Nej, det är inte okej

För ett tag sen (rätt längesen) hittade jag några av mina bilder på "weheartit" som andra personer har lagt upp där. Nu har jag hittat många fler av mina bilder där. Visst, jag kanske är länkad, men jag vill inte ha mina bilder på den sidan! Vill jag det lägger jag upp som själv isf. Folk tror ju att man får lov att kopiera bilder hur som helst därifrån, lägga upp på sina bloggar och bara skriva "bilderna är från weheartit" och sen inget mer.
Så med detta inlägg vill jag säga att ni inte får inte lägga upp mina bilder på den sidan. Ni får inte lägga upp mina bilder någonstans utan min tillåtelse. Man kanske borde lära sig lite mer i skolan om copyright.
 
Vill också tillägga att jag tycker att det är jättekul att folk gillar bilderna och inspireras, men som det står ovan, jag vill inte ha dom på andra ställen än där jag själv lagt upp dom eller om man har min tillåtelse.
 
Några av mina bilder som ligger uppe där... Bilden nere till vänster är till och med Tobias bild.

Ja, jag hittar mina bilder där sjukt ofta också, faktiskt. Även fast jag inte är världens bästa fotograf. Har det som hobby och ändå hittar man bilder där.. Så sjukt irriterande och att folk tar därifrån och inte länkar till en heller, utan bara som du säger "bilder från weheartit.com/andra sidor".

Jättefina bilder allihopa! Om jag skulle vilja ha en av dina bilder på min blogg så skulle jag länka din blogg + fråga om lov först :)

*svar:* Varsågod :D

Fruktansvärt dålig stil av folk att ta andras bilder & lägga upp hej vilt. Skolorna borde verkligen lägga ner mer tid på att lära ut om copy-lagen. Men vet att lärare själv tar andras bilder hej vilt så inte så konstigt att vissa tror det är okey.

Usch, idiotiskt är det. Det borde man väl ändå förstå själv att man inte tar andras bilder, speciellt inte när man klart och tydligt säger att det inte är tillåtet, för att lägga upp det på andra sidor? Nej, fy.

sv: Ja, väldigt!
- Åh tack så mycket! :)

Håller med om att skolor borde lära mer om copyright. Det var tydligen bara vi som gick media på min skola som fick lära oss sånt under året vi gick där D:

Förstår inte hur man bara kan ta någon annans bild utan tillåtelse :c

Fina bilder! Förstår att folk vill låna dem, men som du säger, inge roligt om man själv inte har lagt upp dem :/ Jag lägger bara upp träningsinspiration!

Nej men fy vad trisst! Varför ska folk ta andras bilder? Gå och fota egna liksom.. Jag blir så sur av att se att det händer, man snor ju någon annans arbete och tanke. Inte okej! Hoppas foolk förstår vad du menar och slutar. :)

Svar: Förstår det! Inte alls roligt! Har sett mina bilder på vissa sidor också, och då har de sagt att det är de som har tagit bilden :/

Mhh, så sjukt störande när folk skriver så, eller från Google bara...

Bra inlägg! Vet precis hur det är oxo, folk tror att det ba är att ta, jag råkade ut för det flera gånger när dagstidningen (!!) tog mina bilder utan att ens skriva babbi.se vid bilderna, fast jag sa till dom flera gånger. Till slut tröttnade jag, ringde upp, presenterade mig och sa att eftersom de uppenbarligen gillade mina bilder eftersom de snor dem stup i kvarten så tyckte jag att dom kunde ge mig ett jobb.. ! Och det gjorde dom faktiskt, höhö!

Svar: Oj, dåligt av dom. Men det var ju bra att du ringde upp och dessutom fick jobb iaf :))
Johanna Fåglund

Får du inte cred för det kan de ju inte ta dem? :/

Usch, sånt är verkligen tråkigt! När andra människor tar ens bilder och lägger upp dem som sina egna...
Eller detta: "Lånad av Google"...
Jag tror faktiskt det skulle vara en riktigt bra idé, det du skriver om att man skulle ha undervisning om copyright i skolan. Speciellt som internet är en så otroligt stor del i vardagen hos de allra flesta idag!

sv: Okej då förstår jag - sjukt respektlösa människor blivit :/

Svar: Sånt är så extremt tråkigt! Det finns massor av folk som inte vet att det är olagligt, men det ger ingen rätt till att ta andras bilder ändå. :/

Svar: Ja, precis ;/
Johanna Fåglund

Nej va trist! Att folk håller på så. Hoppas dom börjar lyssna nu!!


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: