Att fota vattenfall

Vattenfall är ju så fina och dom kan bli riktigt häftiga på bild också. Tänkte förklara lite hur jag fotar vattenfall.
 
Först behöver man ett stativ. Om man fotar i dagsljus kan det vara en fördel med ett ND-filter eftersom bilderna lätt kan bli överexponerade. Jag själv använder ND 1.8. En fjärrutlösare är en bra grej att ha, så slipper man trycka på knappen på kameran och riskera att det skakar.
Ställ din kamera på stativet och fota med långa slutartider, så kommer vattnet att se sådär "mjukt" ut. Själv tycker jag att en slutartid på runt 2-5 sekunder blir bäst, men det är såklart en smaksak. Tänk på att sätta ISOn på 100 (ju högre ISO, desto ljusare blir bilden, men också brusigare) och testa dig fram lite med bländaren. Har du inget filter kanske du får höja bländaren en hel del för att det inte ska bli överexponerat.
Ju längre slutartid man har, desto mer ljus kommer det in i kameran och då får man minska bländaröppningen (alltså höja bländartalet) för att det inte ska bli alldeles för ljust.
Har man inget ND-filter kan man alltid fota när det börjar skymma ute eller när det är tjocka moln på himlen.
 
Här under ser ni två bilder tagna på samma ställe, ena med kort slutartid (1/500) och den andra med längre slutartid (2.5 sek).
Såklart kan det bli häftigt med kort slutartid också, men jag tycker att det kan se lite rörigt ut. Gillar mer lång slutartid när det gäller vattenfall :))
 
Nikon D80, Tamron 10-24mm - 4sek f/8 ISO 100
 
Nikon D80, Tamron 10-24mm - 1/2sek f/4 ISO 250
 
Alla bilder i detta inlägget är fotade vid Ramhultafallet.
 

SV: härligt :D

Bra tips :)

Åh, nu fick jag lust att fota vattenfall. Bra tips! :)

Vilka magiska bilder! :) Superfina!

fina bilder :)

Vilka fina bilder :)

Grymma foton!

Nydelige bilder, elsker vannbilder som er tatt med lang lukkertid :D

Svar: Tack så mycket :))
Johanna Fåglund

Vackert & bra tips !

Helt otroligt fina bilder!

fint och vackert!

Det ser så levande och vackert ut! Magiskt!

Fina vattenfallsbilder, härliga färger du fått till :)

Riktigt bra tips! Bilderna blir verkligen jättefina! :)

Awww....so romantic!!!

http://streetfashionparis.com/

Åh, jag håller med! Men hur har du fått paret så skarpt i sista bilden? Montage? Rörde dem sig inte? Eller bad du dem stå så stilla de bara kunde? :-)

Svar: Det är jag och min pojkvän på bilden, jag fotade med fjärrutlösare :)) Vi försökte stå så stilla som möjligt och det gick väl ganska bra till slut. Fick korta ner slutartiden till 1/2 sek, annars blev vi för suddiga :P
Johanna Fåglund

blir så vackert! Och sista bilden! Så fin :)
Måste testa någon gång men brukar inte ha stativet med så lite svårt då :/

Älskar vattenfall!
Och jätte fina bilder! :)

Dina bilder är så himla grymma, önskar att jag var lika duktig på foto & redigering .. :)
Älskar alla sorters vattenbilder, så grymt ;)♥
Kram!

Svar: Åh, tack så mycket :D
Johanna Fåglund

Du har en jätte fin blogg och du fotar jätte bra! Dina tips har hjälpt mig att fota bättre. Jag har även fått en massa insperation av dig. Hihi! Ha det super bra! Kram! :)

Mary

Riktigt bra bilder!
Jag tänkte köpa ett ND-filter. Skulle du rekommendera ett ND 1,8 eller man ska ta ett ND8? Finns det inte risk för att det kan bli för mörkt med ND 1,8?

Tack på förhand!

Svar: Tack! :)) Jo, ett ND 1.8 släpper in vääldigt lite ljus, så man måste ha en längre slutartid med det. ND 8 kan ju funka också, men risken är att man inte kan ha så lång slutartid som man vill. Jag har ett ND 4 också som jag inte tyckte var bra alls. Det är ju såklart en smaksak, men jag skulle rekommendera att köpa ett 1.8 om man vill fota med långa slutartider :))
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: