Slutartid, Bländare och ISO

Tänkte göra ett litet tips om inställningarna på kameran :)) Får en del frågor om hur jag tex. får bakgrunden så suddig, eller vatten att se "mjukt" ut. Så tänker visa lite om slutartid, bländare och ISO. Börjar med Sutartiden.
Alla bilderna är oredigerade!

Slutartid
När man fotar vattenfall ska man ha lång slutartid om man vill få vattnet att se "mjukt" ut.
Dom översta bilderna här under har jag hållt kameran för hand. När man håller kameran och har längre slutartider är risken att bilden blir suddig. Därför kan det vara bra att använda stativ.
På bilderna i mitten har jag använt stativ. Kunde ändå inte ha jättelång slutartid eftersom det var så ljust. Ju längre slutartid man har desto ljusare blir bilden, därför är det bra att ha högt bländartal om det är ljust ute.
På kvällen och natten är det bra att ha stativ så man kan ha flera sekunder lång slutartid. När slutaren är öppen länge kommer det in mycket ljus och bilden blir inte helt svart även om det typ är kolsvart ute.
Om man använder Bulb på kameran kan man ha hur lång slutartid man vill.





Bländare
Bländaren styr över hur skärpedjupet blir. Som ni ser på bilden till vänster här under har jag använt ett lågt bländartal och bakgrunden blir väldigt suddig. På bilden till höger har jag haft ett högt bländartal och man ser mycket mer av bakgrunden. Ett lågt bländartal är bra om man det är något i bakgrunden man inte vill ha med eller om man vill ha mycket fokus på just en sak i bilden.
Men man måste inte ha antingen jättesuddig bakgrund eller jättesynlig, man kan ha något mitt imellan som bilden i mitten av dom längst ner. Den är lite suddig, men fokusen är ändå på grenen.
Bländaren gör också så att bilden blir ljus eller mörk. Ju lägre bländartal desto ljusare blir bilden och med högt bländartal blir bilden mörkare.
Så om man ska ha högt bländartal, behöver slutartiden vara längre så att bilden inte blir för mörk.




ISO
Har du inget stativ och ska fota i dåligt ljus kan man höja ISOn för att få bilden ljusare. Jag brukar oftast undvika att höja ISOn eftersom att bilderna blir lite flimrigare, men ibland så måste man. Jag tog en bild med det högsta ISOtalet för att visa, det är bilden längst ner. Rätt flimrig blev den, men fick också ha en väldigt kort slutartid eftersom bilden hade blivit väldigt ljus annars.  Så det är mest i nödfall jag använder högt ISOtal.
Ett tips är att alltid kolla innan man fotar så att ISOn är på 100 (om man nu inte ska ha högre), annars kan man komma hem med flimriga bilder och det är inte jätteroligt :P




Jag är inte jättebra på att förklara saker,
men hoppas att någon får användning av detta inlägget iaf :))


Weow Johanna!

Du är såå grym.

Min idol. Helt klart! ;)

Hehe :$

Fint inlägg :) Sånt där får man aldrig för mycket av.. Måste ju pränta in det i hjärnan, fast jag gillar att bryta mot standarderna faktiskt (A)

försöker få fram speciella bilder i mellanåt haha :)

tack för tips :D

awesome!!! det här kommer jag definitivt ha mycket nytta av! :D tack så jätte mycket :D:D

Skitbra! Dessa saker har jag funderat över jättelänge, så jag kommer få väldigt mycket användning av det! Super :)

Jättebra tips!! :D

Nu kunde jag redan detta, men tyckte du förkalrade jätte bra :)!

Tack för tipsen, de är jättebra! Ska försöka fotografera lite mer och testa mig fram =)

Tack tack!! :) Bra tips! Som adam sa får man aldrig för mycket av sådant här och det hjälper för att bli en bättre fotograf :)

Tilda

Grymt bra förklarat :D Detta har hjälpt mig massor! :D

AWESOME! Har alltid funderat på hur man får vattnet att se mjukare ut :o Följa bloggen

kom gärna med fler tips osv. :D de va as bra ju! :)

fett fin blogg har du också! :)<3

Vad har du för objektiv som har bländare 40?

vad är slutartid? :P är jag korkad eller? haha

dodo

Gud vad bra förklarat! :)

Men hur ändrar man hur lång slutartiden ska vara?

jag har en nikon d40.

nnice tips :D

jag bara undrar hur man ändrar bländare och ISO? xd

haha, jag har en nikon D40 ;)

Johanna :D

Hejsan!

Jättebra inlägg! Jag går på en fotokurs där vi pratat bland annat om detta men har inte riktigt förstått, men när jag läste det här kan jag det! Tack så mycket för tipsen! Och jag tycker du var bra på att förklara :)

det var jättebra förklarat. men jag förstår inte hur man ställer in olika slutartid.

jag har en d40 ?

jag har fotat några gånger med en d80 o den är ju riiiiktigt braa!

men jag började med en lite enklare o mindre kamera ;)

jätte fina bilder ! (:

tackar! :D

om du undrar varför jag frågar såhära mycket, så är jag nybörjare, hehe

jag får hoppas jag lär mig ^^

men iallafall, tack för allt! :)

Anonym

Hur ställer man in bländaren och hur ser man när det är högt bländartal?

De här hjälpte mig jättemkt, är nybörjare som gillar att fota och filma så de här va t stor hjälp :D Tackar Tackar :)

Bländaren styr inte över hur skärpedjupet blir, det styr hur mycket bländarögat ska släppa in ljus. Större öga (lägre tal) = mera ljus, mindre öga (högre tal) = mindre ljus. Samtidigt påverkar det skärpedjupet om man har enfokuspunkt på kameran inställt, bara så att du kan förklara rätt så att inte alla riktar in sig på att det styr ENDAST skärpedjupet för det är fel.

Ja jag såg det, men du skulle skrivit, bländaren styr hur mycket ljus som släpps in (osv), sen skulle du skriva: Den styr även skärpedjupet.

Hur ändrar man ISO och slutartid? :)

alex

tack för tipsen! as bra!

Maria

Jätte bra fototips! Har helt plötsligt blivit mycket mer intresserad av min kamera och att fota.
Du är riktigt grym på att fota ska du veta!

Svar: Tack :D
Johanna Fåglund


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Din blogg:

Kommentar: