20 Augusti

Andra dagen började vi med att gå ner till stranden. När vi kom ner såg vi att dom hade satt upp den röda flaggan mycket tydligare precis i strandkanten, så man fick inte bada alls denna dagen. Eller man kunde typ stå med vattnet till knäna och ändå bli helt blöt av dom stora vågorna.
När vi hade legat och solat ett tag började det blåsa jättemycket helt plötsligt. Innan hade det inte blåst speciellt mycket. Blev lite jobbigt och massa sand började blåsa runt, så vi gick upp till hotellet och la oss på solstolarna uppe på en gräsplätt istället. Blåste ingenting där typ.
Efter vi hade gjort iordning oss skulle vi åka in till Chania som låg typ en mil ifrån där vi bodde. Vi frågade på hotellet om buss, så fick vi en karta och lite tips om bra restauranger och sånt. Jag har aldrig åkt buss så utomlands, har alltid tagit taxi när jag åkt med familjen, men det var mycket lättare att åka buss än vad jag trodde :P Och mycket billigare. Tog kanske 20 minuter ungefär att komma in till Chania. Vi gick runt och fotade lite. Sen kom vi till vattnet och det var rätt stora vågor där också, så man fick akta sig när man gick nära kanten så man inte fick en våg på sig :P Vi gick ut på den där piren och fotade lite också. Var fint med dom stora vågorna.
Sen gick vi tillbaka och letade efter någon restaurang. Hittade en som var helt okej, rätt mysig, förutom att så många satt och rökte runt om oss ;o Det gillade jag inte. Men maten var bra iaf :)) En våg kom in på restaurangen när vi satt och åt. Alltså inte så att den slog över på restaurangen, men det rann upp vatten på golvet. Hehe..
När vi var klara gick vi bort mot bussarna och det var väldigt lätt att hitta rätt buss. Lite svårare att komma ihåg vart vi skulle av när det var mörkt, men vi lyckades hoppa av på rätt hållplats iaf :P När vi satt ute på balkongen lite senare såg jag att månen var väldigt orange och rätt låg, så vi tog stativen och fotade lite.
Det blev en hel del bilder denna dagen, så hoppas det inte blir för många att kolla igenom ;P

Denna bilden är fotad med 18-135mm. Hade velat ha mitt macro, men hade bara ett objektiv med mig just då ;o

Lädergatan inne i Chania på bilden till vänster. Och till höger en väldigt fin bild på mig :P

Det skvätte upp lite på kanterna. Här fick man passa sig så man inte fick en dusch ;P

Oredigerad bild, bara lite beskuren. Samma med den här under

Tog en egen exponering för månen och en för resten av bilden. Månen blev väldigt för ljus + att den rörde på sig under tiden jag fotade. Den rörde sig väldigt mycket på 25sek faktikst ;o

Pernilla

Idag kom Pernilla hit en stund. Jag sminkade och fotade henne lite :P Ville fota med mina studioblixtar som jag inte har använt så jättemycket och det är inte lika roligt att fota sig själv. Testade lite bilder i motljus. Tycker faktiskt att det blev rätt bra, men vet inte hur mycket den där ljusbollen från blixten stör :P Fast jag blev iaf ganska nöjd ändå :))

19 Augusti

Planet till Kreta skulle gå 20.05 på torsdagkvällen. Vi kom till Landvetter och checkade in som vanligt och gick runt lite i affärerna. Trodde att planet skulle vara försenat som det alltid är, men det var det faktiskt inte ;o Kom iväg i tid och vi hade medvind när vi flög så vi kom till och med fram tidigare än beräknat. Sånt gillar vi :)) Gick snabbt med väskorna och sen hitta rätt buss som vi skulle åka med till hotellet.
Trodde typ att jag skulle dö på bussen! Det var kolsvart, smala vägar med skarpa kurvor och vi åkte ner från ett högt berg. Han körde hur galet som helst och jättesnabbt! Kändes som att vi skulle köra av vägen eller krocka med mötande bilder flera gånger. Har åkt med galna busschaufförer utomlands innan, men han här var nog värst ;o Vi kom iaf fram till hotellet och fick nyckeln till vårat rum. Stefan Village heter hotellet, jag har varit på det för typ 6 år sen och det var lika bra nu som då om inte bättre :)) Vi var iaf jättenöjda med vårat rum, hade både pool och lite havsutsikt. Klockan var rätt mycket när vi kom fram, så vi gick och la oss typ med en gång.

På morgonen när vi vaknade köpte vi lite frukost och efter vi hade ätit och var klara gick vi ner till stranden. Det var rätt höga vågor så det var svårt att bada. Det var lite stenigt eller bergigt eller vad man ska kalla det i vattnet på det stället, så om man ramlade i vågorna hade det gjort väldigt ont :P Lite senare satte dom upp röd flagga också och badvakterna visslade i en visselpipa om någon gick för långt ut i vattnet.
Vi var på stranden fram till tre-halv fyra någon gång. Vi åt sen lunch när vi kom upp till hotellet som vi hade köpt på vägen. Sen gjorde vi oss i ordning och skulle gå in till Platanias. Vi bodde i Agia Marina som ligger precis bredvid, så det var inte långt att gå. Tog kanske 15 minuter ungefär att gå, så det var rätt lagom. Gick runt lite och kollade i några affärer och letade efter någon restaurang. Till slut gick vi in på en som jag har varit på båda gångerna innan jag har varit på Kreta som jag tyckte var väldigt bra då.
Vi beställde Tzatziki till förrätt. Det är såå gott ;o Själva maten var faktiskt inte så jättegod tyckte inte jag. Jag åt spaghetti bolognese, borde ha tagit nånting annat :P Men det var ändå helt okej. Lite senare gick vi tillbaka. Tog en sväng ner på stranden innan vi gick upp på rummet igen. Satt på balkongen en stund, det är så härligt på kvällarna där :)) Sen gick vi in och såg på en film på min dator.

Blev en del text, hoppas ni orkar läsa :P Här är några bilder som jag tog första dagen också :))

Här ser man hur högt upp på stranden vågorna går ibland :P

Tobias badar bland vågorna :P

Utsikten från våran balkong

Vårat rum. Jättenöjda var vi!

Försökte mig på en HDR här, men blev ganska misslyckad. Glömde också att andra ISOn från 400 när jag fotade.
Men man ser iaf vilken utsikt vi hade när man öppnade dörren. Det var det som var tanken med bilden :P

Bild tagen från våran andra "balkong". Bara vi som bodde där uppe, så plätten utanför dörren (som var rätt stor) hade vi för oss själva också :)) Våran balkong till höger där på bilden också.

Mmm.. Tzatziki :D

Jag lekte med blixten och långa slutartider när vi var nere på stranden. Såg lite kul ut :P

Sen ville Tobias ta en bild på oss två på balkongen.

Naglar

Målade mina naglar igår. Blev väl helt okej, men idag köpte jag ett nytt nagellack som jag måste testa, så kommer nog ta bort detta imorgon och måla nytt :P

Hemma igen

Kom hem från Grekland tidigt igår på morgonen, men har inte suttit vid datorn så mycket sen jag kom hem. Tänkte iaf göra ett inlägg innan jag ska gå och lägga mig :P
Har haft en väldigt mysig vecka på Kreta med min älskling. Jättebra hotell, staden var mysig, väldigt varmt och massa god mat :)) Det enda negativa var att det var röd flagga på stranden på grund av stora vågor, så vi kunde inte bada förrän i slutet av veckan. Jag gillar inte att bada i poolen, så vi var ändå nere vid havet varje dag. Tycker det känns härligare att ligga på stranden än vid poolen på hotellet :P
Jag har väl fotat en del, men det är typ mest vanliga semesterbilder eller vad man ska säga. Finns inte så mycket att fota på sånna turistorter direkt, men jag tyckte att det var rätt roligt att fota vågorna när dom var så stora :P Fina solnedgångar var det också. Bilder kommer väl komma upp någon gång iaf. Har bara redigerat en än så länge.
Det har iaf varit en jättebra vecka :D

Hejdå

Då ska vi snart åka till Landvetter flygplats. Hoppas ni får det bra här hemma medan jag ligger på stranden och solar och badar massa, går i stan på kvällarna och äter på mysiga resturanger ;P Och förhoppningsvis fotar massa också. Är hemma igen nästa fredag den 26e augusti.
Hejdå :))

Jag och min älskling <3

Packa

Imorgon kväll åker jag och Tobias ner till Grekland. Kommer ner vid 1-tiden på natten om planet går den tiden det ska. Ska vara runt 30 grader och sol varje dag, inte helt fel :P Förhoppningsvis kommer jag fota massor också. Har varit på Kreta två gånger innan och det är väldigt fint där tycker jag, Chania är en mysig stad som vi klart kommer att besöka :)) Ska bo ungefär en mil ifrån, så får ta buss eller taxi dit nångång ibland.
Har inte börjat packa än, ska snart ta upp resväskorna och börja med det :P Jag är sån som alltid tar med mig för mycket saker, speciellt kläder. Så denna gången ska jag försöka att inte ta med mig sånt som jag antagligen inte kommer använda ändå :P Så säger jag typ alltid och det går lika dåligt varje gång. Haha... Har en bra packlista som jag har gjort i Photoshop där jag har skrivit upp precis allt vad jag behöver ha med mig som jag kryssar i när jag har lagt ner saken på listan. Ett bra tips när man ska ut och resa för att inte glömma något :))

Denna bilden tog jag i Turkiet för två år sen

Kvarn

Redigerade en bild som jag tog för precis ett år sen när jag var hemma hos Tobias i Mellby för första gången :P Var en väldigt mysig kväll, varmt och fint väder. Lite skillnad mot idag när det har ösregnat heela dagen ;o Var ute i knappt en halv minut och det såg typ ut som att man hade duschat nästan :P
Kommer ihåg att jag saknade mitt vidvinkel väldigt mycket när jag fotade denna bilden. Var precis som att jag fick med kvarnen på bilden typ för jag kunde inte gå längre bak. Vi tänkte att vi skulle ta nya bilder helgen efter, men då hade vingrna ramlat av på den ;o Så vi hade tur ändå att vi fick bilder på den innan dom ramlade av. Dom har fortfarande inte kommit upp igen. Jag som hade velat fota fler bilder där..

Tog 4 bilder för hand som jag har gjort HDR med. Det är ganska svårt att ta bilderna på exakt samma ställe och ändra inställningarna mellan varje bild när man inte har stativ :P

13 Augusti <3

Idag har det gått ett år sen jag och min älskling blev tillsammans <3 Har varit ett väldigt bra år och jag älskar honom så mycket!
Detta firade vi med att boka en resa till Kreta, Agia Marina :D Har pratat länge om att ta en sista minuten efter vi slutat jobba och inatt vid två, halv tre såg vi att dom hade sänkt priset rätt mycket på ett hotell som jag vart på innan och tycker det är väldigt bra. Så vi bokade den :D Så på torsdag kväll åker vi! Kommer bli så roligt och mysigt :)) Och en hel del bilder hoppas jag :P

Här är en bild från förra helgen. Fotade lite silhuettbilder också i solnedgången som jag har redigerat lite :P

:))

Idag var min sista dag efter 9 veckor sommarjobb på Volvo. Lite härligt att slippa gå upp så tidigt och lyfta tunga grejer hela dagarna. Vissa dagar lyfte jag sammanlagt runt ett ton, för hand (inte på samma gång då). Men det är ändå ett bra jobb och kul att få lite pengar också :D

Här är två bilder från den 31 Juli. Jag och Tobias var ute vid havet på kvällen. Hade visst glömt av att kolla igenom dom bilderna jag tog då :P

Sidecut

Var hos frisören idag. Jag ville göra nånting med mitt hår, gillade verkligen inte som det var. Hade nästan alltid uppsatt för att det aldrig blev bra när det var hängande. Men nu klippte jag upp det rätt mycket och gjorde en sidecut och jag är jättenöjd :D Klippte inte bort så jättemycket, typ lagom tycker jag :)) Så kan jag dölja det också om jag skulle känna för det.
Försökte ta bild på det, men tycker inte det ser lika bra ut som på riktigt, men lägger upp en som jag tog i spegeln iaf. Ska försöka ta en bättre nångång, men denna får duga sålänge :P

Colours

Här är några fler bilder från i helgen..
Precis innan solen går ner, precis när den har gått ner och en stund efter. Himlen blir alltid finast efter att solen har gått ner tycker jag, men gillar att fota i ljuset från när solen ligger väldigt lågt :P

Närbild

En blinning satt på bilen när vi var ute i helgen. Bra att jag hade mitt macro med mig, så jag kunde få nån bra bilder på den :)) Hade velat ha lite mindre bländare, men hade inte så bra ljus.

Solnedgång med mobilen

Många tror att bara för att man har en systemkamera tar man automatiskt bra bilder. Men så är det faktiskt inte. Inställningarna är det viktigaste av allt, kan man inte dom spelar det ingen roll om man använder system, kompaktkamera eller mobilen (kanske inte en jättegammal mobilkamera då).
När jag och Tobias var ute och fotade solnedgången i helgen fick jag för mig att testa att fota med mobilen. Jag ställde in ljus och kontrast bara och bilden kan bli såå mycket bättre av att ändra så lite. Fotade också en med autoinställingar och det blev inte alls bra.
Så bara man kan inställningarna på kameran kommer bilderna att bli mycket bättre. Tänk på det, det är faktiskt värt att lägga lite tid på att lära sig Slutartid, Bländare och ISO. Läs i manualen hur man ändrar det på eran kamera.

Dom här bilderna är fotade med HTC Desire, den översta är fotad med auto och den andra ändrade jag inställiningarna lite.
Båda är helt oredigerade.

Solnedgång på landet

Igår var det jättetråkigt väder tills ungefär sju på kvällen då det började spricka upp lite. Jag och Tobias bestämde oss för att åka ut och fota i solnedgången lite senare. Vi hittade en bra åker som var fin i solnedgången. Vi stannade där en lång stund och fotade tills solen hade gått ner. Var väldigt härligt väder ute då, inte för kallt och blåste ingenting.
Jag har inte redigerat klart än, men lägger upp dom jag har redigerat än så länge :)) Tänkte att jag snart ska lägga mig och se på Top Model innan jag ska sova :P Ska ju upp tidigt imon igen, men nu har jag bara en vecka kvar på Volvo.

Lalala

Imorgon är det fredag äntligen :)) Har känts som fredag hela dagen idag, men så var det bara torsdag ;o Lite jobbigt när det är så :P Så har det varit fint väder hela veckan och såklart ska det regna till helgen. Jag och Tobias ska åka hem till honom imorgon, så får se om jag kommer uppdatera någonting innan söndag. Förhoppningsvis kommer jag fota lite också, men det beror på vädret. Väldigt tråkigt om det skulle regna hela tiden ;o
Ni får ha en bra helg iaf :))

Får bli en bild från hamnen i Göteborg idag :P Denna bilden fotade jag för nästan precis två år sen.

Maskrosfrö

Kände för att uppdatera bloggen lite, fast har inga nya bilder så jag redigerade en gammal bild som jag fotade en tidig morgon förra sommaren. Det är ett sånt där maskrosfrö med dagg på. Har använt mitt Tamron 90mm och ett närbildsfilter. Tror det var +10 eller så kan det ha varit +4, kommer inte ihåg riktigt :P Ganska svårt var det iaf att få bra ljus och fokus när den låg nere bland massa grässtrån.
Nu ska jag iaf gå och lägga mig i sängen hos min älskling och sova. Ska ju jobba imorgon igen. Detta är Tobias sista vecka på Volvo, men jag har en vecka kvar efter denna..