Att fota solnedgången

På förfrågan har jag nu gjort ett inlägg med lite tips som man kan tänka på när man fotar solnedgången. Beskriver lite om hur jag brukar göra och visar lite bilder. Blev rätt långt, men hoppas ni tycker det blev bra :)) 
 
- Gåfilter 
När man fotar en solnedgång kan det ofta bli att man får himlen bra, men förgrunden blir helt underexponerad och om man får förgrunden bra så blir himlen överexponerad. För att det inte ska bli såhär kan man använda ett halvtonat gråfilter.
Glaset i ett halvtonat gråfilter är delat i två olika delar, hälften är mörkt och resten vanligt genomskinligt. Detta gör att det är lättare att exponera bilden rätt så att inte det bli över eller underexponerat. 
Har man den mörka sidan uppåt kommer man kunna ställa in så att både förgrunden och himlen får en bra exponering. Man kanske ändå får ljusa upp förgrunden lite i efterhand om man vill det, men det blir mycket bättre om man använder detta filtret. Kan bli lite vinjettering av detta som man kanske inte alltid vill ha, men jag tycker det är bäst att använda ett sånt här filter. 
Glöm inte att snurra på filtret om du vänder på kameran och fotar vertikalt. 
Såhär ser ett halvtonat gråfilter ut. Ni ser på bilden till höger att marken är samma både med och utan filter, men himlen ser mycket bättre ut med. 
 
Bilden till vänster är fotad utan något filter, då exponerade jag bilden för att himlen skulle se bra ut, men då blev marken nästan helt svart. Tog jag på filtret (bilden till höger) kunde jag ha lite längre slutartid så att marken blev ljusare, men himlen är fortfarande som jag ville ha den. 
 
- Komposition
Jag brukar fota i en låg vinkel och tar gärna med något i förgrunden som stenar, stranden eller något annat som finns. Det ger lite mer djup i bilden än att bara fota i höjd när man står. 
Tänk lite på tredjedelsregeln när ni fotar och att inte horisonten är i mitten (om ni inte tycker att det blir finast så, det gör jag ibland). Visar i bilder här under vad tredjedelsregeln är. 
 
Två exempel på hur man kan komponera bilden. Man brukar säga att movitet i bilden ser bäst ut om det ligger på något av ställena i bilden där strecken jag ritat ut här uppe korsas. Som solen i vänstra bilden, den är komponerad enligt tredjedelsregeln. Bilden till höger är ganska jämnt uppdelat i tredjedelar också med vattnet, molnen och himlen.
Såklart måste man ju inte komponera bilderna såhär för att det ska bli bra, jag gör inte alltid det själv. Man får se vad man tycker blir bäst, men det kan vara bra att tänka såhär ibland. 
 
Här i bilderna över har jag haft något i förgrunden för att få bilden mer intressant och att få lite mer djup. Som ni ser är stenarna nära och stora längst ner i bilden och sen blir som mindre och mindre. Samma sak med mönstret i sanden. I bilden uppe till höger tog jag med vattnet så det blev en fin spegling. 
 

- Silhuett
För att få en silhuett exponerar man bara bilden efter himlen, så att den blir bra, då kommer det i förgrunden att bli svart/mörkt. Enkelt, men kan bli väldigt fina bilder. Blir det inte tillräckligt svart i förgrunden kan man alltid mörka ner det lite i efterhand. 

Här är två silhuettbilder. Den till höger har jag inte gjort helt svart för att man ändå ska se lite av det i förgrunden medan på bilden till vänster är löven helt svarta. 
 

- Fota i RAW
Brukar man redigera sina bilder underlättar det väldigt mycket att fota i Raw-format. Då kan man ljusa upp väldigt mörka delar i bilden om man skulle vilja det, eller mörka ner ljusa delar. Detta går inte alls lika bra och lätt om man redigerar en jpg-fil.

Detta är samma bild som jag visade högre upp utan halvtonat gråfilter. Ifall man inte har något sånt filter och ändå vill ha förgrunden ljusare kan man ljusa upp bilden efteråt i tex photoshop. Sanden är ju väldigt mörk på bilden och hade jag bara fotat i jpeg skulle jag inte kunna ljusa upp den så som jag gjort på bilden till höger. Det jag gjort med bilden är dragit upp "Fill light" och "Exposure", sen dragit ner "Blacks" och dragit lite i kurvorna i Camera Raw och det här blev resultatet. 
 

- Inställningar 
Alla inställningarna hör ihop med varandra och vad man ska ha för inställningar beror på hur ljuset är ute så det är svårt att säga exakt hur man ska ha det, men jag skriver lite tips.

 

Bländare - När man fotar landskap vill man ju gärna ha fokus över hela bilden, så för att få ett långt skärpedjup behövs en lite mindre bländare (högre bländartal) som tex mellan 8-16. Vill man ha fokus på något närmare och resten lite suddigare väljer man en större bländare (lägre tal). 

ISO - Försök ha så lågt ISO-tal som möjligt eftersom bilden blir brusigare ju högre tal man har, men måste man ha bilden ljusare och inte kan ha längre slutartid så får man helt enkelt höja den så mycket det behövs. 

Slutartid - Man får anpassa slutartiden lite efter bländaren. Bländaren är ganska så liten och det kommer det inte in så mycket ljus i kameran, då behövs det en längre slutartid. Testa lite vad som funkar, men har du inget stativ får du tänka på att den inte får vara för lång. Man kan tänka lite såhär: Fotar man med 50mm ligger gränsen vid 1/50sek innan det kan bli skakningsoskärpa och om man har 10mm ligger gränsen vid 1/10sek osv. Men det beror såklart på hur stadig man är på handen. 

Fotar man vid havet/sjön och vill att vattnet ska bli lite sådär "dimmigt" eller se slätare ut kan man använda stativ och fota med långa slutartider. Men då får man tänka på att höja bländaren ännu mer så att det inte blir för ljust eller använda ett mörkt gråfilter.

Här har jag haft 149 sekunder lång slutartid för att få med molnens rörelse. Vattnet blev väldigt slätt också av den långa slutartiden. 
 
 
Här har jag haft en halvlång slutartid (0,8sek) för att få med en våg som drog upp på stranden, det blev lite dimmig känsla och jag ville få med speglingen av färgerna från solnedgången. 
 
 

- Övriga tips
- Lite moln på himlen är alltid finast tycker jag. Är det helt molnfritt ser det alltid likadant ut, molnen gör att det blir så olika varje gång man ska fota.
- Stå kvar tills en stund efter att solen har gått ner, det brukar komma fram andra, fina färger då.
-Även om man inte vet hur man redigerar så är det enkelt att öka kontrasterna lite efteråt, det hjälper bilden rätt mycket. Ljuset och färgerna i bilden brukar bli mycket bättre med lite extra kontrast. 

- Har man en telezoom kan man testa att zooma in på solen när den börjar närma sig horisonten. Då ser det ut som att solen är jättestor. Kommer du inte tillräckligt nära kan du beskära bilden. 

Här har jag zoomat in på solen så mycket jag kan med mitt 70-300 och sedan beskurit bilden. 
 
Det var nog alla mina tips som jag har att ge. Hoppas att det är till någon hjälp på nån iaf :p 
 

Så himla bra tips! Ska prova halvtonat gråfilter på momangen :) Hur fungerar det när man ska fota vattenfall? Är heltonat gråfilter att föredra då?

Svar: Kul att du tycker det :)) Det är bättre med heltonat om man ska fota vattenfall. Halvtonat är bäst vid landskapsfotografering när man har himmel med i bilden.
Johanna Fåglund

Åh den nedersta bilden är superfin. Gillar vindsnurrorna eller vad de heter :)

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Ett kanoninlägg!

Svar: Roligt att du tycker det :D
Johanna Fåglund

Åsa

Toppen inlägg med jättebra tips! :)

Svar: Roligt att höra :D
Johanna Fåglund

Vilka otroligt fina bilder!! :O

Svar: Tack så mycket! :))
Johanna Fåglund

Jätte bra tips! Du är riktigt duktig på att fotografera! Har du något ställe där du brukar fota solnedgången? :)

Svar: Kul att du tycker det! Tack :)) På vintern brukar jag åka till askimsbadet och fota solnedgången, men på sommaren är det inte lika bra där, då åker jag kanske till fiskebäck eller så :p Skulle gärna haft några fler olika ställen som är bra :p
Johanna Fåglund

Så himla fina bilder! :)

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Kjempefint bilder og maaagiske bilder :D

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Riktigt bra inlägg!

Är du sugen på att dela med dig av din kunskap till fler genom att skapa webbkurser?

Kika gärna in på www.kursgallerian.se för att se om det är något som passar dig! :=)


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: