Norge 2013 - Trollkirka

Tredje dagen i Norge hade vi varmt och soligt väder. Vi hade tänkt mellan två olika saker att göra denna dagen, antingen gå en vandringstur på ett berg (romsdalseggen) eller gå till en marmorgrotta med ett fint vattenfall (trollkirka). Vi hade lite svårt att bestämma oss först, men det blev Trollkirka tillslut. 
Det var en bit att åka, hade tur med färjan, så det blev två timmar ungefär. Vi hade läst att det var en liten vandrig genom skogen för att komma till grottan, men det var inte bara en "liten vandrig"! Det gick uppåt heela tiden och låg ca 480 meter över havet så det var en stigning på 400m när vi gick. 7km blev det totalt, fram och tillbaka. Trodde inte att det skulle vara så jobbigt som det var, men det var riktigt jobbigt faktiskt. Var ju inte en vanlig stig heller utan det var stenar överallt. Så det var svårt att gå med den tunga kameraväskan. 
Vi visste ju inte heller när vi skulle vara framme så det kändes så långt, men efter lite över två timmar kom vi fram (äntligen!). Det var en del folk där utanför grottan. Vi gick in samtidigt som en annan kille och en tjej som gått bakom oss en stund. Det var svårt att veta var man skulle gå där inne eftersom vi bara hade våra mobillampor, annars var det helt kolsvart. Man fick klättra över några stenar, men sen var det bara att följa vattnet så kom man fram till vattenfallet. 
Det var inte så mycket plats så vi lät dom andra gå fram först, så vi stod och väntade. Jag tycker inte om trånga utrymmen, så när vi stod där var det lite jobbigt, men så fort vi fick gå fram och fota försvann det. Det var väldigt häftigt med ett ljust rum inne i grottan med ett vattenfall från ett hål i taket. Helt klart vatten var det så man såg alla stenar på bottnen också. Vi stod där och fotade ett tag, hade tur att det inte kom några andra, så vi behövde inte stressa. Vi hade båda stövlar på oss och det var tur det för skorna hade blivit helt blöta annars. Väldigt kallt och fuktigt var det där inne, mitt hår var typ helt blött när vi kom ut. 
Det fanns fler grottor längre upp så vi gick dit, men man behövde klättra ner för en stege för att komma till den andra. Jag kunde inte klättra ner för den med min väska och inte heller med hala stövlar på mig, så Tobias tog med min kamera och fotade där inne. Var ett till ljust rum med vattenfall. 
Sen skulle vi gå tillbaka hela den jobbiga vägen. Gick ju snabbare neråt, men kändes inte bra för knäna. Våra drickor var slut och vi var såå törstiga, men vi fick klara oss :p Förstår inte hur några tänkte som vi mötte på vägen tillbaka som hade tagit med sig en typ tvåårig unge på detta.
Till slut var vi nere på parkeringen igen i alla fall. Vi hade åkt vid 11 på dagen och vi kom inte tillbaka till stugan förrän 21 på kvällen. Var en jättejobbig vandrig, men värt det för det var ändå en upplevelse och blev fina bilder inne i grottan. 
 
Eftersom vi bara gjorde detta denna dagen lägger jag alla bilder i samma inlägg. Jag är sån som inte gillar för många bilder i ett inlägg, så hoppas det inte blev för många nu :p 
 
Nästan framme.. 
 
Här hade vi börjat gå. Hade ingen aning om hur jobbigt det skulle bli :P 
 
Vi hade läst att man behövde stövlar. När vi kom hit förstod vi varför. Fast mina var för låga för detta, så jag fick hoppa lite på stenar. (fanns även en bro längre bort som vi hittade på vägen tillbaka, men den hade varit svår att hitta på ditvägen :p) 
 
Sån här väg var det till största delen.. 
 
"Gå ner och ställ dig i vattnet" :)) 
 
Kommit en bit på vägen. Hade gått rätt långt :p 
 
Det slutade aldrig att luta ;o 
 
Och på vissa ställen lutade det extra mycket :p  
Här är jag också :p 
 
Och här var vi typ framme :)) 
 
Grottan från utsidan.. 
 
Och insidan. Snart vid vattenfallet :)) 
 
Så fint var det! Lät ganska mycket kan man säga :p 
 
Ville ta en bild på Tobias, han blev typ en silhuett. 
 
Sen skulle vi ta bilder på oss. Blev inte som jag tänkt :p 
 
Så såg det ut. Upplyst med mobilerna och väldigt hög iso. Tänk er att gå där inne och knappt se någonting :p 
 
Utgången! :)) 
 
Tobias som fotat denna och den här under i den andra grottan.Hade vart lite för mycket vatten för att gå ner där med mina stövlar ändå. 
 
Gillar denna :))
 
På väg ner. Tycker om min kameraväska som jag hade köpt lite innan vi åkte till Norge :)) 
 
Här är vägen vi gick. Och vi var ändå inte framme på parkeringen när jag tog denna bilden. 
 
Ljuset var fint :)) 

Otroligt vackert! Hade ALDRIG orkat gå upp där :P

Svar: Tack :)) Knappt att jag orkade med all den tyngden på ryggen (väska, kamera, objektiv, stativ, dricka och mat). Men vet man vad som väntar gör man det :P
Johanna Fåglund

Fantastiska bilder, älskar färgerna i alla dina landskapsbilder!

Svar: Tack så mycket! :D
Johanna Fåglund

Vackert!! Lär nog ta mig en tur i Norge någon gång i framtiden! ^^

Svar: Tack :)) Det borde du!
Johanna Fåglund

men gud vilka fina bilder! Norge ser himla vackert ut!

Svar: Tack :D Ja, det är riktigt fint där!
Johanna Fåglund

Sjukt fint vattenfall! :D

Svar: Ja, det var väldigt fint!!
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: