Om bokeh

Fått några frågor den senaste tiden. Några vill se lite före och efter-bilder. Jag har ju en del sånna bilder under min kategori Redigeringstips i menyn som ni kan gå in och se.
Ska försöka förklara lite om bokeh också. Kan ju skriva för er som inte vet vad bokeh är, så är det det i bilden som är ur fokus, det suddiga alltså och ibland kan det bli sånna bokehbollar som ni ofta ser i mina bilder.

Först och främst ska man fota med stor bländare, 1,8 är bra. Motljus tycker jag om mest att fota i, när solen ligger lite lägre på himlen. Sedan är det bra att ha ljuspunkter i bakgrunden för att få sånna runda bollar. Till exempel solens reflektion i vatten eller när den lyser genom träden, blad på växter i solen, dagg, lampor m.m.
Jag har lärt mig i vilket ljus det blir som bäst för mig och hur jag ska fota för att få det bra. Tycker det är svårt att förklara för jag bara ser vad som blir bra :P
Detta är alltså hur jag brukar göra, det är inte hur man måste eller ska göra. Det kan ju bli fin bokeh utan solen också såklart.
Ni får testa er fram lite :))

Ett objektiv som jag ofta använder för sånna här bilder är 50mm 1,8. Ett riktigt bra objektiv som kostar runt tusenlappen. Väldigt bra att ha i kameraväskan.

Här under är en före och efter-bild på en av bilderna jag fotade i måndags.

Det jag har gjort med bilden efteråt i photoshop är mer kontraster och förstärkt färgerna lite. Sedan beskar jag den för att få bort lövklumpen längst ner i bilden.
Här ser ni att blommorna, gräset och löven i bakgrunden lyser upp av solen som gör att det blir fin bokeh.
Ger er ett exempel också på en bild där solen inte lyser upp något i bakgrunden. Ni ser ju skillnaden. Det kan ju bli fint sådär också, men om man vill ha dom där bokehbollarna är det bäst att göra som på bilden här över :))

(oredigerad bild)

Båda bilderna här uppe är fotade med 50mm 1,8.
Lägger in några fler exempel på mina bokehbilder, klicka på dom för förstoring :))
Hoppas inte inlägget blev allt för rörigt :P


Sv. Det är det! Jag tycker nästan det skulle kunna bli sommar direkt =D

Sv. Verkligen inte :D

sv: Hehe, tack tack :)

Svar: Okej! ;) Håller du på med någon sport? Och i så fall vilken? Själv håller jag ju på med hästar, så det räknas väl :p Kram!

Hej och tusen Tack för att du är med och diskuterar! Återkom gärna och fortsätt diskussionen. :)

Vart kan man köpa det objektivet som du har, 50mm?:)

Wow väldigt vackra bilder!

Vilka fina bilder!

Jag är osäker på om jag skrev till dig för en stund sen eller inte, men jag tänkte fråga ang. bloglovinbyte. Vill du göra ett? I så fall är det bara lägga till mig, skriv sen en kommentar med vilket nummer du blev så lägger jag till dig jag också:)

Anonym

Hejsan!

Av en slump så snublade jag in på din blogg och jag blev/är helt tagen, du är en fantastisk fotograf!!

Kollat igenom dina bilder och blir så glad när jag ser dom, bra jobbat :)



En till fråga dessutom, eller ja två. Skulle du vilja göra ett länkbyte och om vi ska följa varandra på bloglovin? :)



MVH Stina Jonsson

du är grym på att fotografera :O

wow, vilka otroligt fina bilder! :D kul att du tipsar om hur du redigerar också!

kaisa

Gud vilka fina bilder, de små.. vackra och glittriga


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: