Mars, Jupiter och nattlysande moln

Nikon D800 / Nikon 50mm 1.4G 
 
Bara för att det är ljusare om nätterna nu betyder det inte att det inte finns något kul att fota på nätterna. När jag var ute på en kvällspromenad med Elton för en stund sen såg jag att det var nattlysande moln på himlen. Såg detta igår också, fast då var dom väldigt svaga, idag var dom mycket tydligare. Tycker det ser så häftigt ut, nästan som vatten :p  
När jag ändå stod på balkongen och fotade passade jag på att försöka ta bilder på Mars och Jupiter som syns på himlen nu på nätterna (Jupiter var nästan bredvid månen i väst och Mars mer åt söder). Jag visste att jag inte skulle kunna få några bra bilder med bara min telezoom, men jag tycker ändå det är rätt häftigt att veta att det är andra planeter man står och fotar. Tänkte att jag kan visa hur bilderna blev även om dom är jättedåliga. Jag har beskurit bilderna så mycket det gick och sedan förstorat upp dom lite, så kvalitén är inte den bästa, men man ser iaf färgerna på dom :p Hade varit kul att ta riktiga bilder på planeter och sånt någon gång.
 
Mars - Jupiter
Nikon D800 / Nikon AF-S 70-300mm F4.5-5.6G IF-ED VR

Häftigt att man kan fota planeter med en liten kamera egentligen :)

Svar: Haha jaa! Trodde inte att jag skulle kunna få ens sånna här bilder med mitt 70-300, även om dom inte är bra, så var jag beredd på sämre :p
Johanna Fåglund

Jag trodde först att det var vatten, innan jag scrollade ner så att jag såg hela bilden :P Men jättefin bild, härligt när molnen blir så där! Kul med planeterna också, jag håller med dig, bilderna är kanske sådär, men ändå lite spännande att veta att det inte 'bara' är en stjärna!

Svar: Ja, det är väldigt häftigt med sånna moln :)) Tack!! Haha jaa, det är svårt att tänka sig att det är planeter ändå som är så långt bort härifrån :p
Johanna Fåglund

Åh vilken vacker och häftig himmel :-)

Svar: Ja, verkligen! :))
Johanna Fåglund

Åh vad coolt :D

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: