Stjärnhimmel

Natten till lördagen åkte jag och Tobias ut för att fota lite stjärnor. Man får passa på när man är hos honom för här i Göteborg ser man knappt några. Det var kul att testa att fota stjärnor med min nya kamera. Månen lyste rätt starkt, men det gick bra ändå. Såg ett stjärnfall också denna natten :))
Har använt 50mm 1.4 till bilderna. 
 
Nästa gång vill jag ha vidvinkel och en natt då månen inte lyser upp så mycket :P
 
Ljuset på himlen är från Göteborg. Även om vi var ca 10 mil ifrån.
 
Gjorde en panorama för att få med hela Karlavagnen på bild. Tror det är två satelliter jag fick med också.
 
Och så blev det några nattporträtt också. Vid detta tillfället var det bra att månen lyste så starkt :P
 

vad har du användt dig av för inställningar? :)

Åh så fint!

Fina bilder! :)
Kram

Sanna

Vilka fina bilder! Hur gör man för att fota stjärnor? jag har jättesvårt med det, för jag får aldrig med dom på bild :/

Svar: Tack! Först behöver man vara på ett bra ställe, gärna långt ifrån storstäderna så man ser stjärnorna. Inställningarna är lite olika beroende på vad för objektiv man använder. Jag fotade med 50mm, så jag kunde bara ha ca 5 sekunder lång slutartid för att inte stjärnorna skulle bli streck. Använder man vidvinkel vid 10mm kan man ha runt 30 sekunder. Fota med stor bländare och hög ISO. Testa dig fram så ska du se att det blir bra :))
Johanna Fåglund

Häftigt! Har faktiskt aldrig fotat stjärnorna. Vad använder du för inställningar? :)

Sv: Okeej, tack för infon! :) Jag ska definitivt testa, ska bara införskaffa mig ett nytt bra stativ ;)

Fantastiska bilder!!! :o

Jättevackert!!

underbara! :)

har en fototävling på bloggen och det vore roligt om du var med! Temat är färg så vad tycker du? :)
http://amandaperssons.se/2012/october/vinn-ett-kamerafilter.html#comment

Fasen vad coolt porträttbild! :)


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: