Teneriffa 2018 - Vandring i Masca-ravinen

Vi hyrde en bil i några dagar på Teneriffa för att kunna ta oss runt på ön lätt. Det är så så himla olika landskap beroende på var på ön man befinner sig. Första dagen med bil åkte vi till Masca för att gå en vandring i ravinen. Detta ska tydligen vara en av dom mest populäraste vandringarna på Teneriffa. Mycket folk hade vi läst att det kunde vara, speciellt vid 10-tiden när bussar kommer, vilket var den tiden vi kom fram, men det var inte mycket folk alls då.

Vi började våran vandring ner för berget och emot havet. Många går bara ner och tar båt tillbaka till en stad nere vid vattnet, men vi behövde ju komma tillbaka till bilen och vi ville ta både båt och taxi, så vi gick först hela vägen ner och sedan tillbaka upp igen. Detta tog oss 6 timmar (med en liten omväg där vi gick fel :p). Skriver mer om vandringen under bilderna..

På vägen till Masca fick vi se en regnbåge bakom bergen. Vi stannade nere på parkeringen man ser längst ner i bilden, men då hade den hunnit försvinna.

En sån här fin utsikt hade vi från parkeringen över Masca-ravinen.

Efter att vi kommit en bit ner i ravinen såg det ut som att detta var vägen vi skulle gå (ser ju ut som en väg + att en markering satt på ett berg precis där denna började), men det var tydligen inte rätt :p

Vi gick längs denna vattenrännan och vägen vi egentligen skulle gå är nere till vänster i bilden över :p

Efter en stund såg vi några personer långt nere i ravinen. Hur kom dom dit undrade vi. (Fick visa en inzoomning också för annars hade man inte sett personerna :p) Vi började fundera på om vi gått fel, men vi fortsatte att gå.

Vi hade kommit en bit upp på berget nu och vägen gick in i en tunnel som vi fortsatte in i. Efter det såg vi att det kom flera tunnlar som vi skulle behöva krypa genom och vägen gick bara högre upp på berget. Vi förstod redan tidigare att vi gått fel, men nu kunde vi inte fortsätta här. Det fanns en väldigt enkel väg ner till den riktiga vägen här, som det såg ut hade fler gått där tidigare :p

Nu var vi i alla fall nere på rätt spår :p

Äntligen framme vid havet! Här satt vi och åt lunch och tog det lugnt i solen innan vi skulle gå tillbaka upp igen. När vi gått vandringar i Norge har vi ju gått upp på berg och sen tillbaka ner, men nu hade vi ju det jobbigaste kvar, haha.

Inte långt efter att vi hade börjat gå tillbaka började det regna. Det hade kommit några småskurar på vägen ner också, men bara korta. Detta höll i sig hela vägen upp.

Såhär såg det ut när vi var tillbaka på parkeringen. Det är ju väldigt fint även i regnet.

Detta var en jobbig, men bra vandring, även om vi var helt genomblöta efteråt (både min regnjacka och ryggsäck hade läckt igenom). Lite annorlunda än dom vandringarna vi tidagare gjort i Norge, vilket var kul. Skulle rekommendera denna om ni är på Teneriffa någon gång. I alla fall att gå vägen ner :))
Efter vi var klara här åkte vi tillbaka till hotellet. Där blev det en varm, efterlängtad dusch och sedan gick vi ut och åt middag på en restaurang i närheten.

Häftigt!!! :D

Svar: Ja, verkligen! :D
Johanna Fåglund

Så sjukt kul att följa med på denna resa! Teneriffa är verkligen superfint

Svar: Kul att du tycker det! Det är det verkligen :D

Kommentera

E-postadress: (Bara jag som ser den)