Vattendroppar

Testade att fota droppar med min nya blixt idag :p Det blev bra, fast det blir det med den vanliga inbyggda blixten med ;P
Tog också bilder på hur det ser ut när jag fotar. Jag har fått massor med frågor om hur jag gör så jag kan lika väl visa hur jag brukar göra.

Det man behöver är
Ett färgat papper och tejp

Såhär ser det ut när jag fotar (stativ brukar jag typ aldrig använda, men det är lättare att få fokus med det :P)

Bara att tejpa fast bakgrunden på kranen och fota :))

 

Här är resultatet

 

Ställde också en bricka under kranen med ett glas fyllt med vatten på och lät det droppa i glaset.

Då blev bilderna såhär

 

Jag har använt

Nikon D80

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Nikon Speedlight SB-600

 

 

Uppdatering:

Har man ingen extern blixt funkar det med den inbyggda blixten i kameran också.

På bilden här nere har jag använt samma saker som på bilderna här över, bara den inbyggda blixten istället för min SB-600.


Finfin blogg!



En fråga, måste man ha macro? Eller kan man få en hyffsad vattenbild utan?

Tacksam för svar :)

Avundsjuk till max! ;)

Snyggt! Det måste jag testa! (:

Sv: Men det är jag, något så förbannat ;D

Anonym

men herregud vad coolt ! :)

Jonna

ahaa.. (I) jag har faktiskt alltid funderat på hur du gör när du fotar vatten! De blir så förbannat snyggt! :d måste testa de en dag! :D

Anonym

haha, oj! ja trodde de skulle vara jättekomplicerat :o

och tack! ska prova själv så fort jag har tid :D

Skitsnyggt! :D Kul att du visar hur du har gjort också :) har testat ngt liknande, men jag har nog lite för otillräcklig utrustning.. :/

grymt! detta måste jag testa :D

Johanna

tack så mkt måste prova !

Dock fick jag min kamera i julklapp fast Nikon d3000 och jag fick oxå en liknande blixt.

Men en fråga: hur får du sån bra skärpa? är det photoshop? jag har också cs4 och jag har anv photoshop i typ 3 år nu så snälla svara

var får du det pappret ifrån? :D

gud va fina !:D men vart får man tag på sådär tuffiga papper?:P

jag tycker det är jättebra att du visar hur du gör och så!:D

skit fin blogg :D

har du lust att hjälpa mej med min? :)



du tar as fina kort :D

vill oxå ta sånna fina :)

Jag älskar alla bilder med vattendroppar men jag har inte trott att det var sådär enkelt att få till det. Då kan man ju testa själv hur enkelt som helst ;D Kul att du visade. Har du skrivit ut bakgrundspappret? :D

/Ellie

Svar: Haha ojdå!! Väldigt likt må jag säga! :P



Förrutom att dina bilder är helt enastående, jisses. Perfekt skärpa och allt. Ursnyggt! :D



Får jag bara fråga, hehe.. Brukar få med skugga bakom ibland (inte snyggt...) hur undviker du det? =)

så sjukt duktig du är!:)

Klara

Oh, undrade faktiskt hur du gjorde :D

Nu måste jag gå och prova :)

jaha .. Okej, det får jag ju testa då ;)

Jätte fin blogg! Vill görna lära mig ta så fina bilder som du, super bra foto-tips ;)

Underbara bilder, du är jätteduktig, och skriver på ett sätt så att till och med jag kan förstå! Andra foto bloggar skriver på "fotospråk", och förklarar inte uttrycken! Nu känns det som om jag kan förstå något! ;D

awesome!

måste prova om jag får en kamera ;)

Ida

Hej!

Vart får du sånt glänsande papper ifrån?

Tacksam för svar :)

Sv; Åh vad smart, ska prova det nån gång :D

Tack för tipset! ;D



Men hur gör du när dropparna "landar"?

och pappret har du målat själv elr? :)

Sandra

Jätte fina bilder verkligen!:) Och vet att det va längesedan du la in detta inlägget men jag testade att fota droppar idag men jag fattar aldrig hur man får till skärpan/fokusen så bra ;P Vore tacksam för tips och svar :))

Fia

Mycket fina bilder! :)



Har testat att göra så här men jag får skuggor, hur blir jag av med dom? Och var hittar du dessa roliga glansiga papperna?



Vill verkligen veta! Snälla svara! :)

najs, tack för tippset!! :)

Esmeralda

Hej!

Hur gör du så att bakgrunden syns i dropparna?

Jag fattar inte hur du gör, det är helt oroligt! Bilderna blir skit fina!! :-) och jag kan inte lyckas, jag vet nte vad jag gör fel.... oh :/

Jon

Är bilderna du har med här redigerade? isåfall med vad? Mvh Jon

Gud så coolt! :o Älskar hur dina bilder blev :D ska testa på det någon dag!

När du fotar vattenbilder har du af eller mf? :) Hur ställer di un när du fotar? :)

Tacksam för svar! :D

Tack för tipset! Jag testade och fick några bilder som jag blev jättenöjd med. Har lagt upp några på bloggen men glömde länka till dig, så jag gör det i nästa inlägg när jag publicerar några fler vattendroppsbilder. Hoppas det är okej!

vad hade du för inställningar? :)

hej, grymt snygga bilder!

får jag låna en av dessa bilder till min blogg? länkar självklart hit! :)

Louice

Hur gjorde du papret? :)

Svar till Louice:

Jag har gjort det i Photoshop och skrivit ut :))

GALET fina bilder!

har en nikon d3100 men kan inte med den så bra, har du några tips?:)

sv; tack så mycket!

Jag tycker att du har en riktigt nice blogg! Har du tid så slå även ett öga på min :D.

Måste säga att jag till 100% uppskattar din sida. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med det här?

Svar: Vad roligt att höra! :D Okej, vad konstigt. Jag vet faktiskt inte varför det inte funkar. Har inte hört att någon haft problem med det förut iaf.
Johanna Fåglund

tack för att du länkade till inlägget! Riktigt fina bilder! :)

Kommenterar gamla inlägg här, haha ;)
Jag har en fråga bara. Vore jättesnällt om du kunde svara.
Jag vet inte hur det är på din kamera, men på min Canon EOS 550d, är den snabbaste slutartiden jag kan ha 1/200 s. Då blir det tyvärr korta streck efter dropparna :(
Hur gör du? ♥ Kram!

Svar: Det är samma på min. Ibland har jag fått sånna streck och ibland inte. Vet inte riktigt varför det blir så ibland bara för mig för jag har inte gjort något annorlunda :P
Johanna Fåglund

Superbra tips, måste helt klart testa!

Svar: Gör det :))
Johanna Fåglund

Åhh har alltid velat fota fina vattenbilder :")!

Svar: Du får göra det då :))
Johanna Fåglund

Vad har du för inställningar på kameran när du fotar droppar? =)

Svar: Eftersom jag har blixt har jag haft slutartiden på 1/200, ISO 200 och bländaren hade jag lite olika, mellan 8-11 typ :))
Johanna Fåglund

Fruktansvärt coolt! Jag funderar lite på hur du lyckas få så bra fokus på dropparna? Kör du vattnet på "full fart" och fokuserar på det först eller ställer du in det manuellt?

Svar: Tack så mycket! :)) Det var svårt med fokusen. Jag droppade med en pipett, så jag kunde inte få "full fart" på vattnet. Men jag hade kameran på stativ och fick testa mig fram med fokusen.
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: