från helt sårig (nästan ingen hud på händerna) och alltid det starkaste kortisonet till helt medicinfri om jag inte klantar mig är såååå värt :D så kan rekommendera att kolla upp eventuella kontaktallergier :)

Svar: Så bra att du fick reda på det! :)) Jag har också gjort allergitester, men det är inte det som ger mig eksem. Har haft atopiskt eksem sen jag var jätteliten, så det är inte så mycket jag kan göra åt det förutom att smörja in mig. Men det är mest i knä och armvecken just nu bara.
Johanna Fåglund

Åh I see! Skönt ändå när det håller sig bra :)

Svar: Jaa :))
Johanna Fåglund

Snygg sminkning! Vad duktig du är!!

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Agneta A

Fy så jobbigt! 😔
Jag vet precis hur det känns. Vad bra att du fick träffa en vettig läkare som kom med nåt nytt!
Hälsningar Agneta

Svar: Ja, det var tur att jag fick en ny läkare till slut :))
Johanna Fåglund

Skönt att det är bra nu:-)

Svar: Ja, verkligen!
Johanna Fåglund

fouad . morabet

hej .johanna .jag skulle vilja veta .vad salvan heter. som du använde.emot eksem i ögonen ,jag har en dotter som är 12 år hon har det oxo .tack

Svar: Hej! Elidel heter den, står i inlägget, men jag borde kanske vara mer tydlig med det :)) Hoppas att den kan hjälpa din dotter!
Johanna Fåglund

Mimmi

Obs!!!! Använd inte Elidel, man får cancer av det!!!!!
http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/eczema/news/20050310/eczema-treatments-get-new-cancer-warning

Svar: Att skriva att man får cancer av det är lite att ta i, jag har använt båda dom skriver om i artikeln och har inte fått någon cancer. Det står också att man kan använda dom under kort tid om inget annat hjälper och det var precis det jag gjorde och har aldrig varit helt utan eksem som jag blev efter Elidel, även nu två år senare. Sen ska man absolut inte vara i solen efter man smörjt in sig, men det är sånt som läkaren säger. Ljusbehandling är också vanligt mot eksem och psoriasis, det är ju inte direkt riskfritt heller, finns inget som är "bra" för en mot eksem.
Johanna Fåglund

Anonym

Jag har fått likadant :/ vad hette salvan?

Svar: Usch, vad jobbigt:( Elidel heter den. Hoppas den kan funka lika bra för dig som den gjorde för mig. Har knappt haft några eksem på snart tre år efter att jag fick den salvan.
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: