Den där superblodmånen

Igår kväll innan jag och Tobias skulle gå och lägga oss tog vi en långpromenad ute under supermånen. Den såg väl inte så mycket större ut egentligen, men den lyste väldigt starkt. Det var en mysig promenad iaf :)) 
Efter att ha sovit i någon timma ringde klockan en stund innan fyra på morgonen och jag åkte iväg till Askimsbadet för att fota blodmånen. Ville ta bilder vid havet med månen över, men jag tyckte det var svårt att få med färgen på månen samtidigt som resten av bilden inte skulle bli helt mörk, så jag tog en egen exponering för månen med en kortare slutartid. Blev väl sådär, närbilderna blev bättre, men dom hade jag inte behövt åka iväg för att fota. 
Det var några fler personer som var där ute på piren och tittade också. Två tjejer såg mina bilder på kameran och undrade om dom fick ta kort på min kameradisplay för dom kunde inte ta egna bra, så det fick dom göra :)) 
Jag stannade till en stund efter att den var som mest täckt och när jag kom hem tog jag några fler bilder från balkongen, men då var den inte röd längre. En stund innan den gick ner bakom träden kom det lite moln också. Hade tur att det var så klart väder under hela natten och morgonen. 
Så det blev en mysig natt trots att jag har en dum nackspärr som jag haft i flera dagar ;o Tycker att den kan försvinna nu! 
 
Såg ni blodmånen? Fotade ni några bilder får ni gärna länka till dom i en kommentar, hade vart kul att se era bilder :)) 
 
Nikon D800 / Nikon AF-S 70-300mm F4.5-5.6G IF-ED VR / Nikon AF-S 16-35/4 G ED VR 

Vi var ute och gick en promenad kl 21 med våran hund och då var månen JÄTTE stor och lyste starkt men jag hade mina förhoppningar på att du skulle fånga den på bild så jag skulle få se iaf ;) Jätte fina bilder verkligen :D

Svar: Det var vid den tiden vi var ute också, den såg verkligen ut som en lampa :p haha.. Tack så mycket! :D
Johanna Fåglund

Jag försökte få till bilder men rackaren var svår att fota, min autofokus på objektivet är sönder så jag gjorde mitt bästa med att hitta månen, haha. Det blev lite suddigt men oavsett så var det kul att ha sett månförmörkelsen :)

Svar: Nej, den var inte lätt att fota :p Jobbigt när autofokusen är sönder också! Men håller med, det var väldigt häftigt att ha fått se den :))
Johanna Fåglund

Sjukt fina bilder! :) Själv är jag för morgontrött så för min del blev det inte att fota den röda månen. Men fotade månen innan jag skulle gå och lägga mig. Molnen tog över himlen efter en stund.

Svar: Tack! :D Vad synd! Men du fick ju fina bilder trots molnen :))
Johanna Fåglund

Första bilden är helt sjukt snygg! Har du tips på vilka inställningar man ska ha (ungefär) när man vill fota månen? Testade med lite olika slutartider häromkvällen men det ser bara ut som en ljus boll, inga fina detaljer kom med.

Svar: Tack så mycket! :D Ja, jag la upp ett sånt inlägg igår faktiskt om hur man kan fota månen, så kolla där :))
Johanna Fåglund

Wow så häftiga bilder :)

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

Så häftiga bilder :}

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

Så fina och häftiga bilder du fotar.
Jag var uppe inatt och fotade både månförmörkelsen och blodmånen och fixade en gif-bild som jag lagt upp hos mig. Från att månförmörkelsen började fotade jag handhållet från inomhus med ett fönster öppet, men när den var helt täckt var jag tvungen att sätta kameran på stativ och fota längre slutartid, men det var svårt att få till fokusen.

Svar: Tack! :D Vad bra gif:en blev! Jättehäftigt :)) Tycker också det var svårt med fokusen, kändes inte som att dom blev helt skarpa när månen var täckt, var lättare att fota den lysande delen av den :p
Johanna Fåglund

Alltså vilka häftiga bilder, speciellt den första och tredje bilden!!

Svar: Tack så mycket :D
Johanna Fåglund

Den första bilden blev verkligen supersnygg! Jag gick upp och tittade på månen men fotade inte för har inget teleobjektiv :) Men det var coolt att se!

Svar: Tack så mycket Alma! Okej, men det är ju häftigt att ha sett det i alla fall :))
Johanna Fåglund

Riktigt snygga bilder!

/.

http://emelieelisabeth.blogg.se

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Jag låg och sov under blodmånen, men hade gärna sett den "live". Får vänta i 33 år nu haha :)

Svar: Åh, vad synd. En Superblodmåne får man vänta så länge till, men om bara några år igen blir det månförmörkelse i alla fall, inte lika stor som nu, men ändå :))
Johanna Fåglund

Tack! Tycker det är roligt att göra gif-bilder. Nästa jag vill lära mig är Timelapse, men det får bli ett senare projekt.

Svar: Jag tror att jag bara testat på att göra en gif en gång bara, får kanske testa lite mer för det blir ju väldigt häftigt :p Timelapse är kul, det borde du lära dig :))
Johanna Fåglund

Wow vad kul och häftigt att få uppleva detta! Grymma bilder dessutom :) missade tyvärr detta då jag sov :P

Svar: Tack! :D Det var en väldigt häftig upplevelse! Synd att du missade det!
Johanna Fåglund

Helt galet fina bilder! Det var så magiskt att se superblodmånen inatt :)

Svar: Tack! :D Det var det verkligen!
Johanna Fåglund

Jag steg upp vid en av nattamningarna jag hade men jag såg ingen måne, antagligen var den under trädlinjen då (snäppet efter klockan fyra på morgonen).

Svar: Vad synd att du inte såg den. Den låg lite längre på himlen, så det kan mycket väl varit därför.
Johanna Fåglund

Jättefina bilder! Vi hade helt stjärnklart och det var helt otrolig himmel med månen som pricken över i...

Svar: Tack! :)) Så himla tur att det var sånt väder :D
Johanna Fåglund

Missade det totalt! :( jäkla sömn.. haha :)

Svar: Åh, vad tråkigt :(
Johanna Fåglund

Gif-bilder tycker jag du ska testa mer av och jag ska absolut lära mig timelapse. Min häftigaste gif gjorde jag när vi hade köpt en ny lampa 2013 och jag satte ihop alla delar. Länk till den: http://camillamelcker.blogg.se/2013/october/min-lampa.html

Svar: Vilken rolig gif :)) Vi har en likadan lampa i vardagsrummet, jättefin är den :D
Johanna Fåglund

Åh vilka fina bilder! Magiskt och mäktigt fina! Tyvärr så fick jag inga bilder på månen, så jag har delat med mig några av min kompis bilder på blodmånen på bloggen istället :) Men jag fick iaf se när den blev röd :)

Svar: Tack så mycket :)) Vad synd att du inte fick några bilder, men din kompis bilder var jättefina. Och det är ju kul att ha sett det ändå :))
Johanna Fåglund

wow vilka häftiga bilder!

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Väldigt häftiga bilder ju! Jag såg tyvärr inte den, jag orkar inte gå upp så tidigt på morgonen. Får nöja mig med andras bilder, de här ger ju en bra bild av hur det var. :)

Svar: Tack så mycket! Vad synd, men tur att det finns massor av bilder att kolla på efteråt i alla fall :p
Johanna Fåglund

Så vackra bilder du har tagit på månen! Vad har du för kamera? Min lilla nikon coolpix S9700 blir det inte alls så tydliga bilder av?

Super snyggt!

Svar: Tack! Jag använder Nikon D800, står alltid under mina bilder vilken kamera och objektiv jag använt :))
Johanna Fåglund

Vilka läckra bilder du fick till Johanna! Gillar variationen på dem med, med både tele och vidvinkel. :)

Svar: Tack Simon! :))
Johanna Fåglund

Åh vilka fantastiska bilder! Jag var oxå ute och tänkte fota men blodmånen var täckt bakom träden och jag hade inte möjlighet att åka iväg tyvärr :(( Så jag vart väldigt besviken kan man ju säga :(
Men verkligen fina bilder du tog inatt!

Svar: Tack så mycket! Åh, vad tråkigt.. :(
Johanna Fåglund

åh så otroligt fina bilder!!

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

Åhh vad fina bilder! Du är så duktig! Älskar att titta på dina natt-bilder alla är verkligen jättefina!

Fotade också månen inatt, första gången jag fotade i mörkret haha.. Resultatet finns på min blogg! :)

Svar: Tack så mycket :D Ska gå in och kolla!
Johanna Fåglund

Så fina bilder :D Fotade litegrann jag med men stativet gick sönder när jag började ställa upp. Ena benet var sönder så gick ha lite stöd med de andra två benen men blev lite ostabilt i vissa bilder. Men men häftigt var det :D

Svar: Tack!! Oj, dåligt tillfälle för stativet att gå sönder ;o Men tur att det gick bra ändå! Ja, riktigt häftigt var det :))
Johanna Fåglund

fina bilder!

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

snyggt!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Snyggt! Själv tittade jag på superblodmånen utan kameran. Däremot avbildade jag "bara" supermånen i skymningen igår kväll. Bilder finns på bloggen.

Svar: Tack :)) Ska gå in och kolla!
Johanna Fåglund

Läckra bilder du bjuder på :)

Svar: Tack så mycket! :))
Johanna Fåglund

Snyggt! Jag körde fem-minuters-fotografering på parkeringen innan jag körde till jobb. Så här i efterhand önskar jag att jag gått upp liiite tidigare i alla fall, men men... Den är dokumenterad iaf :)

Svar: Tack! :)) Det är ju alltid något i alla fall :p
Johanna Fåglund

Helt grymmma bilder :)
Själv misslyckades jag med fokusen när den inte ville autofokusera...:/ En sån här kväll! Super fin bild :)

Svar: Tack! :D Vad tråkigt att det skulle bli så! Det är svårt med fokusen på natten.
Johanna Fåglund

häftigt!! :)

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Coola bilder!

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Wow snyggt!

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

super bra bilder du fått till!

Svar: Tack så mycket :))
Johanna Fåglund

Vackra bilder

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

As coola bilder!:D

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Men wah, vilka fina bilder!
Fick tyvärr inga bra bilder då jag bara hade mobilen, hoppas på en bättre kamera till 2033 ;)

Svar: Tack! :)) Vad synd, men då har du lite tid på dig att spara ihop till en bra kamera :p
Johanna Fåglund

Hej!
Ja verkligen magiska bilder du har tagit!
Själv tog jag några vid 02.30 ca men det bästa tog jag vid 06.00 ca
Dock inte med en sådan fin kamera som din utan min mobil en Samsung men nu har jag förevigat den!

Nattiskramar från Angelnrone ☆ ♡ ☆

Svar: Tack! Vad roligt att du också fick fotat den även om det bara var med mobil :))
Johanna Fåglund

Vilka fantastiska bilder! Wow! Här syntes den inte ens :/ (inte för att det gjorde så stor skillnad för mig, sov ändå :p)

Svar: Tack! :)) Hehe :P
Johanna Fåglund

Åke

Du är riktigt duktig! Och dina vackra foton imponerade på mig 👌. Klart jag såg månen! Efter jag läst på hos dig gick jag ut igen med ännu mer inspearion 👌 Jag bor på norrsidan så jag fick tampas med träden också.... Jag drog lite nytta av dem, när månen var helröd hade jag en bra glugg., Men der hela började med att jag nästan gav upp, jag gick in och googlade på: Fota månen typ, och din eminenta sida dök upp, jag läste på och fick inspirationen tillbaka och gick ut i natta igen 😄 Därefter skulle jag upp och jobba kl 06 så överföra till komjutorn får vänta, nu fick jag dock jobba till närmare 19.00 och när jag kom hem låg havet blankt och fullmånen gick inte att missa... Så jag bara traskade ned till havet middagen fick naturligtvis vänta så på med stövlar, och stod en bit ut med stativet och fick hyfsat bra bilder 😊 Dock inte lika stjärnklart som natten innan... Nu stöp jag dock i säng därefter, jobbar lite intensivt just nu och samtidigt vårdar/ställer för en nära anhörig som drabbats av en stroke, han precis in på Ikea och köpte ett mindre köksbord som jag ska in på äldreboendet med idag... Men bilder kommer 👌 På torsdag hoppas jag få ledigt i två veckor...

Svar: Tack så mycket! :)) Vad kul att du fick upp min blogg, tur att jag hade gjort det inlägget om månen samma dag då! Hoppas att du fick några bra bilder, både på den röda månen och vid havet. :))
Johanna Fåglund

Wow! Vilka vackra bilder! Funderar på att köpa en Nikon D5000. Har aldrig ägt en bra kamera och när man ser så vackra bilder så vill jag verkligen ha en!

Svar: Tack så mycket! :)) Vad roligt!
Johanna Fåglund

Wow vilka bilder!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Vilka vackra bilder! Vad duktig du är :) Jag ställde också klockan för att se blodmånen men månen var så långt borta så det blev en liten besvikelse. Hoppas man får chansen att se den igenom 2033 ;)

Svar: Tack! :)) Hehe 14 procent större är inte så mycket egentligen :p Ja, hoppas man kan se den igen då, så det inte är molnigt eller nåt :p
Johanna Fåglund

Asläckra bilder, själv fick jag inte till det alls.

Svar: Tack! :)) Vad synd!
Johanna Fåglund

så fina bilder

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

alltid så sjukt imponerad av dina bilder! så duktig, önskar jag hade tiden och orken att ta mig någonstans där jag kunde ha sett den. men ja låg och sov och ja de som var vakna här i området såg bara en massa svarta moln

Svar: Åh, tack så mycket! Vilken tur att du inte la ner tid på att försöka se den då när det ändå var moln. Fast synd för dom som gjorde det ;o
Johanna Fåglund

Men åh så fint! Missade själv att kolla då jag sov för jag är en såndär trött människa,haha.
Men verkligen läckra bilder!

Svar: Tack!! Haha jasså :p
Johanna Fåglund

Jättehäftigt!! :)

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

fint

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund

Wow vilka häftiga bilder, jag missade tyvärr månen men kul att se hur det såg ut :)

Svar: Tack! :)) Vad synd, men bra att det finns många bilder på den i alla fall :p
Johanna Fåglund

Wow, vilka bilder!

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Anonym

Tjena, wow vilka bilder!! Vad skönt att det var nån som orkade va uppe så man kan få se bilder iaf ;)

Svar: Tack! :)) Hehe
Johanna Fåglund

Wow vad häftiga bilder! Du är verkligen grym på att fota!

Svar: Åh, tack! :D
Johanna Fåglund

Såå fina bilder!! Superduktig är du! :-)

Jag var också ute, och försökte fånga den häftiga månen på bild men var lite svårt... Hoppas jag har blivit lite bättre och har ett lite bättre objektiv till nästa gång! Här är mina bilder i alla fall: http://emmyis.blogg.se/2015/september/super-blodmane.html#comment

Svar: Tack så mycket! Tycker också det var rätt svårt att fota den :p Hehe jaa, finns lite tid att öva tills nästa gång :p Ska gå in och titta på dina bilder :))
Johanna Fåglund

Jättefina bilder :)

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

as nice ju

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

wow! svårt att få sådär fina bilder på månen :o

Svar: Ja, det var rätt svårt faktiskt :p
Johanna Fåglund

Nu fattar jag ingenting... jag trodde månen täcktes av moln???

Svar: Här i Göteborg var det helt stjärnklart, men vissa andra ställen (tex. Stockholm) hade molnigt.
Johanna Fåglund

Fina bilder :)

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Så häftigt!

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Jättefina bilder! <3
Jag missade det själv då jag skulle upp riktigt tidigt dagen efter. :(

Svar: Tack! :)) Vad synd!
Johanna Fåglund

Har tyvärr bara ett objektiv och det är ett "standard" så mina bilder blev suddiga :-/ Men det var häftigt att se iaf! :-)

Svar: Det var synd, men tycker det blev bra ändå för att vara kitobjektivet :))
Johanna Fåglund

Suddigt som sagt :-p http://highlandertess.blogg.se/2015/september/rod-mane.html

Vilka otroligt fina bilder! :-)

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Fantastiska bilder!

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund

Jättefina bilder! Och supersnygg header du har :D

Svar: Tack så mycket :D
Johanna Fåglund

Häftigt!

Svar: Tack :))
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: