Jag vill ha snö

Nikon D800 Tamron AF 90/2,8 SP DI Macro 
 
Jag vill inte ha detta regniga väder mer, jag vill ha snö, sol och minusgrader! Vill fota snöflingor, frost och vita landskap.. Det är inte ofta det blir så här, men man kan ju i alla fall hoppas :p Har ni fått någon snö än? 

Underbara bilder!

Svar: Tack! :D
Johanna Fåglund

Sandra

Nä, ingen snö alls här faktiskt :P

Svar: Nä, kunde nästan tänka mig det faktiskt :p
Johanna Fåglund

WOW! Vilken helt fantastisk bild!
Du verkar ju vara mer fotokunnig än mig, så har en fråga. Vad ska man köpa för objektiv för macrofoto?
Har kollat på de här två:
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_nikon-af-s-nikkor-dx-micro-85mm-f-3-5g-ed-vr-1107440.html

https://www.nikonusa.com/en/nikon-products/product/camera-lenses/af-s-vr-micro-nikkor-105mm-f%252f2.8g-if-ed.html

Är någon av dem bra tror du? Eller ska jag satsa på något helt annat? Vill kunna knäppa både såna där närbilder som du har gjort i det här inlägget, och porträtt.

Svar: Åh, tack! :D Nu har inte jag testat något av dom objektiven, så nu säger jag bara vad jag tror. Jag hade nog satsat på 105mm så att man kommer lite närmare + få den större bländaren då man inte kan ha allt för lång slutartid när man fotar macro pga rörelseoskärpa. Skulle du någon gång byta upp dig till fullformat funkar det objektivet till det också.
85mm gillar jag som brännvidd för porträtt (jag kör 85mm 1.8), att det väger mindre är ju också ett plus.
Vad jag tycker du ska göra är att åka till en fotobutik och testa objektiven och se vilket du gillar mest och prata med dom som vet mer :))
Johanna Fåglund

Fin bild :D

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Fin bild! Vill också ha snö :(

Svar: Tack! Ja, det borde komma lite snö nu tycker jag!
Johanna Fåglund

Wow vilken bild!!

Svar: Tack! :))
Johanna Fåglund

Alltså GOALS att ha objektivet du har använt till denna bild! Galet häftig bild

Svar: Det jag använt här är väldigt bra och inte speciellt dyrt, så det är ett bra alternativ om man är ute efter ett macro :)) Finns också en nyare version av detta som jag använder nu som inte heller är så jättedyrt som jag gillar mer. Tack så mycket!
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: