Min kamerautrustning!

Får många frågor om vad för kamera och objektiv jag använder. Så jag tänkte lägga upp och skriva lite om kamerorna och objektiven jag har :))


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Canon Powershot G9 är min första kamera som jag fick när jag fyllde 18 :)) En riktigt bra kompaktkamera tycker jag. Använder den mest på fester och konserter där man inte får ha systemkamera, om jag vill zooma mycket eller om jag inte vill ha en så stor kamera med mig :P

 

Bilder tagna med Canon G9

 


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Har en telekonverter till min G9. Den gör så det blir fördubblad zoom. Den har jag haft användning för på konserter där jag suttit långt bak :P Blir bra när man fotar månen också.

 

Bilder tagna med telekonvertern


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Nikon D80, min stora bebis :)) Denna har jag haft i snart ett år, fick den när jag fyllde 19. Riktigt bra är den :D


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Detta är objektivet som jag fick med kameran. Mycket användbart är det :)) använder detta oftast när jag ska fota landskap eller liknande. Gillar att kunna ha rätt bra vidvinkel och zoom i samma objektiv.

 

Bilder tagna med 18-135mm


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Detta objektivet köpte min pappa så att jag ska kunna fota bra handbollsbilder på min lillebror. Det här använder jag inte jättemycket, men det är bra till sport och konserter.

 

Bilder tagna med 85mm

 


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mitt macroobjektiv, detta är det jag gillar mest av alla mina objektiv :)) Man kommer väldigt nära med det och jag älskar närbilder :P Använt det väldigt mycket i somras på insekter och blommor :P Riktigt roligt objektiv :D

Gillar att det är så lätt att växla mellan autofokus och manuell fokus.

 

Bilder som är tagna med 90mm (macro)

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

50mm, ett objektiv som alla som fotar borde ha :P Det är billigt och helt klart värt pengarna. Gillar att bländaren går ner till 1.8 så det blir riktigt bra bokeh. Mycket bra till porträttbilder är det också :)) Detta sitter oftast på min kamera eftersom man nästan kan fota vad som helst med det :P

 

Bilder tagna med 50mm

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Mycket bra inlägg! Inte så användbart för min del dock då jag använder mig utav konkurenten Canon, men för övrigt mycket bra gjort. Och tack för att man fick vara med på ett litet hörn också ;)

50mm 1,8 VILL HA.. kostar lite för mycket för mig :(

Anonym

Hur har du råd med så många kameror? :O VILL OCKSÅ HA!

Den tredje bilden som är tagen med 18-355mm, vart är den tagen någonstans?

Jadå! De flesta objektiv som finns är kompatibla med de flesta kameramärken. Tror dock att Canons priser är något lägre än vad Nikons är :)

Ojj, det var inte lite grejer du hade. ^^ Men säkert super bra grejer. :)

Alla bilderna var super fina,men gillade mest dom tre första! ;D och den med rosen är så grymt vacker.

du har möjligtvis inte ca priser på dina objektiv? (a)

SEdan undrar jag om du använder någe närbildsfilter, funderar på att köpa +10 :)

//Tess

sv: vad kosatr det som du fotat med sportbildern aoch sedande två objektiven som är under? :)

Hej jag har en liten fråga.. Jag funderar på ett nytt objectiv och eftersom jag gillar ta macrobilder så har jag kollat lite på ett sånt objectiv som du har men så märkte jag att vissa heter "AF SP" och andra "AF DI" är det någon skillnad på dom?

Skulle bli jätteglad om du svarar :D



(funkar bra att svara i min blogg eller på min mejl)

jag vill ha nikkor 50 mm objektivet!

men vad menas med bokeh? :)

Mariella

Åh!

Riktigt bra kameror :D



VAD AVUNDSJUK JAG BLIR, jag vill också se McFLY live!

Hur var det? :o

Åhh, jag vill också ha den här utrustningen, den verkar awsome! :D men jag vet att allt inte sitter i kameran ;)

men jättebra skrivet om de olika objektiven och kamerorna :)

Du är en sån jävla självupptagen hora.

Ta dig lite tid till att svara på ungarnas frågor.

"anon"



Jag undrar ens varför du är inne på min blogg eftersom du kallar mig sånt hela tiden. Du kanske inte vet vad ordet "hora" betyder?

Sen svarar jag faktiskt på alla frågor jag får i personens egna blogg.

censurerande hora!

Du kan ej stoppa anons!

Hahaha va?

hej, du har inte en system kamera som du kan sälja till mig typ på 2000 ?

Åh, jag ska köpa ett sånt 85/1,8 till min D80, men undrar hur det är med närgränsen, bokehn osv? Hur Funkar det att fota porträtt med det? :)

Hejsan!

Fina bilder.

Jag vill också ha en system kamera!

Fast jag håller på att spara till en Canon EOS 1000D. :D

Fin blogg också! ;)



Ha de bra!

;) // Rasmus :P

Nice gear! @Jano Canons 50mm 1.8 hittar man begagnat för 699 -995 spänn :-) /Hasse

Amatörisch

Heej har ingen blogg eller så. Men asså grymt fin blogg.

Något jag kommer checka på :D jag går själv på fotoutbildning och jag får mycket insperation från dina bilder :)

Men vilken kamera brukar du använda mest?

Och juste grymt, sjukt fina bilder du har tagit! :D

Svar till Amatörisch :



Tack så mycket! :)) Kul att höra!

Jag använder mest min Nikon D80 :P

Slipknot-Lover

jag måste bara få säga detta: du e grymt bra på att ta bilder!!

jag älskar oxå att ta bilder men så bra kmr jag nog aldrig att bli!!

å jag undrar om jag får kopiera den bilden på rosen du tog med Canon G9??



mvh//My 12 år

Jag har bara en liiiiiitenliten fråga.

Och jag skulle vara tacksam om du svarade! :)

Det är så att jag ska få en systemkamera i födelsedags present, och jag älskar att fota närbilder, och portträtt bilder, vet du någon bra kamera med objektiv som äger på det? :))

Och den ska helst kosta under 10.000!

Tack på förhand, Emma.

Pinjee

Hej

Jag sparar till system kamera, Kan du rekomendera några? =) Och vilket objetiv använder du, och gillar mest?



Kan du skriva vad du betalade till ca pris =)

OMG VA MÅNGA KAMEROR DU HAR :O<3

nathalie

vart någonstans köpte du Canon Powershot G9? :)

hur tar du dina vattenbilder för att det inte ska skvätta på kameran? :) jag kommer aldrig tillräckligt nära.

Andra bilden med telekonvertern på G9an, den på konserten. Visst är den tagen på en McFly konsert? :P x)

Hej! :) Vilka härliga bilder du tar! Gillar HDR-tekniken!



Har funderat på ett Tamron 90mm 2.8 Macro fast till Canon, låter objektivet högt? Är det "segt" när man använder sig av AF? Nu brukar jag nästan aldrig använda AF men undrar lite ändå :)

jag älskar mitt 50 mm, de är underbart.

hejhej skulle vara jätte tacksamm om du svarade!

du har objektiv 1.8 , får du ställa in fokusen själv eller har du atomat? :)

phåtååå .. 8D<3

omg. vissa av dina bilder är så grymt snygga. om jag bara hade råd med en systemkamera >:



aja . jag har ju min älskade digitalkamera.

Var har du köpt tamron 90 mm ? (;

Anonym

Hej igen (;

Angående det 50 mm objektivet. Har din d80 egen motor eller fotar du manuellt ?

Och hur många megapixlar har d80 ? ;)

Såg fototapeten och den var riktigt snygg !

Men jag vet inte om jag har tillräckligt med megapixlar för en sån ;)

Riktigt kul att du visar din utrustning :)

Har bevakat dig ett bra tag på BDB men inte

ofta jag kommenterar. Verkligen älskar dina

närbilder du tar, och ah så gott som allt

annat med egentligen :) Keep it coming!



MVH Totte


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: