Norge 2013 - Stjärnor och Norrsken

Nu har jag kommit till dom bilderna som jag tyckte mest om att fota när vi var i Norge :)) 
Klockan var lite efter ett på natten och vi hade precis sett klart på en film och skulle gå och borsta tänderna. Vi hade ju inget vatten i stugan, så vi fick gå till ett annat hus som låg en liten bit bort. Märkte att det var helt stjärnklart, så jag tyckte att vi skulle fota lite stjärnor innan vi skulle sova.
Hämtade kamerorna och stativen och ställde oss utanför stugan. Blev rätt bra där, men det var några lampor som störde, så vi gick en bit bort så man fick lite finare utsikt. Efter att jag tagit en bild där såg jag något i hörnet på bilden, ett grönt ljus. Riktade kameran mer åt det hållet och tog en till och då såg jag att det var det jag trodde, norrsken!! Har aldrig sett det innan och har verkligen velat fota det. Det var bara att slänga in kameragrejerna och oss själva i bilen och åka till en bättre plats snabbt, hade på mig pyjamasbyxor och inga strumpor i skorna :p Det var tur att vi hade fotat tidigare på kvällen så vi visste var det fanns ett bra ställe att vara på. 
Från början såg man bara ett svagt ljus i grön nyans, inget jag hade reagerat på, men på bilderna såg man mycket mer. Det kändes lite tråkigt att inte kunna se det, men var ändå nöjd att jag hade fått fota det. Fast efter typ en halvtimma eller något började det bli starkare och till slut såg man det mycket tydligare, man såg hur det rörde sig, typ dansade på himlen :P Jag gjorde två korta timelapse som jag kommer lägga upp en annan gång. 
Vi stod där tills man inte såg det längre, en timma blev det. Så halv tre kunde vi åka tillbaka till stugan. Var väldigt häftigt att få se och fota detta :)) 
 
Man såg väldigt många stjärnor :)) 
 
Här är vintergatan också. Gillar verkligen att fota sånna här bilder. Synd att det inte går här där jag bor ;o 
Det var när jag tog denna jag märkte norrskenet nere i hörnet. 
 
Norrskenet, lite svagt i början. 
 
Sen blev det mycket tydligare :D Bytte plats här också. Gick upp på en brygga och ställde oss, lite bättre där. 
 
Blev en bild på oss två också innan det försvann. Mina fina pyjamasbyxor med dödskallar på :)) 
Hade en dum lampa mot oss, så vi blev helt gula. Försökt fixa bilden så bra det gick :p 
 
Avslutar med denna där man ser både norrskenet och vintergatan :)) 

fina bilder

Vilka fina bilder!
Hur har du tagit dem? Lång slutartid eller lagt ihop flera exponeringar?

emi

Herregud vilka fina bilder , du är verkligen grym på foto!

Svar: tack :D
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Så fina bilder! Vad har du för slutartider på dina stjärnbilder?

Jättefina bilder.....

Men åh, superfint verkligen!!

Fantastiska bilder! Hur har du tagit dem? Vilka inställningar använde du? Vilket objektiv!

underbart fina bilder!!

Underbara bilder! :)

UNDERBART vackert!

Väldigt imponerande bilder. Det är så vackert med stjärnor och norrsken!

Wow :)

Svar: :))
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Åh, så fina bilder! Längtar tillbaka till Norge när jag ser dem!

jo, det är något så otroligt vackert med norrsken! Hur gjorde du för att få så klara bilder?

Helt fantastiska bilder!

Fantastiska bilder! =)

Vilka helt fantastiska bilder! Verkligen magiska

wow häftigt!

Skulle du kunna berätta hur du fotograferar och redigerar stjärnbilder för hur mycket jag än försöker så kan jag inte komma på hur jag ska göra haha!

Tack så mycket :) Ska testa detta! Hade ingen aning om att ISO:n skulle vara hög!

Så fint! Dina bilder är så jäkla bra!

WOW så häftigt! Drömmen att fånga ett norrsken!

shit vad häftigt! och verkligen jättefina bilder :)

kan du inte visa/berätta hur du tar stjärnbilder?

Svar: Tack :)) Eftersom jag fått så många frågor om detta nu kommer jag göra ett inlägg om det, men det blir nog inte förrän efter helgen.
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Sjukt snygga bilder. Som alltid :).
Kan man få en liten beskrivning på vad du använt för utrustning och inställningar. Har försökt mig på detta några gånger men det blir inte lika bra:)

Svar: Tack :)) Kommer göra ett inlägg om hur jag fotat mina stjärnbilder, men det blir nog inte förrän efter helgen.
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Fantastiska bilder!! Kan du inte skriva ett inlägg om vad du har för inställningar och sådär? Skulle så gärna vilja fota stjärnor men får aldrig till det så bra som du! :)

Svar: Tack :)) Ja, jag ska göra ett inlägg om det efter helgen tänkte jag.
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Du är så sjukt duktig! Jättefina bilder verkligen :)

Svar: Tack så mycket :))
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Vilka otroligt magiska bilder!!

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Så fantastiska bilder. Wow säger jag.

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: