Hur jag redigerar en bild

Fått många frågor om hur jag redigerar mina bilder. Det är ju väldigt olika beroende på hur bilden ser ut, men jag har gjort en beskrivning på vad jag oftast använder och hur jag gör. Har försökt göra så tydligt jag kunde :P
Jag har använt Photoshop CS5. Klicka på bilderna för att se dom större.


1. Denna rutan här på sidan är väldigt bra att ha. Om du inte har den framme rekommenderar jag att lägga till den.
2. För att göra lägga till den går du in på Window och kryssar i Adjustments. Är också bra att ha History och Layers. Det är dom jag brukar ha där iaf.


1. Jag brukar börja med att ändra lite i Curves. Klicka på den där jag visar på bilden här uppe eller gå in på Image - Adjustments - Curves


1. Här ändrar jag kontrasterna lite. Drar upp det ljusa lite och ner det mörka. Ju mer man drar i dom på detta sättet desto mer kontraster blir det. På just denna bilden behövdes det inte så jättemycket.
2. Sedan går jag in här för att fixa lite med färgerna.


1. Byt till som olika färgerna här. På Red och Green brukar jag ha ungefär samma inställningar som på RGB, man ändrar lite som man tycker ser bra ut.


1. På Blue brukar jag göra tvärt om. Dra upp blått lite och ner med det gula. Beror också på hur bilden ser ut om det passar att göra så eller inte.
Lägg ihop lagerna med Ctrl+E


1. Jag gör ibland lite mer kontrast i bilden med Brightness/Contrast. Du hittar den här eller gå in på Image - Adjustmests - Brightness/Contrast


1. Här kan man dra i kontrasten så mycket som man känner för. Brightness brukar jag oftast inte använda, men man kan antingen möka ner bilden eller ljusa upp den med den.


1. Lite skärpa göra väldigt mycket för bilden också. Jag brukar använda Smart Sharpen. Gå in på Filter - Sharpen - Smart Sharpen
2. Här kan inställningarna bli ganska olika beroende på storleken på bilden och hur mycket skärpa den har från början. Har man en ganska stor bild som jag har (3872x2592) kan man dra upp Radius en del. Man får se lite vad som passar ens egen bild. När jag lägger på skärpa på mindre bilder (tex 1500x1004) har jag Radius på runt 0,3 och drar upp Amount ganska mycket.


1. Om man vill förstärka färgerna (eller göra dom svagare) kan man använda Vibrance. Klicka på den här eller gå in på Image - Adjustments - Vibrance
(behövs kanske inte på denna bilden, men jag visar ändå hur man gör)



1. Jag brukar oftast dra upp Vibrance mest av dom här, men ibland funkar det att dra lite i Saturation också.


1. Så var jag klar med bilden. Jag brukar förminska bilderna jag ska lägga upp till 1500x1004px innan jag sparar. Det gör man på Image - Image Size och skriver in hur stor man vill ha bilden.
2. För att den inte ska tappa så mycket kvalitet när man lägger upp bilden på bloggen eller så kan man spara för webben. Det gör jag alltid med bilder jag lägger upp. Istället för att klicka på Save As klickar man på Save for Web and Devices


1. Se till att bilden sparas i Jpeg och ändra Quality till 100 om det inte redan är på det. Ja, ni ser vad jag har inställt. Metadata är också bra att ändra till All om man vill att Exif ska finnas på bilden (det gör så kamerainfon syns under bilden om man lägger upp den på dayviews till exempel)


Och en före och efter-bild :))
Haha innan man har redigerat tycker man att originalet ser bra ut, men när man jämför den med den redigerade ser den inte bra ut alls längre :P

Mycket mer brukar jag inte göra med mina bilder. Såklart blir det ju mer ibland och ibland mindre beroende på hur bilden ser ut och hur jag vill ha den, men oftast är det dom här sakerna jag brukar ändra.
Hoppas det blev en bra beskrivning :P

va kul att få reda på! :)

Bra inlägg! :D Håller med när man kollar på före och efter man bara, jaaahaaapp bra att jag redigerade den :P

Bra beskrivning !

Sv. Hej du svarade att du använde ett tamron objektiv, funkar det till alla canon kameror och är det billigare än ett "vanligt" objektiv? :)

Hanna

Kan du inte lägga upp en före och efter bild på den bilden du har på sidan i den blogg med båten och en jättefin himmel ? :)

sv: varsågod :D

allt bra med dig?

Jättefin bild!

Fina bilder :)

Fin bild:)

Snygg bild! :)

Kul inlägg:)

va avancerat du gör det, as fint !

=) Sååå fina bilder.

Jättefin bild!:D Haha, ja det är otroligt vad stor skillnad lite redigering kan göra! Bilden kan ju se ganska fin ut oredigerad, men sen när man jämför efter att man har redigerat så är det ju så mycket finare och "orginalet" är bara grått och tråkigt!:P

bra tips :)

Tack för tipsen! :)

Anmäl dig till veckans blogg om du vill! Kram♥

Bra tips!! ska tänka på att inte glömma många av de där sakerna nästa gång jag redigerar mina bilder!! :)

Snyggt!

Åh vad bra att du visar oss!!

Snyggt! :)

fint det blev!

Nice header!

Himla fint! :))

Himla fin bild!

Fin blogg :D

Super fin bild och bra jobb efteråt :))

Älskar din header tjejen!

snygg blogg du har

och tack för tipset

riktigt grym grym grym blogg!



Jättebra inlägg! :)

Fint resultat! :)

Hejsan



Gillar du serien Pretty Little Liars? Eller skådisarna som är med i serien? Om du gör det så är min blogg rätt för dig ;)

Moa

Älskar er alla !! <333333333333333333

Tack för tipset :) Ska pröva det nästa gång jag fotograferat =)

hej fin blogg följ gärna mig på bloggving så gör jag det samma med dig säg säg bara vilket nummer du vart

Hej! Älskar skorna du har i headern! Vart har du köpt dem? Länge sedan? Tacksam för svar! bra tipps btw :)

Fin blogg !

AS SNYGG header måste jag ju får säga :D

åh, tack:D tycker det är skitsvårt att hålla reda på allt man kan göra!

Bra tips :) Riktigt snygg header btw! :D

varning för reklam!



johannabredhe.blogg.se

johannabredhe.blogg.se

johannabredhe.blogg.se



du tar fina bilder btw :)

Superbra tips! :D

sjukt fin blogg!

Fina bilder :)

Mysig bild!

Snyggt!!

Fin blogg!

Jag använder också kurvor väldigt mycket, det blir alltid mycket klarare och snyggare! (:

Riktigt snygg blogg med rikt innehåll! :)

Fina bilder du tar :)

Jätte snygg blogg!



VILL DU TJÄNA PENGAR PÅ DEN!

600 KRONOR PER VÄRVNING

DU FÅR VÄLJA ANNONSER SJÄLV



GUIDE HUR DU GÖR HÄR



http://ewwz.blogg.se/2012/january/guide-till-adrecord.html

Jättefin bild! Snyggt redigerat1

Åh, din blogg är amazing!! :)

Vart bor du? Skulle vara kul om du kunde fota mig och min sköthäst.. du fotar så himla bra!! :)

fint de blev :)

Jättefin blogg och bild :D

Vilken snygg blogg du har! Lust att följa varann via Bloglovin? ;D

Så fin bilden blev!

Önskar jag hade en digitalkamera och sånna här kunskaper ... :P

fin blogg!

Nu är bloggen färdig! Kika in vettja! :D

fin blogg du har :)

Bilden är underbart fin precis som den är, men visst är det roligt att kunna göra något redan vackert aningen vackrare. :)

Kram

Bra beskrivning och tips på redigering, bilden blev ju jättefin:)

Bra tips!

Kicka in på min blogg och se hur du kan tjäna pengar på din blogg :)

följa varandra via bloglovin?

Anonym

Nu pågår Dagens Blogg Tävling hos mej!

Om du vill vara med, klicka på Kategorin Tävlingar för att anmäla dej! 2-3 vinnare blir länkade! :)

http://annaalicious.blogg.se



(ber om ursäkt om du inte gillar sånna här kommentarer!)

härliga bilder du tar lycka till

Tack för tipset.Vilken härlig bild i övrigt:)

Alltid lika roligt med sådana här guider! Éloge till dig för att du orkar sammansätta en guide som denna. Ska pröva den nu på en gång faktiskt!



Ha det guld!!

Riktigt snygg bild!

Kalas!

Och bra att man fick se före och efter.



Hälsningar

Yohanna

Superfin bild!

fin blogg du har & fina bilder! :)

kram<3

Hejsan :) jag driver en hyffsat nytstartad skönhetsblogg där jag skriver om det mesta inom smink och skönhet. Så tänkte bara ta och tipsa dig om du är intresserad av sånt! Bloggar flera gånger varje dag och dagens tips är till exempel hur man applicerar rougen rätt. Hoppas du börjar kika in hos mig, skulle bli jätteglad :D

Men ha en bra dag iaf, kram!

Hej:)

'

Fin blogg



kram Frida

tack för tipsen :D

Alltid kul med lite tips! :)

Jättefint, mycket ljusare! Bilden var fin i sig, men det var jättecoolt :3

Vilket bra inlägg!

väldigt fin blogg, och bra beskrivning :)

jättefin bild! :)

Man ska inte redigera bilder för mycket

Fin blogg!! Allt bra med dig idag?:)

Superfin blogg du har :)

och fina bilder!

Fina bilder ;)

glöm itne redigera i raw

Skit fin blogg!

Kul tips :D Jättefint ju! :)

Anonym

heey!:)

Dagens Blogg Tävling hos mej. (du kan tävla varje dag)

vill du bli med? anmäl dej i första inlägget kategori "TÄVLINGAR".

http://annaalicious.blogg.se



(ber om ursäkt om du inte gillar kommentarer som denna!)

coolt !

Fin bild :D

En liten fundering: Varför sparar du bilden i så stort format när du har minskat ner den? (1500x1004px) Om du ska lägga upp dom på bloggen så är ju 1000 px störst, och har man dom större så blir dom väl ihop komprimerade?



Lite nyfiken bara :P

haha, så känns det för mig med, att bilden först är fin, men sen när man redigerat tycker man den var ganska ful, haha:)

vad duktig du var:)

SKIT FIN HEADER

Fin blogg! :)

alltid kul med ps tips =)



jättefin blogg

håller med dig, när man jämför den färdiga bilden och den oredigerade får man typ en chock haha :)

Så fint! :)

Gud så fin bild:)

Fin blogg! :)

fin bild :D

Sååååå fin bild! :)

Vilken kamera använder du?:)

Har startat en ny grej på min blogg, nämligen Månadens Bild. Skulle vara jätteroligt om du ville vara med. Gå in på min blogg för att läsa mer om tävlingen :)



http://caroliiine.blogg.se/2012/january/manadens-bild.html#comment



Om du inte gillar sånt här, ignorera kommentaren bara :) ♥

Snygg design och sjukt fin header! Och även bra beskrivning. Suger på att redigera bilder så jag får väl testa...

Fint! :)

Snygga skor ;)

super fin blogg! :)

Fantastiskt arbete. Riktigt mysig bild också!

Vad fint det blev!

It's really great to know how to use this app thoroughly!

Varmt tack för tips och fin inspiration!!!!

bra tips, måste testas!

Måste säga att jag till 100% gillar din sida. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med det här?

Svar till Emilia:



Tack så mycket :))

Vad konstigt, jag har inte hört att någon annan skulle ha problem med det.

Vilket bra inlägg! Jättesnällt av dig att dela med dig av dina kunskaper!

Svar: Kul att du gillar det :))
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: