Norge 19 Juli 2017 // Vandring till Blåhøa

Våran andra dag i Norge hade vi bestämt oss för att gå en lite längre vandring. Jag hade kollat runt på internet om vad det fanns för berg att bestiga i Trollheimen och det blev Blåhøa, en vandring på lite över 2 mil fram och tillbaka med en höjdskillnad på 1000m (själva toppen var 1671 m.ö.h.).

På morgonen körde vi till Gjevilvasshytta där vandringen startade och började gå. Det vi inte visste var att det skulle ta nästan 12 timmar tills vi var tillbaka :p Ca 8 timmar hade vi läst att det skulle ta, men vi går iofs inte så jättesnabbt för jag orkar inte det med en tung väska (måste verkligen ta en mindre och lättare nästa gång) plus att vi stannar mycket och länge på vissa ställen :)) Tänkte att jag berättar om vandringen under bilderna. (varning för väldigt många bilder i detta inlägg :p)

kl. 09.39

I början gick vi på en stig i lite skog, ganska snart började det luta uppåt.

Eftersom det lutade en del gick det ganska snabbt att få höjd. Vi började nästan nere vid Gjevillvatnet som man ser bakom mig. Här hade vi gått i knappt en timma.

Vi kom länge och längre ifrån vattnet och det var riktigt fint uppe på fjället.

Vid 11-tiden började man skymta Blåhøa (till höger), men vi visste just då inte att det var det berget vi skulle upp på.

kl. 11.22

Nu visste vi att det var det berget som vi skulle bestiga (fast man gick upp på andra sidan)

Trevligt att vägen vi skulle gå korsade en fors ;o Ser ju inte allt för lockande ut att sätta ner sina fötter i detta vattnet, ellerhur?

Men skulle vi upp på berget var detta enda vägen. Vattnet var sååååååå kallt!! Det gjorde så himla ont i fötterna efter bara en sekund. Usch, gillade inte det alls... Det jobbiga var att man skulle tillbaka sen också, haha..

Andra personer som också gick över. Vi packade ner både kamera och mobiler medan vi gick i vattnet, så tog inga bilder då.

kl. 12.11. Äntligen var vi över. Efter forsen såg landskapet ut på detta sättet. Ganska blött, men väldigt fint :))

Det var en lång bit att gå här. Såhär såg det ut när vi vände oss om och kollade tillbaka..

Nu började vi gå uppåt lite mer efter en lång (typ) raksträcka.

kl. 13.11. Vi kom fram till denna fina lilla sjö uppe bland bergen. Här var också "foten" av Blåhøa och det blev mycket brantare och jobbigare. Den första delen av vandringen hade inte varit så krävande, mest lång bara.

Men uppåt kom vi. Nu började man se Gjevillvatnet igen. Det jobbigaste här var att vi inte hade någon aning om när vi var uppe. Det var typ som stora kullar upp och efter varje krön trodde vi att vi skulle vara på toppen, men nej, det var vi inte alls:p

kl. 14.33. Nu hade vi kommit en bra bit upp, men vi var inte framme än.. Skulle gå i lite (blöt) snö också och upp för ännu ett krön eller två.

kl. 15.00. Äntligen på toppen!!

Nedanför kanten såg det ut såhär. Stupar bara rakt ner, så vågade inte vara för nära.

Utsikten var det ju inget fel på :))  Sen hade vi fått lite fina moln också lagom tills vi kom upp.

Här sitter jag på toppen av Blåhøa :))

kl. 16.07. Efter att vi varit på toppen i över en timma började vå gå neråt. Vi stannade mycket längre än alla andra som var där, så vi blev helt ensamma till slut. Vi ville inte bara gå upp och vända igen när man gått så långt :p

På vägen ner stannade vi vid en annan utsiktspunkt som jag tyckte var lite bättre även om den inte var lika högt upp.

Här ser man ut över typ hela vägen vi gått. Nere till höger går stigen bort mot forsen (typ i mitten av bilden, där snön ligger) och sen bort längs forsen och ner bakom krönet mot Gjevillvatnet. Svårt att se på en så liten bild, bättre när man zoomat in.

kl. 19.00. Sen kom delen jag inte sett fram emot, att gå tillbaka över forsen! Kändes inte lika jobbigt på tillbakavägen och som tur var blev fötterna varma snabbt efter man fått på sig strumpor och skor igen. Vi hade fortfarande en bra bit kvar, men jag hade inte uppe kameran på tillbakavägen, så denna bilden får avsluta dagen.

Klockan 20.50 var vi tillbaka vid bilen igen (hade sparat 20 min på att köra förbi Gjevillvasshytta och parkera där vandringen startade, men vi visste inte det då). 11 och en halv timma hade denna vandringen tagit. Kan ju säga att vi hade rätt så ont i fötterna efteråt, haha. Även om det blev lite längre än vi tänkt oss, så var det en bra och rolig vandring. Den såg ju inte likadan ut hela tiden heller, först var det ju träd, sen fjäll, sen den där våtmarken, upp för berget var det väldigt stenigt, vi gick i snö och vatten och utsikten från toppen var riktigt fin. En jobbig, men bra dag helt enkelt med massrr av bilder :)) Hoppas ni gillar dom!

Diana

Vilka fina bilder! Som min sambo alltid brukar säga "Det kan inte finnas en plats i Norge som inte är vacker" :)

Svar: Tack så mycket! Jag håller med, kan inte finnas 😄
Johanna Fåglund

Så sjukt fina bilder. Det där måste ha varit en härlig om än tröttsam upplevelse :)

Svar: Tack så mycket! Det var det, önskar bara min väska var lättare 😂

Fantastiska bilder på underbar natur!! Vilken häftig utsikt och vilka vackra vyer! :D Tack för att du delar med dig av era äventyr :D

Svar: Tack så mycket! :)) Det var verkligen hur fint som helst där!
Johanna Fåglund

Kommentera

E-postadress: (Bara jag som ser den)