Små, men fina

Ett litet kollage med snöflingor som jag fotat under åren. Snöflingor är så himla fina och det är så knäppt att dom kan formas sådär! Jag längtar tills jag får mitt nya macroobjektiv som jag vann :)) Fast vet inte när jag får det, hoppas snart :p 
 
Min favoritflinga är den nere till vänster :)) 
 
Nikon D80/Nikon D800 - Tamron AF 90/2,8 SP DI Macro 

Så himla fina! Älskar den längst upp till höger och mittenraden till vänster!

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

Helt fantastiska bilder! hur gör du? jag har testat med mitt 90mm men den går inte...

Svar: Tack! :D Jag fotar så nära som det går och sen beskär jag bilden.
Johanna Fåglund

Jag undrar hur du har kommit så nära snöflingorna? :) Har du close uplins? För jag har också ett Tamron 90 mm och närgränsen "tar emot". Eller går jag så nära som jag vill så går det inte att fokusera :O

Svar: Har inte använt något annat än macroobjektiv, men har beskurit bilderna sen. Du kanske går för nära då :p
Johanna Fåglund

Haha jag får väl bara fortsätta då :) Ibland blir det ju bra!

Svar: Ja, det får du göra :))
Johanna Fåglund

Såååå himla vackra!
önskar att jag var lika bra på att fota som dig!

Svar: Tack! :)) Övning ger färdighet som man säger :p
Johanna Fåglund

Jag blir så jäkla imponerad över dina macro-snöflingor, skit häftigt!

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

Åååh så nydelige!! Skulle ønske snøen kom på ordentlg her også, her blåser det bare :-/

Svar: Tack! :)) Det gjorde det här också, men nu snöar det igen så jag hoppas att det lägger sig och inte bara blåser bort.
Johanna Fåglund

Underbart!

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Detta är något jag verkligen vill prova! Hur hittar du dessa "ensamma" flingorna? :)

Svar: Det tycker jag att du borde :)) När det snöar bra "fotosnö" ser man flingorna på tex jackan eller vantarna. Då kan man fota antingen där eller leta noga bland snön som lagt sig. Några av bilderna har jag fotat på mitt fönster också :)) Igår snöade det jättestora flingor som var hur lätta som helst att se, men tyvärr var det mörkt ute, så fotade dom inte.
Johanna Fåglund

Hej! Skulle vilja veta lite mer om hur du fotar dina snöflingebilder. Du får antagligen 100 frågor om hur man fotar snöflingor. Men du kanske vill visa i ett snöflinge-inlägg? Att du visar; så här ser bilden ut helt oredigerad och obeskärd. Eller såhär blir det med denna bakgrunden, till exempel. Bara ett tips och en idé ^^

Älskar verkligen dina bilder, de är helt fantastiska!!! Impad över dem på nordens ark, har varit där flera gånger med en kompis som har varit där ännu fler gånger. Har man tur så kommer ju nåt djur fram ;)
Men på nåt sätt så känns det att du har mer tur än mig! Djuren är ju framme jämnt när du fotar där!

Svar: Hej! Jag har faktiskt tänkt på att göra ett sånt inlägg, men det har inte blivit av. Har ett liknande om hur jag fotar frost (finns i kategorin fototips i menyn) och det är nästan samma saker man ska tänka på. Men kan försöka göra ett lite mer inriktat mot just snöflingor någon gång när jag får tid till det :)) Åh, tack så mycket! Ja, man får ha lite tur med djuren när man fotar på sånna ställen. Jag har oftast haft ganska mycket tur, men inte med alla djuren alltid.
Johanna Fåglund

Underbara bilder! Hur får du dom olika bakgrunderna? Vad är tex det ljusa fina turkosa? :)

Svar: Tack! :)) Dom (och den i mitten till vänster och nere i mitten) sitter på mitt fönster på bilderna, så det blev bara sån färg i bakgrunden. Dom andra har jag bara fotat där jag hittat dom, så bakgrunden får bli som den blir.
Johanna Fåglund

Jennifer

Hej!
Jag vet att du har fått massa frågor ang hur du får så snygga snöflingor men jag måste bara fråga jag med ;) Redigerar du dem på något speciellt sätt för att få dem så otroligt klara? Mina försök har blivit ungefär som dina i storleken men inte alls lika skarpa. Har du några tips? Vad använder du för inställningar? :) Jag hade ett Canon 100mm f/2,8 Macro när jag fota :)

Svar: Jag brukar fota med en extern blixt, då blir dom lite skarpare och man kan ha mindre bländare så man får ett större skärpedjup. Sen brukar jag alltid skärpa bilderna efteråt också :))
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: