Att fota stjärnor

Nu när det börjar bli mörkare på kvällar och nätter kan man börja fota stjärnorna. Det är något som jag tycker är väldigt roligt. I detta inlägg kommer jag förklara lite om vad man kan ha för inställningar och lite om redigeringen. Man kan såklart göra på olika sätt, men detta är hur jag gör iaf :))
 
f/4, 30sek, ISO 2000

Tips:
- Leta upp ett mörkt ställe där det inte finns några lampor i närheten. Helst en natt utan måne eller när det är nymåne så den inte lyser upp himlen för mycket. Bor ni i en stor stad som jag är det svårt att se många stjärnor, men försök åka några mil utanför om ni får möjlighet till det någon stjärnklar natt och fota. 
- Fota i Raw-format. Du kommer få fram mycket mer utav bilden om du fotar i Raw än bara jpeg. Jag har inställt så jag får både en jpeg och en Raw-fil eftersom jag tycker det är lättast att kolla igenom jpeg-bilderna. Detta gäller inte bara vid stjärnfoto, utan alltid. 
- Det kan vara svårt att fokusera. Jag fokuserar på antingen månen, en stark stjärna eller någon lampa långt bort. 
- Jag tycker att det är finast att ha någonting mer med i bilden förutom bara himmel. Ta med lite av marken, träd eller något annat som finns där. 
- Ge inte upp om ni inte får några bra bilder dom första gångerna. Tog flera försök för mig att få bra stjärnbilder. Klicka på bilden här under så ser ni hur det såg ut första gången jag fotade stjärnor (det var 2009). 
 
 
Man behöver:
- Ett stabilt stativ. Jag fotade med ett ostabilt stativ nu i helgen och det var väldigt jobbigt, flera förstörda bilder pga det. 
- Fjärr/trådutlösare är en fördel så man inte får några skakningar när man tar bilden. 
- Ficklampa (bra att ha när det är mörkt så man ser knapparna på kameran :p) 
- Kamera (nähe?! :o) 
- Vidvinkel-objektiv tycker jag mest om att fota stjärnor med, men det funkar såklart med andra också. 
 
Slutartid
Det är ju väldigt mörkt som ni nog redan vet, så lång slutartid får man fota med. Hur lång man kan ha beror på vilken brännvidd man fotar med. Ju kortare brännvidd desto längre slutartid kan man ha. Eftersom jorden snurrar blir stjärnorna små streck om slutartiden är för lång.
Bilderna jag tog i helgen fotade jag med runt 16mm (eftersom jag har fullformat motsvarar det 10mm på en cropkamera). Då kunde jag ha ca 20 sekunder lång slutartid, gick lite över gränsen och hade 30 ibland. Men fotar man med till exempel 50mm kan man ha runt 5sek ungefär utan att det blir streck. 

Bländare 
Ställ in största bländaren, alltså lägsta bländartalet. f/4 har jag haft på mina bilder eftersom det är det lägsta på mitt 16-35mm. 

ISO
Ett högt ISO-tal är bra att fota med. Man ser fler stjärnor om man har högre ISO och eftersom man inte ska ha för lång slutartid behöver man höja ISOn för att det inte ska bli för mörka bilder. Blir ju också brusigare ju högre ISO man har, så testa dig fram med vad som funkar med din kamera. Försök ha så hög som möjligt utan att bruset förstör hela bilden. 
 

Vänster - f/4, 30sek, ISO 2000
Höger - f/5,6, 437sek, ISO 100

Här ser ni två olika exempel på stjärnbilder. Den första är sån som jag gillar mest, men många gillar att fota startrails också. Då använder man sig av långa slutartider istället för att få med jordens rotation så stjärnorna blir streck. Jag har inte testat med så jättelång slutartid, men här kan ni se startrail-bilder. 


Jag använder Photoshop CS5 när jag redigerar. Beskriver hur jag redigerat exemplet här under. 
 
- Öppna först raw-filen i camera raw i Photoshop (bara dubbelklicka på raw-filen så öppnas den). 
- Där drog jag upp exposure tills jag tyckte bilden blev lagom ljus. När man gör det märker man att många stjärnor som gömmer sig i bilden kommer fram. Detta hade man inte fått fram om man bara har en jpeg-fil. 
- Sen ökade jag kontrasterna mycket. Drog upp kontrasten till max. Clairity drog jag också till max. 
- Sen gick jag in och ändrade i curves. Drog upp Lights lite och Darks drog jag ner lite bara. 
- Efter det öppnade jag bilden i Photoshop och ökade kontrasterna lite där också med curves.
- Om man vill få vintergatan tydligare kan man markera den, ändra feather så det blir mjukare kanter på markeringen och ljusa upp vintergatan lite och förstärk kontrasterna ännu mer med curves. (jag använder nästan bara curves :p)  
- Och sen på med lite skärpa. (Om man ska lägga upp bilden på tex bloggen kan man förminska bilden och sedan lägga på lite mer skärpa så stjärnorna syns tydligare)
- Samma inställningar funkar inte för alla bilder, men på ett ungefär kan det se ut så. Man får testa lite, men rekommenderar verkligen att fota i Raw.   
 
Här ser ni hur bilden såg ut steg för steg.  
 
Så, det var allt. Hoppas ni fick någon hjälp utav detta iaf :)) 
 

Låter som jättebra tips, ska absolut testa detta! :D

Vad fint!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Vilka underbara bilder! Älskar bilder på stjärnor <3
Ska absolut försöka mig på detta någon dag! :3

Svar: Tack så mycket :)) Gör det!
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Åh vad fint. Jag har vara fotat stjärnor några gånger men blir sugen på att prova snart igen!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Jätte snyggt!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Så roligt. Jag måste definitivt testa nästa gång jag är på landet där är det lite mörkare än här i sthlm. :)
Tycker det var bra beskrivet. :)

fint :)

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Mycket bra och välskrivet inlägg! Blev sugen på att fotografera stjärnor nu hehe. =)

Svar: Tack så mycket :)) Hehe du får göra det när det blir stjärnklart :p Fast det är fullmåne nu snart, så det bästa är att vänta nån vecka.
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Åh, vilket bra inlägg!! :)

Svar: Vad roligt att du tycker det :))
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Verkligen jättebra tips!! Jätteroligt att få tips från en så duktigt fotograf som du! :)

Svar: Vad snäll du är, tack :))
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Ska testa fota frost i vinter nu när jag har läst ditt inlägg om det, och nu bara måste jag ju testa fota stjärnor också! Fast då får jag nog åka en bit, bor mitt i Gävle.. hehe :)

Svar: Vad kul! Gör det :)) Hehe ja, jobbigt att bo i stan när man vill fota stjärnor :p
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Jätte bra tips! Får testa det någon gång nu under hösten/vintern! :)

Svar: Gör det! :))
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

tack så himla mycket! nu längtar jag tills det blir en stjärnklar natt så att jag kan gå ut och testa!
Tycker förresten det var väldigt bra förklarat :)

Svar: Hehe ja, hoppas det blir det snart då :)) Vad bra, tack!
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Super bra tips :D

Svar: :D
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Jättebra inlägg, måste testa det här!

Svar: Kul att du gillar det :)) Gör det!
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Tack! Du är super! Länge inte lyckats!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Har precis beställt en t-ring(tror jag det heter) till en sjärnkikare, sedan skall jag försöka fota stjärnor. Så det var jättebra med lite tips! :)

Svar: Vad roligt :))
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

tack för tipsen! detta ska jag allt prova! :D

Svar: Gör det :))
Johanna Fåglund - Fotograf och Makeup-artist

Gud va fräcka och fina bilder! Du är så sjukt duktig på att fota!

Svar: Tack så mycket :D
Johanna Fåglund

Sjukt snyggt och bra tips !

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

Coolt! Man kanske skulle införskaffa sig ett stativ! :P

Svar: Det borde du :))
Johanna Fåglund

Perfekt tips :D
Mer sånna här skulle vara jättekul :D

Svar: Kul att du gillar det :)) Hehe aa, får bara komma på vad för tips jag kan skriva om :p
Johanna Fåglund

Ska testa det hära i kväll :D give me luck :D kram

Svar: Hoppas det gick bra :))
Johanna Fåglund

Sara

Tack för inlägget, jag skulle vilja fota det nu men det blåser hårt i ute nu. (Alltså hemma hos mig).

Svar: Ja, här blåser det också mycket nu, får hoppas att det lugnar sig snart.
Johanna Fåglund

Gabriella

Vid vilken tid brukar du vara ute och fota stjärnor? Och hur lyckas du hitta vintergatan? :)

Svar: Det är olika, men du kan googla på månens upp och nedgång för att se när månen inte är uppe på himlen :)) Vintergatan ser man om man är på ett mörkt ställe där inte himlen lyser upp av någon stad.
Johanna Fåglund

Underbart med så bra tips! tack så jätte mycket :D

Svar: Så kul att du gillar det :))
Johanna Fåglund

Vacker bild och väldigt bra förklarat, tack!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Tack för att du delar kunskapen :)

Svar: :))
Johanna Fåglund

Helt underbara bilder du tar, och tack så mycket för de superbra tipsen du delar med dig av! :)

Svar: Tack :)) Kul att du gillar dom!
Johanna Fåglund

Jag är lite nyfiken på vilken tid på dygnet som du går ut och fotograferar dina stjärnbilder?

Svar: Jag brukar kolla när månen går upp och ner så att den inte är uppe när jag fotar, så det blir olika tider. :))
Johanna Fåglund

Väldigt vackra bilder! :D

Svar: Tack så mycket :))
Johanna Fåglund

Underbara bilder, är så sugen på att testa nu!

Svar: Tack :D Det borde du göra!
Johanna Fåglund

Hej, jag har tänkt mig ut ikväll och fota stjärnor om de blir klart. Fotar med Canon Eos 600D och har standardobjektivet, 18-55mm. Hur lång slutartid tror du jag kan ha på ett ungefär utan att stjärnorna blir som streck? :)

Svar: Vad roligt! Vill också fota ikväll, men det ska komma in moln till kvällen står det, lite tråkigt.. Börja med att testa 30 sekunder och se om stjärnorna blir streck eller inte, testa annars lite kortare tills det blir bra. (har ett inlägg om att fota stjärnor här ifall du vill läsa: http://stargirlphoto.blogg.se/2013/september/att-fota-stjarnor-2.html) Nu vet jag inte var du bor, men jag läste att det kan finnas chans till norrsken lite längre ner i landet ikväll, så håll lite koll mot norr med kameran, så kanske du kan få med det :))
Johanna Fåglund

Never mind, hittade till detta inlägget :) Så fint! Måste testa detta!

Svar: Du borde testa, så himla kul att fota natthimlen :D
Johanna Fåglund

Tack för tipsen! Måste genast provas :)

Svar: Det tycker jag du ska göra :))
Johanna Fåglund

Hej! Jag var ute natten tills idag och låg på marken på Öland med min pojkvän + hund och tittade på alla stjärnfall. Jag fotar mycket själv och kände sånt sug efter att fånga stjärnhimlen på bild. Googlade efter tips nu och fann din fina blogg. Åh, vad duktig du är! Detta inlägget hjälpte jättemycket!

Jag har aldrig fotat i raw (vet inte varför dumt nog) trots att jag fotat i så många år. Vet dock att det är rekommenderat så jag provade att ändra till jpg + raw i min kamera (har en Canon EOS 7D) när jag plåtade bröllop förra helgen, men när jag förde över bilderna i datorn och skulle öppna en raw-bild i camera raw så stod det att mitt grafikkort inte stödjer åtgärden, eller något. Min dator är helt ny så det är ju jättekonstigt. Har du varit med om liknande? Annars är det väl bara att gå in med datorn (igen, den har varit lite trotsig fast att den är så ny hehe) och kolla upp det. Ska absolut prova att fota stjärnor snart iallafall! :}

Svar: Tack så mycket! Så himla roligt att höra :D Fota stjärnhimlen är ju verkligen hur kul som helst!
Vad konstigt, har inte hört om det problemet förut. Kan tyvärr inte hjälpa dig med det :/ Men hoppas att det löser sig, för att fota i RAW är såå mycket bättre än jpg :))
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: