13 Januari 2011

Denna dagen skulle vi åka hem från Egypten. Våran buss skulle gå vid 11.30 tror jag det var, så vid 9.30 gick vi ner till vattenparken för att äta frukost. Satt där en liten stund och sedan ville jag fota lite, så vi gick runt lite där. Var väldigt fina moln den dagen. Efteråt gick vi tillbaka till hotellrummet och fixade det sista innan vi gick ner för att vänta på bussen. En som jobbade på hotellet tog våra väskor, drog dom typ 10 meter och sen ville han ha pengar för det :P Haha, fast det fick han inte. Vi hade redan gett våra sista mynt till den servitören som var så snäll mot oss.
Bussen var lite sen, men det tar inte lång tid att åka till flygplatsen därifrån. Ungefär 10 minuter kanske, men så hämtade vi upp lite mer folk på vägen, så det blev lite längre..
Hurghada flygplats är nog den värsta jag har varit på. Man ska igenom massa säkerhetskontroller, det är ju bra, men det jobbiga är att dom inte har något kösystem! När vi skulle checka in våra väskor ställde vi oss längst bak i kön (är väl en självklarhet?) och folk ställde sig bakom.. Men vi kom aldrig framåt! Alla typ gick in från sidorna i kön. På något sätt stod vi sist i kön till slut, även om vi hade haft folk bakom oss innan. Stod i kön i över en timma, väldigt jobbigt var det. Under tiden vi stod där såg vi att vårat plan var en timma sent också.
Vi gick runt på flygplatsen. Skulle köpa vatten, men vi ångrade oss vid kassan. Typ 100kr för två vatten och två chokladbitar!! Så det fick bli en vattenflaska bara.
Spelade lite kort medan vi väntade på att få gå på planet. Blev en halvtimma till att vänta innan vi fick gå på. Sedan när vi har satt oss på våra platser och väntar på att få åka säger kaptenen att vi inte får lyfta än och han vet inte när vi får göra det. Vet inte hur länge vi satt på planet och väntade, tror det var nästan en och en halv timma. Och sedan skulle vi flyga i över 5 timmar också. Så segt! Jättehungriga var vi också, så vi fick äta våra pringles och m&m.
Vi kom iaf fram till slut och mamma hämtade oss på flygplatsen. Det har varit en bra och mysig resa med min älskling :)) Var härligt att komma ifrån vintern och snön lite. Men vet inte om jag kommer vilja åka tillbaka till Egypten, iaf inte Hurghada.. Hade iaf tur att det inte var så när vi var där som det är nu där nere ;o Helt galet!
Här kommer dom sista bilderna jag tog.. Hoppas ni gillade bilderna från resan :))

Här är resturangen som vi brukade äta lunch på..

Jag och min älskling<3

Från våran våning vid hissarna såg man ut över vattenparken..

Rummet var fint tycker jag :))

Hotellet från utsidan. Tagen från bussen

Tobias är så fin <3

Det var solnedgång när vi satt på planet och väntade på att få lyfta.

Nathalie

Idag kom Nathalie hit för att bli sminkad och fotad :)) Jag har inte lärt mig så mycket mer än att göra en bas än så länge, så jag bara gjorde något på ögonen. Sen hade jag köpt lite pärlor eller vad man ska kalla det på Make up store (jag har 40% där i ett år :P) som jag satte under ögonen. Jag tycker att det blev bra iaf för att vara första gången jag sminkar någon riktigt så :P
Bilderna blev väldigt bra tycker jag och Nathalie är jätteduktig. Vi var först inne hos mig och fotade med svart bakgrund, men det var så fint väder idag, så vi åkte till Askim en stund och fotade lite mer. Lägger först upp bilderna från när vi fotade inomhus, resten kommer imorgon.

Det här är en del av mina grejer som jag fick med i sminkväskan jag fick från utbildningen. Hade en del penslar och så att tvätta, använde 9st förut :P

:))

Snart har en vecka gått på min utbildning och lektionerna har gått jättesnabbt :P Idag plockade och färgade vi ögonbryn och färgade ögonfransar på varandra. Tycker att det blev väldigt bra :)) Kul att lära sig massa nya saker hela tiden! Nästa vecka kommer vi börja med ögon och munnar, det kommer roligt.
Nu ska jag snart lägga mig. Börjar klockan 8 varje dag..
Får bli en gammal bild idag för jag har inte fotat något..

Rosa

12 Januari 2011

Sista dagen innan vi skulle åka hem. Vi hade hittat ett mycket bättre ställe att äta frukost på (synd att vi inte hittade det tidigare), det låg i vattenparken typ bakom några vattenrutchkanor, så var inte lätt att se. Var jättevarmt denna dagen också och vi låg länge och solade på stranden, så blev inga bilder på dagen. Lite senare gick vi ut för att köpa något att äta på flyget dagen efter. Solen hade gått ner och det var en fin blå himmel. Då blev det lite bilder, men hade inget stativ med oss, så fick ha rätt hög ISO. Efteråt åt vi middag och sedan satte vi oss i lobbyn en stund. Han servitören som hade gett oss Johanna-drinkarna innan kom fram och sa att han skulle göra en drink till oss. Tror det var en Mojito, fast med citron ist för lime. Den var god iaf :)) Så fick vi lite chips och så igen ;P Spelade lite kort och sedan vid 21 typ gick vi upp på rummet för att packa våra väskor och sedan tittade vi på en film.

Ingången till vårat hotell. Hade ISO 800, så den blev lite brusig :P

Solnedgång...

Fler bilder från när jag och Tobias var ute och fotade i solnedgången i Lördags :))
Blev nöjd med bildera, var så fint!

Make up store

Idag hade jag min första lektion på International Makeup center. Vi är 8st tjejer som ska gå utbildningen och jag tycker att det verkar jättebra. Har lektion från måndag till fredag, så det känns härligt att ha något att göra på dagarna nu :P Har också fått min sminkväska idag med smink från Make up store som är värd
ca 15 000kr! (Fast har ju betalt mycket mer för utbildningen, så jag har ju betalt den :P).
Vi gick igenom färg och ljus idag, inte mycket som var nytt eftersom jag redan har lärt mig lite genom fotograferingen. Jag kommer nog lära mig väldigt mycket under dom här 10 veckorna iaf :)) Kan inte vänta tills jag har lärt mig grunderna, så jag kan börja sminka på riktigt :P Haha
Tog lite bilder på några av produkterna i sminkväskan förut också :P Färgen på läppstiftet är så snygg! Synd att jag inte passar i rött ;P

Fin solnedgång

I helgen har jag varit med Tobias :)) Vart jättemysigt och igår var vi ute en stund och fotade i solnedgången. Så fint var det! Har bara hunnit redigera en bild, men kommer nog fler imorgon. Börjar ju min utbildning till make up-artist imorgon, så tänkte lägga mig snart för jag börjar 8.00.

Sommarbild

Längtar till våren och sommaren. Finns så mycket mer att fota då. Vintern är fin den också och jag älskar fina vinterbilder, men nu när det har regnat och blivit slask och sedan fryst igen är det inte lika kul. Bara is över allt typ. Men har ändå fotat lite idag med min älskling. Var en jättefin solnedgång, så efter vi hade varit på Frölunda torg åkte vi till Askim och fotade. Kommer nog bilder imorgon, har inte tid att redigera idag för snart ska vi se på film :))
Så det får bli en (oredigerad) sommarbild idag :p
Fast som vanligt när jag lägger upp en bild med starka och fina färger blir dom mycket gråare ;/

Reflexskärm

Tänkte visa er hur en reflexskärm fungerar och vad skillnaden är med och utan.

Dom här bilderna är tagna med samma inställningar (1/30sek, f/1,8 ISO100) och är helt oredigerade. Ljuset kommer från ett fönster på vänster sida (min högra på bilderna).
Det blir rätt stor skillnad när man använder en reflexskärm. Det är extra bra när man han lugg som jag har eftersom den skuggar ögonen väldigt mycket.
Den gör också så ögonen blir fina, dom typ lyser upp mer.

Såhär ser en reflexskärm ut. Min är 110cm, men jag har även en som är 56cm. Den stora fick jag i julklapp, men har inte använt den än. Dom är väldigt smidiga eftersom dom går att vika ihop och lägga i en liten väska som är lätt att ta med sig.

Gjorde en snabb bild (jättesnygg ;P) på hur man reflekterar ljuset. Man kan använda reflexskärm till andra foton än bara porträtt. Naturbilder och annat är det också bra för.
Finns fler färger än vit och silver, men det är dom enda som jag använder. Guld tycker jag inte är speciellt snyggt, bilderna blir så gula med den.

Mina reflexskärmar är från tvspelsweb.se och kostade inte speciellt mycket. Klicka -->här<-- för att komma till reflexskärmarna.

Gamla bilder

Tänkte påminna er ännu en gång om bloggtrafik.nu där man kan få många besökare till sin blogg. Jag har fått sammanlagt över 2500 besök tack vare den sidan :)) Är ni inte medlem där är det värt att gå in och bli det. Klicka här för att bli medlem.

Sitter och för över alla mina bilder till en ny extern hårddisk jag köpte för ett tag sen. Så jag har alla bilder på två ställen ifall den jag har nu skulle dö av någon anledning. 450gb har jag i min bildmapp! Då är det bilder från slutet av 2007 till nu. Sen är det många Raw-filer också som är rätt stora. Det här kommer nog ta hela kvällen, om inte ännu längre tid :P

Jag gjorde ett kollage med två bilder för varje år jag har fotat..
Fick min första kamera, Canon Powershot G9 när jag fyllde 18 (nov 2007), men började fota mer och lärde mig kameran lite bättre på våren 2008..

11 Januari 2011

Denna dagen var jättevarm och det hade slutat blåsa nästan helt. Hur härligt som helst! Var på stranden och solade rätt länge. Blev inte så mycket bad, jag var i vattnet typ några minuter bara, men det var lite kallt :P
Lite senare efter vi hade vart på rummet och gjort i ordning oss gick vi ut en stund. Testade att gå åt andra hållet denna gången för att se vad som fanns där. Var inte så jättemycket, men det var fint med solen som höll på att gå ner bakom bergen :)) Så vi fortsatte att gå en stund och fotade. Sedan kom vi fram till ett typ slumområde som inte såg så roligt ut och en gubbe i en bil stannade och försökte få med oss, så vi vände och gick tillbaka till hotellet och tog en Johanna-drink ;P
Vi testade att gå till en italiensk resturang denna dagen. Där blev man serverad maten istället för buffé som det var på dom andra ställena. Det var 4 rätter och det var bara en av dom jag inte gillade :P
Efter vi hade ätit gick vi ner till havet för att fota lite kvällsbilder :)) Det var mysigt.

Här fotar jag bilden som är här under :P

Blomblad..

10 Januari 2011

Några dagar tidigare när vi låg på stranden kom någon fram till oss och började prata om båtutflykter och sånt. Han hade två st olika man kunde välja mellan. Den billigare av dom skulle man åka till en ö som heter Paradise Island och sola typ hela dagen. Den var vi inte så intresserade av, men den andra båtturen lät bättre. Man åkte ut och snorklade bland korallreven på två olika ställen, sedan åkte man till Paradise Island och solade en stund och sedan göra ett fiskestopp på vägen tillbaka. Vi hade egentligen inte tänkt åka på någon utflykt, men eftersom den inte var så jättedyr (typ 300kr) så tänkte vi att vi kunde åka ändå. Det var en heldag, 8.30 - 16.30 skulle det vara.
Vi kom till båten lite innan 8.30, men fick vänta till över klockan 9 innan vi åkte iväg. Tog en stund innan vi kom fram till det första stället vi skulle snorkla på. Korallreven var inte riktigt som jag trodde, var inte några färger typ. Men en del av fiskarna var lite färgglada iaf :P Jag försökte fota, men det var väldigt svårt. Var ganska mycket vågor och mina simglasögon hade blivit jättedåliga sen i somras, så jag såg inte jättebra. Det är lite svårt att simma ner under vattnet med kameran också eftersom jag inte får ut all luft ur undervattenshuset, så man flyter upp :P Sen skulle man hålla reda på vart dom från våran båt var också :P Så istället för att försöka fota bra bilder ville jag kolla på fiskarna och korallreven, så fick bilderna bli som dom blev :P Skulle ha snorklat i en timma egentligen, men efter 20 minuter sa dom att vi skulle gå upp och åka vidare. Tog bara 5-10 minuter innan vi hade kommit till nästa ställe. Där skulle vi snorkla i en halvtimma, men det blev bara 15 minuter ;o Det andra stället var mycket bättre tycker jag. Några ganska bra bilder blev det iaf.
Efteråt fick vi lunch. Var ingen god mat (inte oväntat :P), så jag kunde inte äta. Fick en hel fisk också som var friterad. Undra hur man skulle äta den :P haha.. Sen åkte vi vidare till Paradise Island. Där fick vi vara i en och en halv timma och sola och bada. Tobias var nere och badade lite och sa att man kunde simma ut till korallreven och se massa fiskar. Jag hade inte tagit med undervattenshuset till stranden och ville inte lämna kvar alla våra saker på stranden, så jag badade inte där. Det var lite synd..
När vi var tillbaka på båten åkte vi en stund och sedan blev det ett fiskestopp som skulle vara en halvtimma (men det blev typ 45 min). Jag ville inte fiska, så jag väntade där uppe medan Tobias gick ner och fiskade. Var bara en på båten som fick en fisk. Sen åkte vi tillbaka igen och var framme vid 16 typ.
Jag tycker att det var en bra dag även om allting han sa när vi bokade båtturen inte stämde så bra :P Det var klart värt pengarna iaf :))

Tog en bild från balkongen innan vi gick ner och åt frukost :))

Mina naglar matchade med havet :))

Paradise Island med bara en palm (som var fake) på hela ön

En Napoleon-fisk. Dom kan bli rätt stora, denna var liten sa dom.

Lite bättre bild på Napoleonfisken

En muräna såg vi också

Blev rätt många bilder och text. Hoppas ni orkade läsa/kolla igenom allt ;P

9 Januari 2011

Vi var nere på stranden och solade och badade. Jag testade också att fota under vattnet, det är rätt klart vatten så det funkade bra. Fast det fanns ingenting att fota vid våran strand, lite småfiskar här och där bara, men blev inte några bilder på det :P Det var iaf snyggt när man såg solstrålarna genom vattnet på bilderna jag tog :))
Vi åt lunch i vattenparken igen, dom hade bra mat där (pommes frites ;P) och sedan gick vi runt och fotade lite. Var väldigt fint där tycker jag. Massa blommor och sånt.
På kvällen efter vi hade ätit middag satte vi oss i lobbyn och beställde var sin drink. Vi hade sett några som hade nån drink som var grön, gul och röd, så en sån ville vi ha, men ingen fattade vad vi menade för dom var inte så bra på engelska. När Tobias förklarade hur den såg ut fick vi först rödvin (?). Sedan var det en servitör som förstod vad vi menade iaf. Han frågade vad jag hette och sa att drinken fick heta Johanna :P Det var en bra servitör, han gav pss chips och sånt flera av kvällarna sedan (det var bara oss han gav sånt :P) Hehe :))
Blev lite fler bilder denna dagen iaf :P
Och för er som undrar hur jag fotar under vattnet, klicka här så slipper ni fråga..

Min älskling är så fin <3

Jag är igång och fotar som vanligt :))

Jag skulle ta kort när någon åkte för att få med när det skvätte.. Men jag fick med något helt annat också ;o Haha.. Klicka på bilden för att se den större om ni inte ser.. :P Märkte det inte ens förrän jag såg bilden i datorn efteråt ;P

Jag och min älskling med våra "Johannor" :P God var den!

Bio ikväll

Snart ska jag åka till Tobias, vi ska gå på bio och se Narnia ikväll. Sover också hos honom, så det blir fler Egyptenbilder imorgon. Tänkte att jag skulle hinna med ett inlägg med bilder idag, men det gjorde jag inte :P
Får bli en några veckor gammal bild ist :))

8 Januari 2011

Denna dagen var nog den mest blåsiga, så vi gick inte ner till stranden. Låg vid poolen ett tag istället, men det var rätt kallt. Fast så fort det slutade blåsa blev det varmt. Denna dagen var också den jag fotade minst. Vi hittade iaf till vattenparken som tillhörde hotellet där vi åt lunch resten av dagarna. Fanns massor med vattenrutchkanor och pooler med vågmaskiner och sånt :P Fast vi badade aldrig där.

Min middag :P Potatis och pasta. Kycklingen var rosa inuti, så jag ville inte äta den ;o Tur att det fanns flera olika resturanger att välja mellan, vissa var bättre än andra, men det var oftast ganska likt på alla.

7 Januari 2011

Vi var nere och solade på stranden på dagen. Blåste en del, så det blev lite kallt ibland. Finns inte mycket att skriva om dagen :P Lite senare gick vi ut en stund och fotade och tittade i affärer, men det fanns inget roligt. Det var en fin solnedgång över bergen, men det var massa fula typ skyltar och grejer i vägen. Sen kom det fram nån gubbe och sa att det kostade 5 pund (typ 6kr) att fota där. Sånt försökte dom med flera gånger, men såklart fick dom ju inga pengar för det :P

6 Januari 2011

Vi vaknade tidigt på morgonen för att åka till Landvetter där vårat plan skulle gå 7.30. Flygresan tog ungefär 5 timmar. När vi kom till hotellet checkade vi in och fick orangea band på armen för att vi hade All Inclusive. Så snyggt ;P Lite dålig service var det för ingen visade oss till rummet, vi visste inte vilken våning heller, men vi chansade på att det var 4de för att vi hade rum 4040 och vi hade rätt :P Vi fick ingen information om hotellområdet (det var väldigt stort) och inte vart alla resturanger låg nånstans. Fast vi hittade väl ganska så bra iaf :P
Vi gick ut en stund och hittade ner till havet där det var fint med solnedgång, fast solen går inte ner på rätt sida där :P Hade velat ha den över havet.. Sen gick vi upp till hotellet igen och åt middag. Vi försökte först gå till en resturang, men där fick bara ryssar komma in den dagen ;o Så vi gick till en annan. Inte riktigt sån mat som jag gillar. Jag åt för det mesta bara pasta och potatis hela veckan, ibland fanns det något kött man kunde äta. Jag var rätt försiktig med vad jag åt för jag ville inte bli magsjuk, det är rätt stor risk för det i Egypten, men vi klarade oss bra :)) Dom hade goda efterrätter varje dag iaf :P Hehe..

Bild från flygplanet som jag tog med Tobias kamera..

Utsikten från våran balkong var fin :)) Synd bara att vi inte hade balkongen på solsidan, utan hade skugga hela dagen.

Grattis älskling

Idag fyller Tobias 21 år :)) Grattis!
Älskar dig så mycket <3

Igår kom vi hem från Egypten. Har haft en bra resa och det var härligt att komma ifrån snön och kylan lite :P Planet blev typ två och en halv timma sent, vi fick sitta på planet och vänta i över en timma innan vi fick starta, riktigt segt att sitta där och inte veta när man kommer få lyfta. Vid 21.30 landade vi på Landvetter efter över 5 timmar i luften och var jättehungriga efter att bara ha ätit frukost på hela dagen..

Vi har haft sol varje dag, men lite blåsigt i början. I slutet var det jättevarmt. Riktigt härligt :))
Har fotat en del också, ska gå igenom bilderna och börja redigera. Bli nog några bilder lite senare iaf :P

Åker imorgon

Imorgon åker jag till Egypten med min älskling :)) Och såklart har jag blivit sjuk! Låg i sängen typ hela dagen igår med feber och ont i halsen och hade det idag när jag vaknade också. Hoppas det har försvunnit tills imorgon ;o Har iaf lyckats packa en hel del, så är nästan klar. Ska vara sol och 21-23 grader varje dag! Härligt! Kommer säkert fota massa också. Är ju jättefint vatten i Röda havet, så kommer ta massa undervattensbilder också :P Vi åker tidigt på morgonen, 05.30 ska vi vara på flygplatsen, planet går 07.30. Härligt att åka ifrån vintern och all snö lite :P
Tror inte att jag kommer skriva något mer här innan jag åker. Ni får ha det bra här hemma, så är jag tillbaka nästa torsdag :))

Här är en bild som jag tog i Turkiet i somras :))

Make up-utbildning

Jag sökte till en make up-artist utbildning nu i december som jag fick svar på idag att jag kom in på :D Så den 24e januari börjar jag en 10 veckor lång utbildning till make up-artist. Det är samma utbildning som Kranya gick, hon som har sminkat mig flera gånger och jag satt modell åt henne på den utbildningen och jag tyckte att den verkade väldigt bra. Så det kommer nog bli jättekul. Tänkte att det kan vara bra att kunna både fota och sminka personer :P

En bild på mig från när jag hade suttit modell åt Kranya i somras..
Färgerna på bilden blev väldigt bleka när jag la upp den här ;o

År 2010 i bilder

Nu har det blivit 2011 då :)) Kommer säkert bli ett bra år med massor av nya bilder :D Jag har gjort några kollage idag med bilder från 2010.. Hoppas ni gillar dom :P
Jag har gjort kollagen i Photoshop CS5. Klicka på dom för förstoring..

Avslutar med några bilder på mig. Har suttit modell åt Kranya flera gånger i år. Har vart väldigt roligt faktiskt :)) (Jag har fotat bilderna på mig själv också förutom dom två längst ner till vänster)