Gick inte så bra

Idag åkte jag ut till havet och fotade i solnedgången. Det var så fint ljus såg jag från fönstret, men när jag kom dit var det ingen speciell solnedgång. Det blåste mycket, så jag tänkte fota med långa slutartider för att få med molnens rörelser och få vattnet sådär dimmigt så jag hade med mig mitt gråfilter (ND 1.8 som ger en 64 gånger längre slutartid). 
Hann inte ta många bilder innan stativet välte av blåsten, kameran dök rakt ner i sanden så filtret gick sönder ;o Det var ju inte så bra.. Fast bra ändå att det bara var filtret och inte objektivet som gick sönder, hade vart lite jobbigare då :p
Funderar på att köpa ett sånt gråfilter som man kan ändra styrka på, verkar rätt praktiskt. Någon som testat ett sånt, är det bra i så fall? 
 
Blev inte många bilder, men här är några :))
Bilden jag tog när stativet välte :p 
 
Trasig ;o
 
Avslutar med denna bilden som jag tog hemma innan jag åkte iväg. Älskar sånt här ljus :))
 
Nikon D800 - Nikon 16-35mm

Såååå fina bilder! Vad trist att det gick sönder. Men tur inte kameran och objektivet gick sönder!

Svar: Tack! :)) Jaa, det var tur det!
Johanna Fåglund

Jättefina bilder!:)

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Fint :)

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Men hjälp vilken tur att objektivet eller kameran inte gick sönder! Jag har ett sådant man kan ändra på, det är supersmidigt. :)

Svar: Jaa, den föll inte från så hög höjd som tur var. Det verkar väldigt bra med ett sånt man kan ändra :))
Johanna Fåglund

Tur att det inte var kameran! Men du hann med ett par fina bilder!

Svar: Hehe ja, men det var inte så högt, så det var nog ingen fara för kameran iaf :p Tacktack! :))
Johanna Fåglund

Jättevackra bilder! Du lyckas alltid du! Man mår så bra av dina foton, så spännande och roligt att se dina inlägg.Men där hade du tur du ;} Har du tyngder i stativet när du fotar?

Jag har själv en justerbart gråfilter och jag tycker att det är ett riktigt bra köp. Något dyrare, men helt klart värt pengarna :}

Svar: Åh, så himla kul att höra! Tack så mycket! :D Nej, jag hade inte några tyngder, kanske borde haft det. Tror att kameran är lite för tung med vidvinkeln för mitt stativ egentligen.
Det låter som det är väldigt bra med sånt filter, slipper man köpa flera också om man vill ha olika. Får nog bli ett sånt :))
Johanna Fåglund

vilka inställningar ska man ha när man fotar sånt här? Vad ska bländaren och slutaren vara för att få den fina drömmande himlen? Så himla fint!

Svar: Långa slutartid är det som behövs. Jag hade 30 sekunder och för att kunna ha så lång fick jag höja bländaren till max och ISOn till det lägsta + att jag använde ett gråfilter. Tack :))
Johanna Fåglund

så fint!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Nej vad tråkigt att filtret gick sönder! Men som du säger, tur att det inte var objektivet. Tycker du lyckades bra ändå, älskar de första två bilderna, grymt bra jobbat!

Svar: Ja, det var tråkigt, men nu fick jag anledning till att köpa ett som jag tänkt länge på att jag vill ha iaf :p Tack så mycket :))
Johanna Fåglund

Fina bilder. Skönt att det bara var filtret !

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Jag tycker bilderna är otroligt vackra!

Svar: Tack så mycket :))
Johanna Fåglund

Vackra bilder och bilden efter att filtret gått sönder var jätte vacker:)

Svar: Tack så mycket :))
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: