Stjärnhimmel

På kvällen i lördags var det molnfritt ute så jag och Tobias bestämde oss för att åka ut och fota lite stjärnor, skulle också fota lite timelapsematerial. Man såg inte alls så mycket stjärnor som man brukar göra eftersom månen lyste så starkt. Det var lite synd, men det är iaf mycket fler än vad man ser här i Göteborg.
Tog några bilder och sedan ställde vi upp våra kameror för att ta bilder för var sin timelapse. Under tiden skulle vi vänta inne i bilen. Hade med oss dator med serier och ett täcke. Det gick en timma sen kunde vi inte sitta kvar för det var så kallt. Var runt -10 grader och rutorna frös på insidan av bilen. I januari gjorde vi också timelapse och satt i bilen (utan täcke till och med), men det var inte alls lika kallt som nu. Timelapsen kommer jag lägga upp en annan gång, men här är två bilder iaf :))
Det är ändå en del stjärnor på bilderna, men det är inget om man jämför med hur det var senast. Klicka här för att se dom bilderna.
 
Nikon D800 med Nikon 24-85mm

Sjukt fina bilder! vill inte sluta titta på dom!! :D

Mickaela

Hur gör du för att fota natthimmel? Har försökt mig på lite månbilder, men de blir inte alls som dina, och man ser aldrig nägra stjärnor på bilderna!

Och vad använder du för inställningar för att fota vattenfall/drag utan att få det överexponerat?

Tacksam för svar! :)

Svar: Jag ställer kameran på stativ och fotar med några sekunder lång slutartid. Hur lång slutartid man kan ha beror på brännvidden på objektivet. Ju mer vidvinkel man har desto längre slutartid kan man ha utan att stjärnorna blir små streck. Stor bländare har jag och hög ISO. Man får testa sig fram lite, men ungefär sådär brukar jag ha det.

Hur man fotar vattenfall kan du se i ett inlägg jag gjort här: http://stargirlphoto.blogg.se/2013/february/att-fota-vattenfall-2.html
Johanna Fåglund

Såå vackert !

vackert :)

Åh, så vackert! :) Kram

Så vackert!

wow vilka bilder :)

Helt utrolig vakkert!! :D


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: