Gott nytt år och hur man fotar fyrverkerier :))

 
Hoppas att ni får en jättebra nyårsafton! Ska ni göra något kul? Jag ska fira hemma med Tobias och några kompisar som kommer hit och ska äta middag och spela lite roliga spel och så :)) Ska försöka få några bilder från balkongen på fyrverkerierna också om denna dumma dimman kan försvinna, är helt vitt ute, ser bara dom närmaste husen här utanför. Annars är det fint med dimman, men inte just idag. Igår höll dimman i hela dagen. 
(Uppdatering. Dimman här lättat och en blå himmel kom fram, så det ska nog gå bra att fota sen ikväll :)) ) 
 
Tänkte skriva några tips som man kan tänka på när man fotar fyrverkerier. 
Fotar man med en längre slutartid kan man få med från att raketen skjuts upp tills att den smäller, det är fint när man ser hela så på bilden. Då behövs det ett stativ eller något annat stabilt att ställa kameran på. Jag brukar ställa in kameran på Bulb, då klickar jag när jag vill att bilden ska börja tas och när den ska sluta, då kan jag vara säker på att få med hela raketen, så bilden inte stoppas mitt i. 
Fyrverkerierna är ju olika starka, så det kan vara lite svårt med inställningar, men man får testa sig fram. Försök ha ett lågt ISO-tal, helst 100 så bilderna inte blir för brusiga. Bländaren har jag haft lite olika på mina bilder, men runt 10 på dom flesta bilderna. Slutartiden brukar vara kanske mellan 2-10 sekunder ungefär. 
 
Här är fyra bilder som jag tog för några år sedan på GP's fyrverkerier. Hade gärna fotat dom igen, var ju så längesen nu, men brukar inte hinna med det. 
Inställningarna på dessa bilderna är: 
6,3 sek, f/10 ISO 100 / 4,1 sek f/10 ISO 100 / 3,8 sek f/10 ISO 100 / 2 sek f/5 ISO 100

Tack för tipsen de skall testas i kväll!
Gott nytt år!

Svar: Gott nytt år på dig med :))
Johanna Fåglund

Gott Nytt år !

Svar: Detsamma! :))
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: