Grekland 7 September 2015 - Falassarna

Nu är det lite över en månad sen jag var i Grekland med familjen och jag har inte lagt upp så många bilder än, men nu kommer en bildbomb från tredje dagen som var den dagen jag fotade mest.
Det skulle vara väldigt kul att åka runt med bil på Kreta, men eftersom mamma och pappa hade gjort det bara några veckor tidigare gjorde vi inte det nu. Istället åkte vi på en utflykt som resebolaget ordnade. Först åkte man till Falassarna, en strand på västkusten, sedan upp i bergen till en taverna och äta grekisk lunch och sist vinprovning på en vingård också uppe i bergen.

Vid halv nio stod vi och väntade på bussen som skulle hämta oss. Trodde att det skulle vara en stor buss, men det kom en liten minibuss med bara några personer i. Efter att vi hämtat upp resten som skulle med blev vi 11 stycken tror jag, 12 med reseledaren som var våran guide, så det var en lagom stor grupp.
Det var jättefint att åka bland bergen. Jag har varit på Kreta flera gånger, men aldrig åkt runt sådär. Reseledaren pratade massa om allt möjligt (hon hade själv flyttat till Kreta, så hon visste en hel del) och det var väldigt intressant att lyssna på.
Efter ca 45 minuter var vi framme vid stranden där vi skulle stanna i några timmar. Gillade den stranden, lite mindre bra att vågorna var ganska stora, men den var jättefin. Hade gärna stannat och fotat där i solnedgångån :p
Jag, Viktor och pappa simmade ut och snorklade och jag hade såklart med kameran (i undervattenshuset då). Vi såg inte så många fiskar, men det var väldigt fint ändå. Jag önskar bara att jag hade kunnat vara i längre, men vågorna gjorde så man guppade upp och ner hela tiden så jag började må dåligt ;o haha.. Jag blev helt yr i huvudet och fick massa kallsupar, så jag blev tvungen att simma tillbaka efter en stund.
När mitt huvud blivit bättre gick jag med kameran längs strandkanten och en bit bort och fotade. Fint med alla klippor och det turkosa vattnet. På ett ställe hittade jag rosa sand också!
Lite senare var det dags att gå tillbaka till bussen och vi skulle vidare till tavernan som vi skulle äta lunch på. Det var kretensisk mat och det var inte riktigt min grej :p Allt dukades fram vid ett långbord som vi satt vid, så fick man ta själva. Det var inte så mycket jag ville äta. Get, kanin och sniglar var lite av det som serverades, men också annat som var lite mer vanligt :p Men det var mest salladen som jag kunde äta av.
Sedan var det dags att åka vidare till vingården där vi skulle få smaka på olika kretensiska viner. Tre vita, två röda och ett dessertvin. Jag brukar inte dricka vin och speciellt inte rött, så detta var inte riktigt min grej heller, men det var roligt ändå.
Efter detta åkte vi tillbaka till Platanias där vi bodde och senare på kvällen gick vi ut och åt middag. Det var en jättebra dag och det var kul att få se lite mer av Kreta. Varmt hade vi också, ca 35 grader, ovanligt med så varmt i september :)) Här kommer massa bilder som jag fotade under dagen.

Här nere ligger Falassarna. Vi var lite längre till höger, lite innan svängen.

Det var längesen jag fotade i såhär klart vatten! Älskar det :D

Gillar när man ser solstålarna i vattnet såhär :))

Denna hittade Viktor, jättestor var den! Här finns en bild där man ser storleken lite bättre.
Men fin ellerhur?

Fast det bodde något mindre fint inuti ;o En stor äcklig snigel! Fick ingen bättre bild på den än denna, men här var den på väg ut iaf (såklart slängde Viktor i den i vattnet igen efter att han visat oss den).

Sen gick jag iväg och fotade lite uppe på land.

Den fina rosa sanden som jag hittade :))

På tavernan där vi åt lunch. Blev inte så många bilder där.

Dom hade söta katter som sprang runt och lekte :))

Och på vinprovningen fotade jag inte heller, bara denna bilden.

Så avslutar jag med den fina solnedgången som jag fotade från balkongen på hotellet.

Blev en hel del bilder, men hoppas att ni gillade dom i alla fall :))

Så härliga bilder :D

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

Du måste börja bli så trött på mina kommentarer xD Men gud så vackra bilder du tar! Älskar första bilden på blomman och närbilden på snäckan med kräftben eller vad det nu är som bor där inne ;D

Svar: Nej, jag blir alltid lika glad av dina kommentarer :)) Så det är bara roligt! Tack så mycket! Det är en snigel i snäckan, jätteäcklig haha :p

Super fina bilder! :D

Svar: Tack :D

Så vackra bilder:-)

Svar: Tack så mycket! :))

Åke

Mäktiga bilder :) Faller lite extra för undervattensbilderna...

Svar: Tack så mycket! Det var väldigt kul att fota dom bilderna under vattnet också :))

Kommentera

E-postadress: (Bara jag som ser den)